علی محمدی در گفتگو با چیلان خبر داد:افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید در آهن و فولاد ارفع
مهندس علی محمدی یکی از مدیران خوشنام و فعال صنعت فولاد است که پس از مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان، چندماهی است که مدیریت شرکت آهن و فولاد ارفع را در اختیار دارد. در این شماره از چیلان گفتگویی با ایشان داشتیم که از نظرتان می گذرد.

به گزارش  چیلان ، وی در این گفتگو ضمن تشریح عملکرد «ارفع» در نیمه نخست سال جاری، از جهش صادرات در این شرکت علی رغم محدودیت های تامین برق سخن گفت و البته به دلیل موقعیت جغرافیایی این کارخانه، تمرکز اصلی فروش شرکت را در بازار داخلی دانست. محمدی خبر خوشی هم برای سهامداران «ارفع» داشت و آن تحقق طرح توسعه زیرسقفی و افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید آهن اسفنجی این شرکت بود…

زنگ خطر برای آینده صنعت فولاد ایران

مهندس علی محمدی، مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفتگو با  چیلان ، میزان تولید آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم این شرکت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ را ۴۰۹۹۷۵ تن اعلام کرد و گفت: این میزان تقریبا مشابه با میزان تولید دوره مشابه در سال گذشته است ولی میزان تولید شمش در فولادسازی شرکت در نیمه نخست سال جاری به میزان ۳۳۷۹۷۱ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که علت آن نیز محدودیت های اجباری ناشی از قطع برق بوده است. البته با وجود محدودیت های تامین برق و افت تولید، برنامه ریزی دقیقی توسط کمیته های تخصصی شرکت صورت گرفت و موفق شدیم در حدود ۱۰۵ هزار تن از تولیدات خود (۴۵ درصد از کل تولید شش ماهه نخست) را صادر کنیم و از این طریق ضرر و زیان ناشی از توقف برق را به حداقل برسانیم. در زمینه تامین مواد اولیه نیز خوشبختانه پایداری تولید حفظ شده اما روند افزایشی قیمت ها به گونه ای است که روند کاهشی حاشیه سود تولید فولاد همچنان ادامه دارد و زنگ خطری برای آینده است.

 

برنامه صادرات ۳۰ درصدی ارفع در سال ۱۴۰۰

مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع با اشاره به رشد صادرات این شرکت در سال جاری اظهار داشت: در رابطه با صادرات، فولاد ارفع توانایی تغییر وضعیت و هماهنگی با موقعیت های به وجود آمده را دارد و به همین دلیل و با توجه به شرایط بازارهای بین المللی، این شرکت با همکاری مستمر واحدهای صف و ستاد، تقریباً ۸۵ درصد کل صادرات درسال ۱۳۹۹ در شش ماهه اول ۱۴۰۰ صادرات داشته است.

وی افزود: میزان صادرات شرکت آهن و فولاد ارفع در هفت ماهه سال جاری هم به دلیل شرایط حاکم بر تقاضای بازارهای بین المللی، تقریبا معادل صادرات سال ۱۳۹۹ می باشد. البته به دلیل قطعی برق، شرکت های فولادی از جمله «ارفع» بازارهای بین المللی را تا حدودی ازدست دادند که پس از رفع و عادی شدن روال تولید، با تلاش مضاعف و بهتر است بگوییم باصرف هزینه های بازاریابی مجدد، در حال بازگشت به بازارهای بین المللی می باشیم و پیش بینی کردیم تا پایان سال در صورت نبود محدودیت مصرف حامل های انرژی، ۳۰ درصد از کل تولید سالیانه را صادر کنیم.

نقش ارفع در تامین نیازهای داخلی

محمدی تصریح کرد:  به دلیل موقعیت جغرافیایی شرکت آهن و فولاد ارفع و استقرار آن درمرکزکشور در ۲۵ کیلومتری شهر اردکان در استان یزد، ما به راحتی سایر شرکت های فولادی نزدیک به آب های آزاد نمی توانیم صادرات کنیم زیرا هزینه های جانبی آن برای ما گران تمام می شود و به همین دلیل در صورتی که تقاضای صادراتی هزینه های ما را پوشش دهد، نسبت به صادرات اقدام می کنیم. لذا نگاه و هدف اصلی شرکت ارفع حضور در بازار داخلی و تامین شمش مورد نیاز شرکتهای نوردی کشور می باشد و به همین دلیل سهم بیشتر تولید سالیانه به بازار داخلی تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: شرکت آهن و فولاد ارفع از سال های گذشته دقیقا منطبق بر ابلاغیه های وزارت صمت و حتی بیشتر از آن، محصول خود یعنی انواع شمش فولادی را در بورس کالا عرضه نموده و سعی کرده نقش خود در تامین نیاز تولید کنندگان داخلی را ایفا نماید. همچنین با همفکری و مشارکت با واحدهای نورد، موفق شده گریدهای جدید فولادی جهت رفع نیازهای تولید کنندگان را با موفقیت طراحی و تولید نماید.

 

افق ارفع برای سهامداران

مدیر عامل «ارفع» خبر خوشی هم برای سهامداران این شرکت داشت. محمدی گفت: مهم ترین خبر که اتفاقا خبر خوشی نیز هست، تحقق یافتن توسعه های زیر سقف شرکت آهن و فولاد ارفع می باشد که حاصل آن ها ارتقاء ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ۸۰۰ هزار تن به ۱.۲ میلیون تن و ظرفیت تولید شمش از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن است که ضمن افزایش ظرفیت تولید، وابستگی شرکت به تامین آهن اسفنجی از بازار رفع خواهد شد و طبیعتا سود حاصل از تولید افزایش خواهد یافت که شیرینی این افزایش سود آینده، قطعا کام سهامداران عمده و خرد را هم شیرین خواهد نمود.

2

تاریخ انتشار : ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
شناسه مطلب : 39414
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی