اختصاصی چیلان؛چرا امروز شمش فولادی در بورس کالا عرضه نمی‌شود؟/ تبعات توقف تولید شرکت‌های فولادی با محدودیت‌های اعمال‌شده توسط توانیر
امروز شمش فولادی در بورس کالا عرضه نمی‌شود. پیگیری خبرنگار چیلان از منابع موثق نشان می‌دهد که به دلیل توقف فعالیت فولادسازان، تنها یک شرکت برای عرضه شمش در روز جاری (سه‌شنبه ۲۲ تیر) اعلام آمادگی کرده بود و به این دلیل که حجم عرضه‌ بسیار اندک بود و احتمال رقابت بالا بر سر خرید شمش وجود داشت، عرضه همین یک شرکت نیز لغو شد.

امروز شمش فولادی در بورس کالا عرضه نمی‌شود. پیگیری خبرنگار  چیلان  از منابع موثق نشان می‌دهد که به دلیل توقف فعالیت فولادسازان، تنها یک شرکت برای عرضه شمش در روز جاری (سه‌شنبه ۲۲ تیر) اعلام آمادگی کرده بود و به این دلیل که حجم عرضه‌ بسیار اندک بود و احتمال رقابت بالا بر سر خرید شمش وجود داشت، عرضه همین یک شرکت نیز لغو شد.

فعالیت فولادسازان به دلیل قطع برق آن‌ها و محدودیت‌های توانیر متوقف شده است. یک منبع آگاه به خبرنگار  چیلان  گفت: تولیدکنندگان شمش فولادی با عرضه محصولات خود به صورت سلف هم موافقت نکردند، چون مشخص نیست برق شرکت‌ها چه زمانی وصل می‌شود و در صورت عرضه به صورت سلف، عدم رعایت تعهدات توسط تولیدکنندگان می‌تواند به جرایم سنگینی منجر شود و به همین علت امروز شاهد عرضه شمش فولادی در بورس کالا نیستیم.

توقف تولید شرکت‌های زنجیره فولاد

تمام شرکت‌های فولادی، فعالیت‌های خود را با دستور دولت متوقف کرده‌اند و پیگیری‌های  چیلان  نشان می‌دهد که حتی شرکت‌هایی که خودشان نیروگاه دارند نیز نمی‌توانند با برق تولیدی خود کار کنند و مجبورند برق تولیدی را وارد شبکه برق کنند. توقف تولید شرکت‌های زنجیره فولاد از اواخر هفته گذشته باعث جهش قیمت محصولات فولادی در بازار شده است.

راهکارهای پیشنهادی انجمن فولاد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح تبعات توقف فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های زنجیره فولاد، پیشنهادات خود برای مدیریت تولید در صنعت فولاد در شرایط کمبود برق را ارائه داد. انجمن فولاد در این نامه با ارائه اطلاعات دقیق نشان داده که میزان مصرف برق زنجیره فولاد صرفاً در حلقه ذوب و فولادسازی بیشتر از سایر صنایع است.

انجمن فولاد پیشنهاد داده که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد (به جز ذوب و فولادسازی) مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند و به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب، اجازه فعالیت داده شود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرده است که محدودیت‌های اخیر ابلاغی برای کارخانجات زنجیره فولاد کشور که حداکثر ۱۰ درصد از دیماند مصرفی آنان را مجاز شمرده است، عملاً موجب تعطیلی واحد‌های تولیدی این زنجیره شده که قطعاً تبعات نامطلوبی برای تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی خواهد داشت و همچنین موجب اخلال در روند صادرات و ارزآوری فولاد کشور خواهد شد.

انجمن فولاد پیشنهاد داده که به‌جای دستور تعطیلی به کلیه کارخانجات زنجیره فولاد، به این انجمن اجازه داده شود تا با همکاری شرکت‌های تولیدی، با مدیریت تولید در این زنجیره، کاهش برق مصرفی مورد انتظار از صنعت فولاد را برنامه‌ریزی و مدیریت نماید. این انجمن برای تأمین خواسته‌های مرتبط به صرفه‌جویی در مصرف برق همزمان با تداوم فعالیت تولیدکنندگان زنجیره فولاد، ابراز آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات توقف تولید شرکت‌های فولادی به دلیل کمبود برق/ تعطیلی کامل فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های زنجیره فولاد/ کاهش تولید و گرانی نتیجه تعطیلی فولادی‌ها

پیشنهادات انجمن فولاد برای مدیریت تولید زنجیره فولاد در شرایط کمبود برق/ لزوم تفکیک حلقه‌های زنجیره فولاد در محدودیت‌های اخیر توانیر

2

تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
شناسه مطلب : 36857
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی