نگاه چیلان به شرکت فولاد خراسان/ بخش سومآخرین جزئیات پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری فولاد خراسان / پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرای فولاد خراسان در سال ۱۴۰۳
مجتمع فولاد خراسان در حال حاضر سالانه 625 هزار تن میلگرد، 1.35 میلیون تن شمش (بیلت)، 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی/بریکت و 2.5 میلیون تن گندله تولید می‌کند. فولاد خراسان در واحد احیای آهن اسفنجی برنامه افزایش تولید از 1.6 میلیون تن به 2.2 میلیون تن و در واحد تولید گندله برنامه افزایش تولید از 2.5 میلیون تن به 3.4 میلیون تن را دارد. پروژه کنسانتره آهن این مجتمع نیز با ظرفیت 2 میلیون و 500 هزار تن در واحد فولاد شرق خراسان تاکنون 41 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش  چیلان ، مجتمع فولاد خراسان در حال حاضر سالانه ۶۲۵ هزار تن میلگرد، ۱.۳۵ میلیون تن شمش (بیلت)، ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی/بریکت و ۲.۵ میلیون تن گندله تولید می‌کند. فولاد خراسان در واحد احیای آهن اسفنجی برنامه افزایش تولید از ۱.۶ میلیون تن به ۲.۲ میلیون تن و در واحد تولید گندله برنامه افزایش تولید از ۲.۵ میلیون تن به ۳.۴ میلیون تن را دارد. پروژه کنسانتره آهن این مجتمع نیز با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در واحد فولاد شرق خراسان تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت داشته است.

فولاد خراسان پروژه‌های سنگ آهن با شناسایی و تملک معادن کوچک به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، تولید ۲۰۰ هزار تن لوله و ۶۰۰ هزار تن سایر محصولات طویل، یک میلیون تن تختال و کویل، ۱.۷ میلیون تن بریکت گرم و ۲ میلیون تن انبارش یکنواخت کنسانتره را نیز در دست دارد.

حوزه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در چشم‌انداز ۱۴۱۰

به گزارش  چیلان ، شرکت مجتمع فولاد خراسان برنامه تولید سالانه ۱۲۰هزار تن آهک و ۱۸۰هزار تن شردینگ قراضه را دارد. تراستی، حمل و نقل، صندوق جسورانه و بازرگانی دیگر حوزه‌های موردنظر این شرکت است.

در زمینه آب، پروژه پساب شهر نیشابور را در دست دارد و این پروژه شامل سه فاز اجرایی جمع‌آوری، تصفیه و انتقال می‌شود. این پروژه با ظرفیت اولیه ۳ میلیون مترمکعب در سال آغاز خواهد شد و برنامه‌ریزی شده به حداقل ۹ میلیون مترمکعب در سال و حداکثر ۱۴ میلیون مترمکعب در سال دست یابد. بهره‌برداری اولیه این طرح، اواخر سال ۱۴۰۵ خواهد بود.

فولاد خراسان ذخیره سازی ۶۵ میلیون مترمکعب گاز LNG را در دست دارد، همچنین ظرفیت کنونی آن در حوزه برق ۲۴۰ مگاوات است. این شرکت در پروژه نیروگاهی مپنا سرمایه‌گذاری کرده و برنامه تولید برق از منابع تجدیدپذیر دارد. فولاد خراسان تولید ۶۰ مگاوات برق خورشیدی و ۴۰ مگاوات برق بادی نیز در دستور کار این مجموعه است.

توسعه

پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرا در سال ۱۴۰۳

مجتمع شرکت فولاد خراسان بنا دارد در سال ۱۴۰۳ اجرای پروژه پساب را مطابق برنامه اجرا کند. همچنین طراحی طرح جامع سیستم آبرسانی داخلی شرکت، احداث یا تملک نیروگاه تجدیدپذیر (۶۰ مگاوات)، ذخیره‌سازی گاز ۶۵ میلیون متر مکعب، تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی دستور کار این شرکت برای سال جاری است.

فولاد خراسان در زمینه توسعه زنجیره ارزش، احداث خط اول تولید کنسانتره به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن، تملک واحدهای آهن اسفنجی موجود در منطقه، واحد شردینگ با ظرفیت ۱۸۰،۰۰۰ تن در سال و ایجاد شرکت زیرساخت را در دستور کار دارد.

در زمینه توسعه زیرسقف، این مجموعه توسعه زیرسقف واحد گندله‌سازی از ۲.۵ به ۳.۴ میلیون تن (به میزان ۹۰۰ هزار تن)، توسعه زیرسقف واحد فولادسازی (به میزان ۳۵۰ هزارتن)، راه‌اندازی واحد پایلوت پلنت، احداث پوشش‌دهی آهک بر روی گندله ورودی و  پیمان مدیریت (تولید بدون کارخانه مقاطع طویل) را دست دارد.

 

  • جزئیات پیشرفت پروژه کارخانه کنسانتره فولاد شرق خراسان

به گزارش  چیلان ، پروژه کارخانه کنسانتره فولاد شرق خراسان یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت مجتمع فولاد خراسان به شمار می‌آید. فولاد خراسان ۵۷درصد مالکیت این پروژه را در اختیار دارد.

سنگ ورودی این کارخانه از آنومالی‌های  A , B , Cs معادن سنگان با عیار متوسط آهن ۴۳.۵ درصد تامین می‌شود؛ ظرفیت اسمی آن  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال و با زیر ساخت ۵ میلیون تن است. تولید کنسانتره سنگ آهن در این واحد با عیار حداقل ۶۷.۸ درصد و با ابعاد ۴۰ میکرون صورت می‌گیرد.

۴۱درصد از این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی داشته است، اعتبار برآورد شده و تخصیص‌یافته به آن معادل ۷۱ میلیون یورو و ۹۱۷ میلیارد تومان است و از آخرین الحاقیه پروژه تا ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ معادل ۲۰۸۷ میلیارد تومان از مخارج پروژه انجام شده است. کارخانه کنسانتره فولاد شرق خراسان در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

شرق

  • پروژه پساب شهر نیشابور

از آنجایی که منابع آبی موجود مجتمع در حال حاضر سه حلقه چاه و سد بار است و به دلیل کاهش بارندگی‌ها منابع آبی قابل اطمینانی نیستند، پروژه پساب شهر نیشابور که یک منبع مطمئن و پایدار تأمین آب است در دست اجرا قرار گرفته است؛ این پروژه شامل اجرای ۲۸۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر نیشابور، احداث تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۰.۰۰۰ مترمکعب در روز و همچنین خط انتقال آب از تصفیه‌خانه به مجتمع به طول ۴۰ کیلومتر است. ظرفیت این پروژه در ابتدای بهره‌برداری  در سال ۱۴۰۵، ۶ میلیون مترمکعب در سال و در ۱۷ سال با افزایش جمعیت به ۱۴ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.

در تشریح جزئیات بیشتر این پروژه می‌توان به این موارد اشاره کرد: این پروژه از نوع تأمین زیرساخت با ظرفیت اسمی ۶ میلیون تا ۱۴ میلیون مترمکعب در سال است و برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اتمام پروژه ۲،۹۶۰ میلیارد تومان و تاریخ برآوردی اتمام پروژه ۳۰/۱۰/۱۴۰۵ است.

پروژه پساب شهر نیشابور با آورده سهامداران تامین مالی شده است.

  • بازچرخانی فاضلاب صنعتی

طرح بازچرخانی فاضلاب صنعتی، یک تصفیه‌خانه به ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه است و در آن سالانه ۶۵۰۰۰۰ مترمکعب بازیافت آب با هدف رفع بحران آب انجام می‌شود؛ شرکت مجتمع فولاد خراسان بنا دارد این طرح را در سه سال آینده و تا قبل از دستیابی به پساب شهری نیشابور اجرا کند.

ارزش سرمایه‌گذاری این طرح معادل ۴ تا ۶ میلیون دلار با دوره اجرای یک ساله است و تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

  • پروژه بسته تکمیلی(Stacker & Reclaimer)

به گزارش  چیلان ، به منظور مکانیزه کردن تخلیه، دپو و برداشت کنسانتره آهن ورودی به مجتمع و انتقال آن به واحد گندله‌سازی، پروژه واحد انباشت و برداشت در دست اجراست. در این واحد ۵۰۰.۰۰۰ تن کنسانتره منتقل و به وسیله یک دستگاه ماشین استاکر در امتداد محوطه انباشت، دپو شده و سپس جهت مصرف توسط یک دستگاه ماشین ریکلایمر برداشت می‌شود.

در حال حاضر کنسانتره آهن ورودی به شرکت به صورت پراکنده در محوطه‌های اطراف واحد گندله‌سازی انباشت و سپس به واحد گندله‌سازی حمل می‌شود. همچنین احداث مخزن ذخیره بنتونیت، پوشش گندله با آهک و… نیز بخشی از این پروژه است.

در تشریح جزئیات پروژه بسته تکمیلی می‌توان گفت که ۹۵.۴۵درصد از این پروژه به اتمام رسیده، نوع پروژه بهبود عملکرد و کیفیت و کل مخارج پیش‌بینی شده برای آن ۶۱۷ میلیارد تومان است، در حالی که تاکنون ۶۰۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. تاریخ برآوردی اتمام پروژه ۳۱/۰۴/۱۴۰۳ و روش تامین مالی آن آورده سهامداران به اضافه منابع داخلی است.

  • پروژه شردینگ قراضه

این پروژه با هدف احداث یک واحد کامل بازیافت ضایعات و خرده‌های فلزی با روش خردکن (SHEREDDER) و ظرفیت ۱۸۰،۰۰۰ تن در سال در استان خراسان رضوی و در محدوده شهر نیشابور انجام خواهد شد. اسناد مناقصه آماده شده و در حال انجام تشریفات مناقصه انتخاب پیمانکار است.

  • پروژهRevamp واحد گندله سازی توسعه زیر سقف

با توجه به پتانسیل‌های موجود در واحد گندله‌سازی با ایجاد تغییرات در چند بخش مانند افزودن یک عدد بالینگ دیسک، افزودن یک میکسر، افزایش توان بعضی از موتورها و نوارنقاله‌ها و اضافه شدن یک عدد سرند و… می‌توان ظرفیت کارخانه گندله‌سازی را از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۳.۴ میلیون تن در سال افزایش داد.

این پروژه از نوع افزایش ظرفیت با ظرفیت اسمی ۹۰۰ هزار تن و کل مخارج پیش‌بینی شده برای آن ۱۳ میلیون یورو است. تاریخ اتمام پروژه ۱۸ ماه برآورده شده و تامین مالی آن از آورده سهامداران صورت گرفته است.

عمان

  • پروژه تامین آب صنایع و معادن ایران

پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی با توجه به مسائل توسعه اقتصادی و احیای محیط زیست منطقه شرق کشور و دارای اهداف دستابی به منابع آبی پایدار، ایجاد تحــول اقتصــادی، محـرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشـور است.

پروژه تامین آب صنایع و معادن ایران از نوع تامین زیرساخت با ظرفیت اسمی (کارخانه کنسانتره فولاد شرق خراسان) ۳میلیون مترمکعب در سال است و برای آن ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، کل مخارج پیش‌بینی‌شده برای این پروژه ۲۰۵۰ میلیارد تومان، تاریخ برآوردی اتمام پروژه سال ۱۴۰۴ و روش تامین مالی آورده سهامداران است.

  • سرمایه‌گذاری در پروژه نیروگاهی مپنا

شرکت مجتمع فولاد خراسان مذاکرات با مجموعه مپنا برای سرمایه‌گذاری در تکمیل پروژه‌های نیروگاهی کشور را با هدف تامین برق پایدار و بدون محدودیت صورت داده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
شناسه مطلب : 61221
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی