رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در کنفرانس بین‌المللی Planex2021 مطرح کرد: پراکندگی واحدها، عمده‌ترین چالش پیش‌روی صنعت فولاد ایران
دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد در کنفرانس بین‌المللی Planex2021 به چالش‌های تولید فولاد اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۰ میلیون تن است اما در حال حاضر ۳۰ میلیون تن تولید داریم که مابه‌التفاوت این دو رقم به دلیل چالش‌های موجود تولید نمی‌شود.

به گزارش  چیلان ،وی گفت: پراکندگی واحدهای فولادی، ظرفیت کمتر از یک میلیون تن فولاد، نداشتن زنجیره کامل فولاد در یک مجموعه که باعث افزایش قیمت لجستیکی می‌شود و هزینه‌های انرژی از جمله چالش‌های تولید فولاد است.

سبحانی با بیان اینکه چالش دیگر قیمت‌گذاری در صنعت و زنجیره فولاد است تصریح کرد: تا یکی دو سال پیش قیمت محصولات بالادست فولاد بر اساس کشف قیمت فولاد خوزستان در بورس انجام میشد که در حال حاضر جز قیمت شمش که توسط دولت کنترل می‌شود قیمت گذاری محصولات بالادست رها شده‌اند که ناهماهنگی عجیبی در زنجیره فولاد ایجاد کرده است.

دکتر سبحانی گفت: متاسفانه دولت در اقلام بالادستی دخالت چندانی ندارد، اما محصولات پایینی به حال خود رها شده است. طبعا ادامه چنین روندی مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. این درحالی است که انجمن فولاد تا دو سال پیش نیز شیوه و ضرایب تعیین قیمت را تدوین کرده بود، اما متاسفانه طی دوسال اخیر آشفتگی فوق فشار بسیاری بر همه اقشار جامعه وارد ساخته است.

وی در پایان گفت: ما باید مشکلات کل زنجیره و کل واحدها، اعم از واحدهای کوچک و بزرگ را مورد برسی قرار دهیم. ما نباید بگونه‌ای حرکت کنیم که ظرفیت خالی با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد، بلااستفاده بماند. خالی ماندن ظرفیت چه در بخش خصوصی، چه در بخش عمومی و یا نیمه دولتی، موضوعی است، که زمینه از بین رفتن سرمایه های مردم و فشار بر جامعه را فراهم می‌سازد.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۴
شناسه مطلب : 39271
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی