نگاهی به عملکرد واحد بازرگانی فولاد سنگان
رویکرد فولاد سنگان در سال گذشته استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی مبتنی بر بومی‌سازی، ارتقای سیستم‌های نگهداری و کاهش توقف و مدیریت هزینه‌ها باوجود کمبود مواد اولیه بوده و نتیجه این است که شرکت توانست فراتر از برنامه پیش‌بینی‌شده را محقق سازد؛ بعلاوه اینکه در چند سال اخیر کمبود کنسانتره یکی از معضلات جدی تولیدکنندگان گندله به شمار می‌رود اما با مدیریت درست منابع، در فولاد سنگان علاوه بر استمرار تولید، رکوردهای متعدد در شرکت ثبت شده است

به گزارش  چیلان ، برنامه‌های این شرکت در واحد بازرگانی که منجر به این نتایج درخشان شده است را در مصاحبه با حسین بهمن زاده، معاونت بازرگانی فولاد سنگان خراسان می‌خوانید.

بهمن زاده در ابتدا با اشاره‌ای به حیطه وظایف معاونت بازرگانی عنوان کرد: واحدهای بازرگانی خریدوفروش ملزومات کل کارخانه را بر عهده دارند و آن چیزی که نیازمندی کارخانه باشد شامل مواد اولیه، قطعات یدکی و مواد مصرفی را تامین می کند تا از هرگونه کمبودی که سبب توقف در پروسه تولید شود جلوگیری به عمل آید. ما در بخش معاونت بازرگانی، سه هدف را دنبال می‌کنیم زمانبندی درست تحویل با توجه به اهمیت زمان، کیفیت که منطبق با نیاز باشد و هزینه که محاسبات درستی در آن لحاظ شده باشد.

وی افزود: محصول نهایی فولاد سنگان گندله است به همین خاطر نیاز کلیدی و استراتژیک ما برای سال گذشته تامین کنسانتره در راستای تولید مستمر گندله بود در این مسیر بخشی از نگاه ما به راه‌اندازی واحد کنسانتره بود و بخشی دیگر معطوف به تخصیص سهمیه هاست که توسط دولت تامین می‌شود. با توجه به اینکه کلیدی ترین کالای موردنیاز ما کنسانتره است نیازمند برنامه‌ریزی مشخص می‌باشد.

فولاد سنگان در سال ۹۹ سهمیه کمی برای کنسانتره داشت این در حالی است که برنامه ما تولید دو میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندله بود و طبق آن حدود دو میلیون و یک‌صد هزار تن کسری کنسـانتره داشتیم ، اما در نهایت کسری کنسانتره با سیاست‌گذاری درست در مدیریت کلان شرکت رفع شد و با همراهی هیئت مدیره شرکت توانستیم این مهم را پوشش دهیم و نه تنها عدم راه‌اندازی خط یا تاخیر و مشکلاتی که در راه‌اندازی کنسانتره داشتیم نتوانست ما را به چالش بکشاند بلکه توانستیم تامین را فراتر از نیازی هم که هست فراهم کنیم و در حدود سه میلیون و پانصد و ۱۷ هزار تن کنسانتره تامین کردیم، از این میزان بخشی سهمیه شرکت بود و مابقی واحدهای خرد و تامین کننده‌های استراتژیکی بودند که با آن‌ها وارد مذاکره شدیم و توانستیم این عدد را محقق کنیم.

رکوردهـای فروش روزانه و ماهانه به صورت

معاونت بازرگانی فولاد سنگان افزود: این تامین سبب شد تولید شرکت در سطح بالای سه و نیم میلیون تنی محقق شود و به‌تبع آن فروش شرکت بالا رفت به طوریکه فروش تجمیعی شرکت از ابتدای راه‌اندازی تا پایان سال ۹۹ به حدود ۱۰ میلیون تن رسید. که این به معنای تولید در بالای ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت شرکت است. ضمن اینکه ما رقبایی در همین حوزه داشته‌ایم که خودشان تولید کنسانتره داشتند ولی برای واحد پنج میلیون تنی گندله کارخانه در حد ما ظاهر شده اند.

بهمن زاده در ادامه به میزان فروش شرکت به واسطه این میزان تولید اشاره کرد و گفت: به لحاظ سهممان در بازار در سال ۹۹، هفت درصد تولید کل بازار را داشتیم که البته ۱۰۰ درصد تولیدمان برای فولاد مبارکه بوده است و در مورد فروش شرکت، برای سال اول به میزان دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده بود که توانستیم سه میلیون و ۳۵۰ هزار تن از تولید را به مشتری تحویل دهیم به عبارتی ۱۲۴ درصد تحقق فروش داشتیم که ۵۸ درصدش به صورت ریلی (نزدیک به دو میلیون تن) و ۴۲ درصد هم به صورت جاده‌ای به خریدار ارسال شده است.

شرکت فولاد سنگان در چندین ماه رکورد فروش را کسب کرد. یکی از رکوردهای فروش ماهانه در دی‌ماه سال گذشته به میزان ۳۵۷ هزار تن محقق شد که از ابتدای راه‌اندازی این واحد، چنین رکوردی برای فروش ماهانه نداشتیم و همچنین رکورد فروش روزانه در ۲۱ مهر ۹۹ به میزان ۲۳ هزار تن به صورت ریلی و جاده‌ای محقق شد که در نوع خودش عدد قابل تحسینی برای شرکت بود که در این روز توانستیم در بالاترین حد ممکن به صورت هم‌زمان هم کامیون و هم واگن بارگیری محصول داشته باشیم این در حالی است که ظرفیت کارخانه برای فروش ۱۷ هزار تن در روز برنامه‌ریزی شده و این نشان از آمادگی فروش شرکت تا سقف ۲۳ هزار تن به مشتری را دارد.

وی در خصوص نسبت حمل ریلی به جاده‌ای عنوان کرد: استفاده از ظرفیت ریلی به عهده صاحب کالاست به عبارتی شرکتها هر تعداد واگنی که بفرستند ما به عنوان فروشنده آمادگی بارگیری محصول خریداری شده شان را داریم به عبارتی از سمت ما این آمادگی وجود دارد اما مشتری با توجه به محدودیت‌های ریلی این امکان را نداشته است این درحالی است که ما تا بیش از ۱۴ هزار تن در روز امکان ارسال به صورت ریلی برای تحویل به مشتری داریم.

بهمن زاده با اشاره به تاثیر افزایش قیمت محصول در میزان فروش تشریح کرد: اگر در عملکرد شرکت برای دو سال متغیرها را ثابت فرض کنیم به طوریکه قیمت‌ها ثابت فرض شود، افزایش کمی تولید در سال ۹۸ به میزان دو میلیون و ۳۷۰ هزار تن بوده و در سال ۹۹ به میزان سه میلیون و ۳۵۰ هزار تن بوده است به عبارتی بدون لحاظ تاثیر قیمت محصول در میزان فروش برای دو سال متوالی ۹۸ و ۹۹ شاهد رشد کمی ۴۱ درصدی در فروش بوده ایم.

اقدامات درون‌سازمانی واحد بازرگانی

بهمن زاده تشریح کرد: ما در سال گذشته انبوهی از قراردادهای زیرساختی را منعقد کرده ایم در همین مدت که ۷۴ قرارداد عمده داشتیم که به معنای بیش از یک قرارداد در هفته است و حجم زیاد کاری را می‌طلبد که بایستی محقق می‌شد در همین مدت زمان نزدیک به ۴۸۰۰ مورد از قطعات یدکی و مصرفی سفارش گذاری شده و همچنین نزدیک به ۴۸۰۰ قطعه یدکی به همراه ۶ هزار مورد مصرفی در انبار شارژ شده است یعنی آن چیزی که سفارش گذاری سال ۹۹ و یا باقیمانده سال ۹۸ بود در سال ۹۹ به صورت کامل وارد مجموعه شد بعلاوه اینکه از درخواست کالایی که از انبار شده ۹۳ و نیم درصد آن‌ها را پاسخ‌گو بودیم. مجموعه این اقدامات تامین پایدار و به موقع را پوشش میدهد.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۸
شناسه مطلب : 36966
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی