گزارش «چیلان» از جدیدترین آمار انجمن جهانی فولادتثبیت جایگاه «دهم» ایران در گروه ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان / رشد تولید فولاد خام جهان برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ / قاره افریقا؛ کمترین سهم از تولید فولاد جهان علیرغم بیشترین رشد تولید فولاد خام
آمار انجمن جهانی فولاد حاکی از آن است که برای نخستین بار در سال 2023، تولید ماهیانه جهانی فولاد رشد مثبت داشته است. طبق این گزارش، ایران، قطر، عربستان و امارات اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام در خاورمیانه هستند و ایران بیش از یک دهه گذشته تاکنون به طور پیوسته در فهرست 10 تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان قرار دارد

به گزارش  چیلان ، آماری که انجمن جهانی فولاد از تولید جهانی ماه مارس ۲۰۲۳ منتشر کرده حکایت از آن دارد که تولید این محصول در ماه گذشته میلادی به ۱۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید؛ این رقم در مقایسه با ماه مارس سال ۲۰۲۲، ۱.۷ درصد بیشتر بود.

این رشد تولید در حالی اتفاق افتاده که تولید جهانی فولاد خام در ژانویه و فوریه سال جاری نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته رشد منفی داشت.

این انجمن در بخشی از گزارش ماه مارس، تولید فولاد خام جهان را به تفکیک اصلی‌ترین مناطق تولیدکننده دنیا تشریح کرده است؛ بنا بر این گزارش آسیا و اقیانوسیه در ماه گذشته بیشترین فولاد خام دنیا را به حجم ۱۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید کردند؛ این رقم نسبت به  ماه مارس سال گذشته ۴.۱ درصد بیشتر بود. منطقه آسیا و اقیانوسیه از آن جهت در صدر فهرست تولیدکنندگان فولاد جهان در ماه مارس قرار گرفته که شماری از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده همچون چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را در خود جای داده است.

اروپایی‌ها در جایگاه دوم تولید جهانی فولاد

پس از آسیا و اقیانوسیه بیشترین فولاد خام جهان در ماه گذشته در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به حجم ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید شد.

اتحادیه اروپا در ماه مارس امسال نسبت به مارس سال گذشته ۵.۶ درصد فولاد کمتری تولید کرد. کاهش تولید فولاد در اروپا تنها به کشورهای عضو اتحادیه اختصاص نداشت و کشورهای غیرعضو که شامل انگلیس، ترکیه، صربستان، نروژ و مقدونیه می‌شوند نیز در این ماه ۱۴.۱ درصد فولاد کمتری نسبت به مارس ۲۰۲۲ تولید کردند. تولید آنها در ماه گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.

پس از دو منطقه یادشده، رتبه سوم تولید جهانی فولاد خام در مارس ۲۰۲۳ به امریکای شمالی اختصاص یافت. در این ماه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در این قاره تولید شد که ۲.۶ درصد کمتر از مارس پارسال بود.

انجمن جهانی فولاد همچنین در تشریح آمار تولید جهانی فولاد خام در مارس ۲۰۲۳، تولید بلاروس، قزاقستان، روسیه و اوکراین را در یک گروه قرار می‌دهد. بنا بر گزارش انجمن، کشورهای یادشده ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید داشتند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد کرد.

ایران در فهرست ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد

تولید امریکای جنوبی و خاورمیانه به ترتیب ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود و امریکای جنوبی ۷.۶ درصد و خاورمیانه ۱۷.۵ درصد فولاد خام کمتری در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه مارس سال گذشته تولید کردند.

ایران، قطر، عربستان و امارات اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام در خاورمیانه هستند. به گزارش  چیلان ، ایران بیش از یک دهه گذشته تاکنون به طور پیوسته در فهرست ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان قرار داشته است.

کمترین حجم و بیشترین رشد تولید در افریقا

در نهایت کمترین تولید فولاد خام در ماه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی در افریقا به حجم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اتفاق افتاد. با این حال تولید افریقایی‌ها در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸.۴ درصد بیشتر بود و در مقایسه با دیگر نقاط جهان فولادسازان این قاره بیشترین رشد تولید فولاد خام را تجربه کردند. اصلی‌ترین تولیدکنندگان افریقایی فولاد خام در کشورهای مصر، لیبی، افریقای جنوبی و تونس مستقر هستند.

انجمن جهانی فولاد این داده‌ها را مبتنی بر حجم تولید ۶۳ کشور از ۱۹۳ کشور جهان منتشر کرده که ۹۷ درصد تولید جهانی فولاد خام را در اختیار دارند.

نمودار، جریان رشد تولید جهان را در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ و درصد رشد را در همین بازه زمانی نشان می‌دهد. ستون‌های نارنجی نشانگر حجم تولید و ستون‌های زرد نشانگر درصد رشد تولید هستند.

2

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
شناسه مطلب : 49260
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی