رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در غرفه ذوب آهن اصفهان در متالکس ۲۰۲۱ : ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه می توانند همکاری های مشترک بسیاری داشته باشند
رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان در متالکس ۲۰۲۱ گفت : در خصوص تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه آیا این هدف دست یافتنی است یا خیر و دوم اینکه در صورت تحقق آیا قابل بهره برداری است؟ در خصوص بحث اول اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون تن ظرفیت سازی شده است،۱۵ میلیون تن ظرفیت در حدود چهار سال غیر ممکن نیست اما با توجه به شرایط فعلی کار سختی محسوب می شود.

به گزارش  چیلان ، بهرام سبحانی افزود : به فرض اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هم محقق شود بهره برداری از آن یک گلوگاه مهم است. در حال حاضر ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده و ۳۰ میلیون تن هم تولید داریم. تولیدی که زیر بار قطعی گسترده برق در تابستان گذشته بدست آمد. این قطعی برق حجم بالایی از تولید را گرفت و کشورمان را از ارزش افزوده آن محروم کرد. در زمستان هم اخطار می دهند که با کمبود گاز مواجه می شویم. با این شرایط ممکن است تولید ۳۰ میلیون تن سال گذشته هم محقق نشود. حال با این چالش ها و محدودیت ها چگونه قرار است تا حدود چهار سال آینده تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق شود ؟

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد : برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید نیروگاههای بسیاری ساخته شود،سرمایه گذاری برای تولید گاز و توزیع آن،محدودیت مواد اولیه و … از جمله چالش هایی هستند که تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را در افق ۱۴۰۴ با اما و اگرهایی همراه می سازند،زیرا از معدن تا محصول باید در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول گفت : برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به حدود ۸۰ میلیون تن سنگ آهن فرآوری شده نیاز داریم و همچنین نزدیک به ۲۰۰ میلیون تن بسته به عیار معدن باید استخراج داشته باشیم. اگر شاخه معدن هم تجهیز شود تا چه زمانی می توان ادامه داد؟ بنابراین شناسایی معادن و اکتشاف به عنوان یک استراتژی مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

سبحانی خاطر نشان کرد : بین عرضه و تقاضا تعادل وجود ندارد،برق تولید شده به صورت ناهمخوان در دو بخش خانگی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد لذا باید به سمت احداث نیروگاه برویم تا ارتقاء ظرفیت تولید را داشته باشیم. سرمایه گذاری که برای احداث نیروگاه شده متناسب با توسعه مصرف برق نبوده است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی حتی در روستاها نیز وسایل برقی بسیاری استفاده می شود، شهر هم که جای خودش را دارد. از آن طرف صنایع فولاد،سیمان و سایر صنایع وابسته رو به توسعه هستند. در بخش فولاد هم که جایگاه دهم دنیا داریم و لذا باید زیر ساخت ها متناسب توسعه پیدا می کردند که این موضوع محقق نشد.

 سرمایه گذاری برای تولید برق،اجتناب ناپذیر است  

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور اظهار داشت : اگر امروز تصمیم بگیریم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق احداث کنیم حداقل سه سال آینده به ثمر می نشیند و لذا باید به سرعت این سرمایه گذاری توسط فولادی ها و یا بخش خصوصی انجام شود. در حال حاضر بسیاری از واحدهای فولادی، برق مورد نیاز خودشان را از طریق بورس انرژی و نیروگاههای بخش خصوصی خریداری می کنند. بنابراین سرمایه گذاری برای تولید برق،یک باید اجتناب ناپذیر است.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود : امسال بخشی از برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاههای برق آبی تامین شد که کاهش نزولات آسمانی و محدودیت آب باعث شد بخشی از این ظرفیت متوقف شود و افت تولید از این طریق هم برای صنعت فولاد رخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو در تامین برق صنایع فولادی چه نقشی دارد چه چنین گفت : وزارت نیرو،نیروگاههای گازی بسیاری دارد که طرح آنها سیکل ترکیبی (گاز و بخار) بود به دلیل  ساده تر بودن بخش گاز را احداث کردند اما برای بخار سرمایه گذاری انجام نگرفت. مقرر شد بخش بخار این نیروگاهها با مشارکت بخش خصوصی احداث شود تا سیکل ترکیبی را داشته باشیم. همچنین کشور ما در بخش نیروگاههای خورشیدی هم پتانسیل های بسیاری دارد که باید فعال شوند. البته مستلزم این است که قیمت برق تعدیل شود تا این نیروگاهها اقتصادی شوند.

 دیماند ۱۰ درصدی حتی توان سرپا نگه داشتن صنایع هم ندارد

وی ادامه داد : خروجی احداث نیروگاهها در سال های آینده مشخص می شود این مدت را باید چه کرد ؟ امسال وزارت نیرو عملکرد خوبی نداشت،به صورت عام اعلام کردند صنایع فولاد و سیمان فقط ۱۰ درصد دیماند خودشان را اجازه مصرف دارند یعنی ۹۰ درصد را باید کاهش دهند. این تصمیم به لحاظ فنی مقدور نبود. کارخانه های فولادی حتی اگر قرار باشد متوقف هم شوند باید بخشی از تاسیسات و تجهیزات شان در مدار باشد. به عنوان مثال باید سیستم گردش آب آنها  فعال باشد تا دیواره کوره ذوب نشود. صرفا به کار اندازی این بخش ها، قطعا بیشتر از ۱۰ درصد ظرفیتی که تعیین کردند به برق نیاز دارد و لذا منطقی این است تا زمانی که مشکل اساسی مرتفع نشده است وزارت نیرو با متولیان این امر یک برنامه ریزی معقول داشته باشد. در کمبود برق باید همه سهیم باشند. برق خانگی مهم است اما صنعت هم اقتصاد کشور را می چرخاند. دو ساعت قطعی برق منازل مسکونی تولیدی را که به ثمر می نشاند ارزش افزوده بالایی در پی دارد.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت :  با توجه به این چالش ها باید همدلی و هم افزایی بیش از پیش در صنعت فولاد کشور حکمفرما باشد. به عنوان مثال زمانی که بحث افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه  شامل سنگ آهن،فرو آلیاژها،قراضه و … را داریم باید فولادی ها با هماهنگی همدیگر و با محوریت انجمن تولید کنندگان فولاد ایران برنامه ریزی داشته باشد تا آسیبی به تولید وارد نشود.

وی اضافه کرد : فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با توجه به اینکه همجوار یکدیگر واقع شدند و نیروی انسانی متخصص بسیاری دارند،می توانند همکاری های مشترک بسیاری داشته باشند. ریخته گری ذوب آهن و مبارکه فقط در ابعاد شمش متفاوت هستند اما تکنولوژی آنها یکی است یا در نورد ، LF و … امکانات مشترک و مشابهی وجود دارد. به عنوان مثال صرفاً در بخش تعمیرات می توانند با ایجاد یک مجموعه تعمییراتی کلیه اقدامات خودشان را در این مجموعه متمرکز کنند.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۸
شناسه مطلب : 38416
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی