مدیرعامل شركت توسعه تجارت انرژی توان در گفتگو با چیلان پیشنهاد کرد: راهکارهایی برای تامین و کاهش هزینه برق کارخانجات فولادی
در سال ١٤٠٠، زنجيره صنايع فولاد كشور با چالش انرژي خصوصا تامين برق مطمئن و پايدار روبرو بود. با توجه به اهميت حياتي تامين برق صنايع فولادي و آهني كشور، با آقاي مهندس ناصر كرمانشاه، مديرعامل شركت توسعه تجارت انرژي توان در خصوص چالش برق صنايع فولادي و آهني صحبت كرده و به ابعاد مهم اين موضوع پرداخته ايم.

به گزارش  چیلان ، در سال ١۴٠٠، زنجیره صنایع فولاد کشور با چالش انرژی خصوصا تامین برق مطمئن و پایدار روبرو بود. با توجه به اهمیت حیاتی تامین برق صنایع فولادی و آهنی کشور، با آقای مهندس ناصر کرمانشاه، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت انرژی توان در خصوص چالش برق صنایع فولادی و آهنی صحبت کرده و به ابعاد مهم این موضوع پرداخته ایم. آقای مهندس کرمانشاه از فعالان بخش خصوصی صنعت برق هستند که سال­ها در حوزه تامین برق صنایع بزرگ فعالیت کرده اند. آقای مهندس، لطفا توضیحات مختصری را در خصوص فعالیت­های شرکت توسعه تجارت انرژی توان بفرمایید تا بعد وارد موضوع شویم.

شرکت توسعه تجارت انرژی توان با هدف تامین برق صنایع پرمصرف از طریق قراردادهای دوجانبه و یا بورس انرژی، ارائه راهکارهای موثر به منظور تامین برق صنایع خصوصا صنایع فولادی و آهنی و همچنین کاهش هزینه های نهایی تامین برق مجموعه های مذکور شکل گرفته است. پایه­ گذاران اصلی این شرکت متخصصان بنام بازار برق کشور و مهندسان با سابقه فنی در صنعت برق هستند که بحمدالله به دلیل سابقه طولانی و توانمندی­ های فنی توانستیم مجوز فروش ۶٠٠ مگاوات برق را از وزارت نیرو دریافت کنیم. در حال حاضر هم موفق شدیم تا تامین حداقل ١٨٠ مگاوات برق صنایع کشور را صورت دهیم. با توجه به شرایط کشور از منظر چالش­های تامین انرژی، سعی کرده­ایم راهکارهای متنوعی را به مجموعه وزارت نیرو و صنایع مصرفی انرژی ارائه دهیم.

 کمی در خصوص وضعیت شبکه برق از منظر عرضه و تقاضای برق بفرمایید. به نظر شما خاموشی های بخش صنعت چه دلایلی دارد. ما در تابستان شاهد محدودیت و خاموشی صنایع فولادی به مدت طولانی بودیم. دلیل این موضوع چیست؟

ظرفیت اسمی تولید برق کشور چیزی حدود ٨۵ هزار مگاوات است که با توجه به پارامترهای مختلف تاثیرگذار بر واحد تولید برق در تابستان امسال و در اوج پیک بار ما شاهد این موضوع بودیم که ۵۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید واقعی در دسترس مدیریت شبکه قرار گرفته است. از سوی دیگر در تابستان ١۴٠٠ ما شاهد پیک مصرف ۶۶ هزار مگاوات مصرف بودیم که خوب این به معنای ناترازی حداقل ١٢ هزار مگاوات در بخش عرضه و تقاضای صنعت برق کشور است. این ناترازی، طبیعتا منجر به خاموشی­های برنامه ­ریزی شده و غیر برنامه­ریزی شده گردید که متاسفانه صنایع فولادی و آهنی که به نوعی صنایع ارزآور کشور هم بودند در تیررس این خاموشی­ ها قرار گرفتند. البته لازم است اشاره کنم، ادامه­ رشد تقاضای برق در سال­ های پیشرو این وضعیت ناترازی صنعت برق را بحرانی­ تر خواهد کرد.

در خصوص سوال دوم شما بایستی به این نکته دقت کرد که در ایام پیک ١۴٠٠ ،کمبود برق منجر به خاموشی بخش ­های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی شد و طبیعتا در این میان نارضایتی بخش خانگی پررنگ تر جلوه کرد. لذا دولت و مجموعه حاکمیت هم به این دلیل که قصد داشت بخشی از این نارضایتی­های مربوط به خاموشی را کم کند، تصمیم به بخشنامه­ های خلق­الساعه­ ای نظیر قطع صادرات برق به کشورهای همسایه و همچنین خاموشی صنایع پرمصرف نظیر فولاد و سیمان گرفت. همانطور که دیدیم در تیرماه ١۴٠٠ ،وزارت نیرو با صدور بخشنامه­ ای اقدام به محدود نمودن برق مصرفی صنایع فولادی تا ١٠ درصد دیماند نمود.

به نظر شما راهکارهای فوری، میانمدت و بلندمدت رفع چالش تأمین برق صنایع آهن و فولاد چه چیزهایی می تواند باشد؟

با کنار هم گذاشتن عوامل اثرگذار بر دینامیک عرضه و تقاضای برق که مورد اشاره قرار گرفت ، به نظر می رسد با توجه به رشد مصرفی که همواره وجود دارد مشکل قطعی برق صنایع در سالهای آتی تشدید شود که خوب این امر ضربه­  سنگینی به ظرفیت تولید بنگاه­های اقتصادی وارد خواهد کرد.

در واقع صنایع در سال­ های پیش رو با دو چالش اساسی روبرو هستند: ١ -قطعی گسترده برق. ٢ -افزایش قیمت برق. لذا ارزشمند بودن هر کیلووات برق تولیدی برای شرکت های تولیدی آهن و فولاد، آنها را به سمت و سوی مدیریت انرژی مصرفی و تامین برق به صورت خودتامین سوق خواهد داد.

در تشریح موضوع ساخت نیروگاه توسط دولت و بخش خصوصی از انواع گازی و سیکل ترکیبی به میزان ١٢ هزار مگاوات به حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. دولت به دلیل قوانین بالادستی حق تولید و توسعه نیروگاه­ های جدید را ندارد. لذا واحد تولیدی خودش باید چاره ای برای رفع چالش­ های مربوط به تامین برق خود را بیندیشد، هر چند که وزارت نیرو در صدد ایجاد مشوق­ هایی برای تولید برق از طریق منابع مختلف هست. ولیکن در هر صورت این وظیفه بر دوش واحد تولیدی است که به فکر زنجیره مواد اولیه تولید خود به صورت پایدار با قابلیت اطمینان بالا باشد.

WhatsApp Image 2022 05 07 at 11.38.53 AM

2

تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵
شناسه مطلب : 42025
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی