ضرورت ترغیب به سرمایه‌گذاری در صنعت برق
سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی در بولتن داخلی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (اخبار فولاد) معتقد است با ترغیب سرمایه‌گذاران و تقویت سرمایه‌گذاری مردمی و بخش خصوصی باید تولید برق کشور را افزایش داد تا بتواند جوابگوی ضرورت‌های جهش تولید باشد.

قطعا جهش تولید با بستر مناسب امکان‌پذیر خواهد بود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، نیمی از صنایع کشور یا تعطیل هستند و یا با حداقل تولید فعالیت دارند، با این وجود چندی است به‌خاطر رفاه عمومی، صنعت فولاد و برخی صنایع دیگر را ملزم به خاموشی کرده‌اند تا جبران کسری تولید در زمینه برق را داشته باشند.

از آثار تورمی این تعطیلی‌ها اگر بگذریم اما از آثار کمبود نیروی برق نمی‌توان گذشت، جایی که نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته است. چون پیش‌بینی رشد مصرف امری متداول در توسعه صنعت برق بوده است اما تحریم‌ها و کسری بودجه، امکان سرمایه‌گذاری جهت احداث نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

در بهترین حالت احداث یک نیروگاه به همراه پست انتقال نیرو و خطوط انتقال نیرو اگر از همین امروز استارت زده شود، پنج سالی به طول خواهد انجامید.

این در حالی است که کسری تولید ۱۲ هزار مگاوات اعلام شده، یعنی ۲۰ درصد ظرفیت تولید کنونی. بنابراین برای جهش تولید در پنج سال آینده علاوه بر رفع کسری تولید کنونی، نیاز است که بار مصرفی صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل و صنایع جهش‌یافته را تامین کرد.

انجام این مهم به تشویق سرمایه‌گذاری در تولید برق نیاز دارد. با ترغیب سرمایه‌گذاران و تقویت سرمایه‌گذاری مردمی و بخش خصوصی باید تولید برق کشور را افزایش داد تا بتواند جوابگوی ضرورت‌های جهش تولید باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۹
شناسه مطلب : 37261
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی