تداوم اعتماد فولاد مبارکه به کاتالیست های ایرانی
عملیات بارگذاری مگامدول شهید خرازی فولاد مبارکه به عنوان پنجمین ریفرمر فولاد مبارکه با کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو آغاز شد.

مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو باخبرنگار  چیلان  و در بازدید از عملیات اورهال واحد شهید خرازی با بیان اینکه ماموریت فولاد مبارکه استفاده از کالای باکیفیت و با حداکثر توان ایرانی است گفت: کاتالیست یکی از کالاهای استراتژیک در تولید فولاد است که در سال های گذشته استفاده از کالای ایرانی در هیئت مدیره فولاد مبارکه به تصویب رسید و بهره گیری از این کالای بومی ایرانی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که کاتالیست های ایرانی مورد تایید کارشناسان کارخانه در خط تولید مصرف می شود.

هدف از بومی سازی کاتالیست به حداقل رساندن وابستگی مجموعه های فولادی به واردات است

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که برای نخستین بار استفاده از کاتالیست های ایرانی را در صنعت فولاد مطرح کرد درخصوص بارگذاری از پنجمین ریفرمر و اولین مگامدول فولاد مبارکه در واحد خرازی با کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو به  چیلان  با بیان اینکه فولاد مبارکه در زمینه های کاری خود همواره بومی سازی تجهیزات، قطعات یدکی و مواد اولیه را داشته و این یکی از سیاست های فولاد مبارکه بوده و تعریف شده است گفت: هدف از این اقدام و این استراتژی این بود که وابستگی این مجموعه بزرگ فولادی را به حداقل برسانیم.

وی افزود: یکی از مواد اولیه هایی که به جهت تامین، حساس بوده و به واسطه محدودیت تولیدکنندگان در دنیا، انحصاری محسوب می شد کاتالیست بود از اینرو فولاد مبارکه چون استفاده از تولیدات داخلی را در اولویت قرار داده لذا در مورد کاتالیست و سایر قطعات یدکی و تجهیزات، تولیدکنندگان را حمایت کرده تا به کیفیت مطلوب برسند. به همین منظور برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ استفاده از کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو را در دستور کار قرار دادیم و پس از اعتمادی که از سوی این شرکت صورت گرفت امروز شاهد بارگذاری پنجمین ریفرمر هستیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: البته استفاده از کاتالیست ساخت داخل در ابتدا با مقدار کم در یکی از لوله های ریفرمر آغاز و بعد از مدتی عملکرد ارزیابی شد که به جهت مطلوب بودن عملکرد و رفع ایرادات جزئی و بهینه کردن عملکرد، دامنه کار را گسترش داده و در نهایت یک ریفرمر به طور کامل با این محصولات تغذیه شد و بعد از گذشت مدتی از تست، وقتی محرز شد که این محصول قابلیت رقابت با نمونه خارجی را دارد همه واحدها از کاتالیست داخلی در حال استفاده هستند که به سایر واحدها نیز پیشنهاد شد تا از این محصولات استفاده کنند.

سبحانی با بیان اینکه با بومی سازی کاتالیست، بند دیگری از وابستگی قطع شد و خودکفا شدیم گفت: تا پیش از این شاهد بودیم که تامین کنندگان خارجی به واسطه انحصار قیمت های بالایی را برای محصول خود پیشنهاد می دادند و به نوعی دامپینگ ایجاد کرده و باج خواهی می کرد. آنچه مسلم است این است که کالایی که در ایران امکان تولید پیدا می کند طرف های خارجی قیمت های خود را کاهش خواهند داد.

وی تصریح کرد: وظیفه هر ایرانی است که از تولید داخلی حمایت نماید تا تولید توسعه یابد.

IMG 20181027 WA0002

2

تاریخ انتشار : ۵ آبان ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
شناسه مطلب : 22001
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی