معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در گفت‌وگو با چیلان تأکید کرد:ساختار حکمرانی صنعت برق اصلاح شود/ ثبات بازار ورق فولادی ادامه خواهد یافت
مهندس عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با چیلان با اعلان آمادگی فولاد مبارکه برای توسعه ظرفیت‌های تولید برق کشور اظهار داشت: اگر حکمرانی صنعت برق اصلاح شود و وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در تولید برق، پیش‌شرط‌های اقتصادی ضروری را فراهم کند، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی ظرف ۳ الی ۴ سال می‌توان چالش برق را مرتفع ساخت.

به‌گزارش  چیلان ، اکبری محمدی گفت: متاسفانه در وضعیت تامین برق صنایع فولاد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل مشکلات بیشتری ایجاد شد. محدودیت‌های کمبود برق به گونه‌ای بود که هم از نظر طول دوره محدودیت و هم حجم و ساعات خاموشی نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

فولاد مبارکه ورق موردنیاز بازار را تأمین خواهد کرد

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط فولاد مبارکه، در تامین ورق و همچنین تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت و انشاالله ثبات بازار ورق ادامه‌دار خواهد بود. فولاد مبارکه طوری برنامه‌های تولیدی خود را پیش برده که تولید ورق کمترین آسیب را از محدودیت‌های مصرف برق ببرد.

مهندس اکبری محمدی گفت: مقداری از تولید تختال ما به دلیل قطعی‌های برق کم شده است اما تمام سعی‌مان این است که اختلال در تولید و بازار ورق پیش نیاید. نباید فراموش کرد که قطعا قطعی برق بر روی تولید و صادرات فولاد تاثیرگذار است اما با برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم، کمبود تولید را در ماه‌های آینده جبران خواهیم کرد و سعی‌مان این است که نیاز صنایع پایین‌دستی به ورق را تأمین کنیم.

معضل سرمایه‌گذاری ناکافی در صنعت برق

این مدیر فولادی در گفت و گو با  چیلان  اظهار داشت: متاسفانه در زمینه تامین برق و سرمایه‌گذاری در صنعت برق طی سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری به حد کافی صورت نگرفته است و با رشد مقدار مصرف به همان حجم مقدار تولید افزایش پیدا نکرده است. لذا نتایج این امر گریبانگیر شرکت‌های صنعتی خصوصا شرکت‌های فولادی شد.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های صنعت فولاد، نگرانی از تامین زیرساخت‌های لازم خصوصا مرتبط با انرژی است.

وی گفت: اخیرا طی توافقی که با وزارت صمت و وزارت نیرو صورت گرفته صنایع فولادی از جمله فولاد مبارکه آمادگی خود در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولید برق در کشور را اعلام کردند. اما این سرمایه‌گذاری نیاز به شرایط و زیرساخت‌های لازم دارد. لذا نیاز است مشوق‌هایی از سوی دولت برای این سرمایه‌گذاری فراهم و ارائه شود.

اکبری محمدی scaled

ضرورت مانع‌زدایی از سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در تولید برق، در گام اول باید دیدگاه وزارت نیرو اصلاح شود. شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای احداث نیروگاهی به ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ مگاوات اعلام کرده و برای تملک نیروگاه‌های که سیکل کامل نداشته و باید تکمیل شوند، اعلام آمادگی کرده است. اما نکته اینجاست در مذاکراتی که طی این مدت انجام دادیم به نظر می‌رسد رویکردها به گونه‌ای است که در گذشته هم وجود داشته و باعث به وجود آمدن شرایط فعلی و بحران برق شده است. برای مثال یکی از نیروگاه‌هایی که به فولاد مبارکه معرفی شده قیمت آن دو برابر قیمت نیروگاه جدید است! با این طرز فکر و شرایط نمی‌توان پیش رفت؛ چراکه شرایط اقتصادی باید به گونه‌ای تنظیم شود که مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بهتر است تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت با سرعت بیشتری به جلو برود و شرایط و مقررات سرمایه‌گذاری در تولید برق تسهیل شود.

وضعیت مطلوب شرکت‌های فولادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه برق

مهندس اکبری محمدی خاطرنشان ساخت: خوشبختانه مجموعه شرکت‌های فولادی و معدنی طی سال ۹۹ عملکرد مثبتی داشته‌اند و از درآمدهای خوبی برخوردار هستند و از نظر نقدینگی شرایط مناسبی دارند. اگر شرایط موردنظر از لحاظ فراهم کردن جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در تولید برق از طرف دولت فراهم شود، سرمایه‌گذاری در این زمینه را می‌توان سرعت بخشید.

برنامه تولید سال ۱۴۰۰ فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: بحث گاز و تامین برق عملکرد شرکت‌های فولادی را تحت ثایتر قرار می‌دهد. عمده تکنولوژی مورد استفاده شرکت‌های فولادی، کوره قوس و روش احیا مستقیم است که هر دو این‌ها نیاز به حامل‌های انرژی دارند این محدودیت‌ها قطعا بر تولید تاثیرگذار هستند. با وجود تمام این مسائل، شرکت فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی‌هایی که داشته امیدوار است برنامه تولید ۱۴۰۰ را محقق کند.

اکبری محمدی افزود: امیدواریم با پایان محدودیت‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید ایجاد شده در گروه مبارکه بتوانیم ثبات بازار را حفظ کنیم.

حل معضل برق در افق ۳ تا ۴ ساله

مهندس اکبری محمدی تأکید کرد: یکی از نگرانی‌های صنعت فولاد، تامین پایدار زیرساخت‌های لازم خصوصا زیرساخت‌های مرتبط با انرژی است. برای تامین این امر نیاز است که تغییرات و اصلاحاتی خصوصاً در زمینه موارد مرتبط با حکمرانی صنعت برق، در نگرش‌ بخش‌های حاکمیتی دولت ایجاد شود. اگر این شرایط بهبود یابد و در کل رویکردهای وزارت نیرو در تعامل با شرکت‌های سرمایه‌گذار اصلاح شود به نظر می‌آید در یک افق سه الی چهار ساله، معضل کمبود برق مرتفع شود.

وی در پایان گفت: در بحث تامین برق و گاز بهتر است به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا حرکت کنیم. در حال حاضر حرکت دنیا به سمت تولید فولاد بدون کربن است. لذا لازم است به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیر برویم. برای حداکثر استفاده از این پتانسیل و همچنین پیشرفت بیشتر در این صنعت، باید برخی اصلاحات و نظارت‌های زیست محیطی در فرایند تولید اعمال شده و تولید فولاد، محیط زیست و تأمین انرژی به‌عنوان یک مجموعه همبسته مدنظر قرار گیرد.

2

تاریخ انتشار : ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۵
شناسه مطلب : 38345
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی