«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رویداد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی بود. هفته گذشته اعلام شد که صادرات محصولات طویل فولادی از ۲۵ اردیبهشت نیازمند دریافت تیک صادراتی و مجوز محموله به محموله از طرف وزارت صمت نیست و طبق خبری که هفته گذشته برای نخستین بار چیلان منتشر کرد، به‌زودی آزادسازی صادرات شمش فولادی نیز به گمرکات کشور ابلاغ می‌شود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی بود. هفته گذشته اعلام شد که صادرات محصولات طویل فولادی از ۲۵ اردیبهشت نیازمند دریافت تیک صادراتی و مجوز محموله به محموله از طرف وزارت صمت نیست و طبق خبری که هفته گذشته برای نخستین بار  چیلان  منتشر کرد، به‌زودی آزادسازی صادرات شمش فولادی نیز به گمرکات کشور ابلاغ می‌شود.

پیگیری‌های  چیلان  از دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نشان می‌دهد که به‌زودی طی نامه‌ای از طرف دفتر معاونت معدنی اعلام خواهد شد که به مدت سه ماه، صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها به گمرک اعلام می‌شود آزاد خواهد بود و صادرات نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت و تأیید دفتر صنایع معدنی نیست.

شنیده‌های  چیلان  حاکی از این است که محتمل است طی روزهای آینده، صادرات برخی انواع ورق‌های تخت فولادی نیز طبق همین روال نیازی به تیک صادراتی وزارت صمت نداشته باشد.

شایان ذکر است هفته گذشته دفتر صنایع معدنی اعلام کرد که صادرات محصولات طویل فولادی به مدت سه ماه به تیک صادراتی وزارت صمت نیاز ندارد.

حذف تیک صادراتی و تسهیل صادرات فولاد اقدامی مثبت در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید فولاد است. قیمت فولاد در بازارهای جهانی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و با توجه به وجود رکود در بازار داخلی و نیاز کشور و صنایع به ارزآوری، تسهیل صادرات فولاد یکی از نیازهای فوری صنعت فولاد کشور است.

بیشتر بخوانید:

صادرات شمش فولادی آزاد شد

مشاهده کنید: صادرات فولاد آزاد شد/ گره‌گشایی از مشکل صادرکنندگان فولاد ایران

رویداد هفته

هفته گذشته مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با دستور کار بررسی و تصویب اساسنامه جدید با حضور ۲۶۰ شرکت عضو این انجمن از تمام رسته‌های پنج‌گانه در زنجیره فولاد به صورت مجازی برگزار شد. نکته قابل توجه در این مجمع، حضور شرکت‌های نوردی در کنار فولادسازان و آهن‌سازان بود که اتحاد و انسجام زنجیره فولاد در این انجمن را نمایان کرد. در این مجمع، با رای اکثریت اعضای انجمن فولاد، رسته نورد این انجمن به دو رسته نورد مقاطع تخت و رسته نورد مقاطع طویل تقسیم شد. با تصویب اعضای حاضر در مجمع انجمن فولاد به تفکیک رسته نورد، در آینده هر یک از این دو رسته در انتخابات بعدی انجمن از یک نماینده در ترکیب هیئت مدیره انجمن برخوردار خواهند بود. در این مجمع عمومی و با رای اکثریت اعضای انجمن فولاد، تعداد اعضای علی البدل هر رسته از زنجیره فولاد در هیئت مدیره انجمن افزایش یافت و از یک عضو به ۳ عضو رسید. همچنین مقرر شد کاندیداهای هیئت مدیره انجمن از بین مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره یا نمایندگان معرفی شده شرکت های عضو باشند.

بیشتر بخوانید: انسجام زنجیره فولاد در مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن فولاد

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فجر دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با بازدهی ۶.۹ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای زنجیره فولاد به خود اختصاص داد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۹۹، موفق به تحقق سود خالص ۱۱۶۴ میلیارد تومانی شد که نسبت به سال ۹۸، رشد خیره‌کننده ۵۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۹۱ هزار و ۸۲۴ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۹۹۳ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۰۴۵ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود

2

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۴
شناسه مطلب : 35535
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی