وزرای صمت و نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
تفاهم‌نامه همکاری وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد حداقل 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی با حضور وزرای این دو وزارتخانه امضا شد.

به گزارش  چیلان ، صبح امروز دوشنبه این تفاهم‌نامه بین علی‌اکبر محرابیان- وزیر نیرو و سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن تجارت، با توجه به نیاز، ضرورت و اهمیت تامین برق مطمئن، مستمر و پایدار بخش صنعت و معدن و تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت برق به امضا رسید.

امکان پاسخگویی به ۲۲ درصد تقاضای برق را نداریم

علی اکبر محرابیان در این جلسه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت نیرو ایجاد ظرفیت‌های نیروگاهی در کشور متناسب با تقاضای سال‌های پیش رو است، گفت:‌ برنامه‌ریزی شده تا ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حوزه‌های مختلف افزایش یابد که از این میزان ۱۵ هزار مگاوات به صورت سیکل ترکیبی و بخار در بخش نیروگاه‌های حرارتی است که توسط وزارت نیرو،‌شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی انجام می‌شود.

وزیر نیرو گفت:‌ شاهد ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی در بخش نیروگاهی هستیم و امکان پاسخگویی به ۲۲ درصد تقاضای برق را در بخش خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی نداریم.

او ادامه داد:‌ علاوه بر این برای ایجاد ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز برنامه‌ریزی شده است که در حال حاضر در ظرف کمتر از یک ماه که اعلام فراخوان کرده‌ایم تقاضای زیادی برای این بخش وجود داشته است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای انرژی های تجدیدپذیر در ایران گفت: در زمینه تجدیدپذیرها پتانسیل بالایی در کشور وجود دارد به گونه‌ای که تابش خورشید به طور متوسط ۳۰۰ روز آفتابی در سال است که حتی در برخی نقاط این عدد به ۳۳۰ تا ۳۴۰ روز نیز می‌رسد.

وی افزود: در کشورهایی که تابش کمتر از ۲۰۰ روز در سال است اجرای چنین طرح‌هایی کاملا اقتصادی است لذا در کشور ما که پتانسیل بیشتری وجود دارد می‌توان گفت که شرایط به مراتب اقتصادی‌تر است.

وی ادامه داد:‌ در حوزه انرژی های بادی نیز پتانسیل‌های زیادی وجود دارد که برای این بخش نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.

وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم نامه امروز گفت:‌ تشویق صنایع کشور برای احداث نیروگاه‌های اختصاصی برای مصارف خودشان مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس امروز تفاهم‌نامه‌ای در این راستا امضا شد که براساس آن صنایع می‌توانند با حمایت وزارت نیرو و وزارت صنعت، نیروگاه احداث کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این باشیم که در حوزه تولید و صنعت به دلیل کمبود برق، کاهش تولید نداشته باشیم، گفت:‌ اکنون برنامه‌های توسعه‌ای متوقف مانده که همکاری صنایع فعال، وزارت صنعت ونیرو شاهد ایجاد شرایط جدید خواهیم بود که به دنبال آن اشتغال، ارزش افزوده و افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت.

photo ۲۰۲۱ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۵۷ ۴۶

وی با بیان اینکه ما در طی دو دهه گذشته شاهد ایجاد ظرفیت ‌های عظیم در حوزه صنایع و معادن کشور بودیم، گفت:‌ با تلاش گسترده ظرفیت‌های صنعت و معدن رشد بسیار بالایی به ویژه در بخش معادن، صنایع معدنی، صنایع انرژی بر، حوزه فولاد،‌ مس، آلومینیوم بوده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ ایجاد محدودیت برای حوزه صنعت شرایط سختی را بوجود آورد که معنای آن کاهش تولید، کاهش اشتغال و ارزش افزوده در این بخش بوده است. البته در صنعت برق طی دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ شاهد رشد بسیار بالایی بودیم به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم در این حوزه خودکفا و شاهد تکنولوژی هستیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به حوزه برق است، گفت:‌ متأسفانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافته و نتوانسته‌ایم متناسب با تقاضا، سرمایه‌گذاری کنیم.

حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این آیین، نشان از نقش استراتژیک بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه در تحقق این تفاهم‌نامه دارد.

در این تفاهم‌نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ پس از زمان صدور تمامی مجوزها و قراردادهای مورد نیاز اقدام خواهد کرد. اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد نیروگاه جدید اختصاصی است. سرمایه‌گذاران مجاز به انتخاب مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند.
وزارت نیرو در این تفاهم‌نامه متعهد شده حداکثر ظرف مدت دو هفته طرح کلی اتصال به شبکه نیروگاه‌های جدید را به سرمایه‌گذاران اعلام کند. در صورت نیاز به تکمیل مطالعه اتصال به شبکه توسط سرمایه‌گذاران، وزارت نیرو نسبت به بررسی و تایید مطالعات ظرف مدت دو هفته از زمان دریافت مستندات اقدام می‌کند.

بر اساس این گزارش، تمامی مجوزهای مورد نیاز احداث نیروگاه اعم از محیط زیست، آب، اتصال به شبکه سوخت و غیره توسط وزارت نیرو و با همکاری وزارت صمت و سرمایه‌گذاران در زمان حداکثر دو ماه اخذ می‌شود.
وزارت نیرو نسبت به اخذ مصوبه تخصیص سوخت این نیروگاه‌ها مطابق با تعرفه سوخت نیروگاهی از کمیته سوخت وزارت نفت طی مدت یک ماه اقدام می‌کند.

لیست شرکت های سرمایه گذار در طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع به شرح زیر است:

🔹 شرکت فولاد مبارکه
🔹 شرکت ملی صنایع مس ایران
🔹 شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
🔹شرکت معدنی و صنعتی چادرملو
🔹شرکت فولاد خوزستان
🔹شرکت آلومینیوم ایران
🔹شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات
🔹شرکت آلومینای ایران
🔹شرکت مجتمع آلومینیوم جنوب
🔹شرکت فولاد کاوه جنوب
🔹شرکت فولاد هرمزگان
🔹شرکت تلاشگران صنعتی و معدنی لامرد پارسیان
🔹شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب
🔹شرکت فولاد سترک پارس شرق منطقه آزاد چابهار
🔹شرکت آلومینیوم المهدی
🔹شرکت مهندسی توسعه آب آسیا

2

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۸
شناسه مطلب : 38566
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی