«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ خبر بد هفته/ تسلیت هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح واحد شمش فولادی شرکت پارس بوتیل اشکذر و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان در استان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور بود. همچنین همزمان با روز ملی صنعت و معدن، عملیات اجرایی طرح فولاد پاسارگاد صبا و طرح کوشا فولاد فاخر اکسین در استان خوزستان آغاز شد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح واحد شمش فولادی شرکت پارس بوتیل اشکذر و طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان در استان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور بود. همچنین همزمان با روز ملی صنعت و معدن، عملیات اجرایی طرح فولاد پاسارگاد صبا و طرح کوشا فولاد فاخر اکسین در استان خوزستان آغاز شد.

واحد شمش فولادی شرکت پارس بوتیل اشکذر در روز ۱۰ تیرماه با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی افتتاح شد. این واحد فولادی ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن شمش فولادی را دارد که زمینه اشتغال ۲۴۰ نفر را فراهم کرد.

طرح گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی اردکان هم با زیربنای ۲۲ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال و با ظرفیت سالانه ۶۰۰  هزار تن گندله  افتتاح شد و زمینه اشتغال ۱۳۰ نفر را فراهم کرد.

همچنین عملیات اجرایی دو طرح فولادی در استان خوزستان به مناسبت روز ملی صنعت و معدن آغاز شد. این دو طرح شرکت فولاد پاسارگاد صبا و شرکت کوشا فولاد فاخر اکسین بودند.

پروژه شرکت فولاد پاسارگاد صبا در تولید ورق فولادی به ظرفیت سالانه یک میلیون تن فعال خواهد بود و برای اجرای آن بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است. با راه‌اندازی این شرکت، ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود.

طرح کوشا فولاد فاخر اکسین نیز ۱۰ هزار تن فروسیلیکو منگنز و ۱۵ هزار تن فرومنگنز تولید خواهد کرد. ۵۰۳ میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری برای ساخت این شرکت پیش‌بینی شده است و در مساحت ۳ هکتار ساخته خواهد شد.

خبر بد هفته

شرکت برق منطقه‌ای تهران در نامه‌ای عجیب از تعدادی از شرکت‌ها سیمانی، خودرویی و فولادی خواست تا مصرف برق خود را ۸۰ درصد کاهش دهند! در این نامه شرکت‌ها تهدید شده‌اند که در صورت عدم کاهش ۸۰ درصدی بار مصرفی، شرکت برق مجاز به قطع برق آن‌ها خواهد بود و کلیه تبعات قطع برق بر عهده شرکت‌های تولیدی خواهد بود!

کمبود برق به یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فولادی در سال جاری تبدیل شده بود. شرکت برق پیش از این از شرکت‌ها خواسته بود که مصرف برق خود را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهند و حالا «دستور» کاهش ۸۰ درصدی مصرف برق را صادر کرده است.

مدیران یکی از شرکت‌های فولادی بورسی پیش از این به خبرنگار  چیلان  گفته بود: سال گذشته در زمستان، ۱۱ روز مجبور شدیم به خاطر قطعی برق، تولید را به صورت کامل متوقف کنیم و امسال نیز علی‌رغم این‌که قبلاً به ما اعلام کرده بودند در مردادماه باید به تعطیلات اجباری برویم، حالا اعلام شده که باید مصرف برق خود را به شدت کاهش دهیم که این به‌معنای خاموش کردن تعدادی از کوره‌ها و تولید حداقلی است.

توانیر پیش از این اعلام کرده که قریب به ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق کشور مربوط به تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز است. نکته عجیب این است که به جای تعطیلی واحدهای استخراج رمزارز و آزادسازی این میزان از برق تولیدی، به واحدهای تولیدی کشور برای کاهش یا توقف تولید فشار وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستور عجیب وزارت نیرو به شرکت‌ها: مصرف برق خود را ۸۰ درصد کاهش دهید

تسلیت هفته

مهندس سید محمدرضا دانشگر، از خلاق‌ترین و کوشاترین چهره‌های فولادی، پس از تحمل سال‌ها درد و صبوری درگذشت. مهندس دانشگر موسس و‌‌ مدیر آکادمی فولاد ایران و مدیر پروژه اطلس ملی فولاد ایران در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بود. وی همچنین سال‌ها به عنوان سرممیز Tuv nord در ایران فعالیت می‌کرد.  چیلان  این ضایعه دردناک را به خانواده داغدار ایشان و جامعه آهن و فولاد کشور تسلیت عرض می‌کند.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فنورد دانست. در هفته گذشته سهام شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با بازدهی ۱۷.۳ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای فولادی به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۰۳ هزار و ۵۵۰ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۳۳۸۴ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۷۹۳ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰
شناسه مطلب : 36627
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی