چرا نقدینگی سرگردان به بازار فولاد هجوم برد؟
نگاهی به رتبه‌بندی تولیدکنندگان فولاد جهان نشان می دهد که قدرتمندترین اقتصادهای جهان، قدرتمندترین تولیدکنندگان فولاد نیز هستند.

محمد ناظمی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان با بیان این که صنعت فولاد جزو زیربنایی‌ترین صنایع کشورها است، اظهار داشت: اگر به رتبه‌بندی تولید کنندگان فولاد نگاه کنید قدرتمندترین اقتصادهای جهان، قدرتمندترین تولیدکنندگان فولاد نیز هستند.

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: چین، ژاپن، کره، هند، اتحادیه اروپا و برزیل بزرگ‌ترین تولید کنندگان فولاد جهان است که جزو اقتصادهای برتر جهان نیز هستند.

وی با اشاره به این که سال گذشته ایران دارای رتبه سیزدهم در تولید فولاد جهان بود بیان کرد: فولاد مبارکه اصفهان مجموعه بزرگ و هلدینگ تولیدی فولاد است؛ ما نزدیک به ۶۰ شرکت زیرمجموعه ما فعالیت می کنند.

ناظمی عنوان کرد: فولاد هرمزگان یکی از زیرمجموعه های است که ۱٫۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کند.

وی ضمن اعلام اینکه ما در خراسان رضوی و شهرستان خواف بزرگترین گندله سازی را ایجاد کردیم گفت: منطقه خواف منطقه قابل توسعه ای است و دارای مردم شریفی می باشد که برایشان لازم است زیرساخت های لازم ایجاد شود.

وی توسعه این منطقه را دارای سیاست های خاص و دقیق دانست و افزود: این صنعت کمک می کند تا ۱۵ سال آینده منطقه کاملا توسعه یافته شود.

وی توسعه این منطقه را داری استراتژی برای کشور ایران خواند و تصریح کرد: با توجه به نزدیکی این منطقه به کشور افغانستان می توانیم منطقه را همراه با توسعه، ارتقاء امنیت دهیم چرا که توسعه امنیت را به خود به ارمغان می آورد.

وی با اشاره به این که صنعت فولاد همانند دیگر صنایع دارای فرصت ها و چالش های زیادی است اظهار داشت: امروز مهم ترین چالش های ما در فولاد زیرساختی است.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان این که شرکت‌های تولید کننده فولاد توسعه یافته اما زیرساخت‌های کشور مناسب سازی نشده است، گفت: با توجه به حجم زیاد انرژی که برای تولید فولاد لازم است؛ این صنعت نیازمند زیرساخت های قوی می باشد.

وی ادامه داد: چالش هایی هم در حوزه کسب و کار برای تمام افرادی که در فولاد مشغول به کار هستند وجود دارد؛ متاسفانه گرفتار شرایط اقتصادی خاصی هستیم و متاسفانه افزایش نرخ ارز بر این اوضاع دامن زده است.

ناظمی با بیان این که محصولی که می‌خواهد وارد کشور شود از محصول فولادی دو برابر گرانتر خواهد شد تصریح کرد: با توجه به این که کشور در گذشته بخشی از نیاز خود را وارد می کرد در حال حاضر وارد کردن به کشور صرفه اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل هجوم عظیمی درخواست فولاد به تولیدکنندگان ارائه می شود که شرایط را سخت کرده است.

وی اذعان کرد: مشکل دیگر ما این است که قیمت تعیین شده توسط دولت برای فولاد با قیمت بازار آزاد متفاوت است؛ به خاطر همین بخشی از نقدینگی سرگردان در کشور گاهی به سمت ارز، خوردو، طلا و اکنون هم به سمت فولاد هجوم آورده است.

ناظری اظهار کرد: به طور غیرمعمول تقاضای برخی از محصولات در بورس کالا سه و حتی چهار برابر شده و معضلات بزرگی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: افرادی که در بورس کالا محصولات را خریداری می‌کنند باید تولید کننده باشند، اما گاهی به دلیل صرفه اقتصادی این محصولات را از بورس خریداری کرده و به جای تبدیل به محصول دیگری آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند؛ در نتیجه محصولات خریداری شده به دست مشتری واقعی نمی‌رسد.

وی شرایط کنونی بازار را نابه سامان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد در برخی شهرها کمبود آب است.

2

تاریخ انتشار : ۳ شهریور ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸
شناسه مطلب : 20468
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی