گزارش تفصیلی چیلان از نشست خبری انجمن فولاد با اصحاب رسانه؛کاهش تولید و صادرات؛ حاصل فشارها بر صنعت فولاد / صنعت فولاد قربانی تبعیض منفی در محدودیت انرژی / رئیس انجمن فولاد ایران: دولت جدید در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد
صبح امروز دوشنبه؛ یکم مردادماه 1403 نشست خبری هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با جمعی از خبرنگاران رسانه های اقتصادی و تخصصی کشور در محل سالن کنفرانس این انجمن برگزار شد.

به گزارش  چیلان ؛ صبح امروز دوشنبه؛ یکم مردادماه ۱۴۰۳ نشست خبری هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با جمعی از خبرنگاران رسانه های اقتصادی و تخصصی کشور در محل سالن کنفرانس این انجمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهرام سبحانی؛ رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پس از ارائه گزارش سه ماهه صنعت فولاد کشور با اشاره به تغییر روند این صنعت در سه ماهه نخست امسال گفت: بعد از طی روند صعودی تولید و صادرات فولاد کشور طی سال‌های اخیر، در گزارش های سه ماهه امسال این روند با کاهش ۱,۶ درصدی مواجه شده است.

وی افزود: کل صادرات فولاد کشور در سه ماهه نخست امسال ۱,۶ میلیارد دلار بوده که با افت ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل در مجموع با افت ۴۰۰ میلیون دلاری همراه بوده است. عمده دلایل کاهش صادرات فولاد، دو مسأله افت قیمت‌های جهانی و وجود ترمزهایی در داخل کشور بوده است.

وی با انتقاد از واردات بی رویه ورق خاطرنشان کرد: در بحث واردات همچنان شاهد تداوم رشد در واردات ورق سرد و پوشش دار هستیم؛ در حالی که بیش از ۶۰ درصد ظرفیت تولید کشور خالی است و در صورتی که حمایت تعرفه ای لازم صورت گیرد توان تولید به اندازه نیاز کشور را داریم.این در حالی است که مصرف ظاهری به عنوان یک شاخص مرسوم ۵,۸ درصد رشد داشته است که این رشد نیز ناشی از کاهش صادرات است.

از دست رفتن بیش از ۹۸ همت از تولید فولاد در سال ۱۴۰۲

رییس انجمن فولاد ایران با اشاره به کاهش تولید و کاهش صادرات به عنوان دو تغییر مهم گزارش سه ماهه این صنعت نسبت به سال های اخیر گفت: یکی از مسأله مهم فولادسازان، افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و نرخ واقعی ارز و عدم توجیه اقتصادی تولید است.در گذشته در کشور ما مشکلاتی مانند انرژی و نیروی کار وجود نداشت و با تکیه بر توان داخلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد منطقه و جان بوده ایم؛ اما اکنون این رتبه جهانی با وجود چالش های مختلف در حال از دست رفتن است.

وی با اشاره به محدودیت های به وجود آمده ناشی از بحران انرژی در صنعت فولاد کشورافزود: در حوزه انرژی هر ساله در فصل گرم با کمبود برق و در فصل سرد با کمبود گاز مواجه ایم و این مسأله ما را با “تولید از دست رفته فولاد” در هر سال مواجه می کند که این میزان هر ساله در حال افزایش است.

سبحانی با اشاره به ظرفیت ۴۵ میلیون تنی صنعت فولاد کشور و فاصله موجود با این ظرفیت خاطرنشان کرد: حتی اگر ظرفیت تولید را همین ۳۲ میلیون تن فعلی در نظر بگیریم، کمبود برق و گاز در سه سال اخیر سبب رقمی معادل ۷۹ همت در سال ۱۴۰۰، ۶۷ همت در سال ۱۴۰۱ و ۹۸,۶ همت در سال ۱۴۰۲ تولید از دست رفته را به صنعت فولاد کشور تحمیل کرده است.

بحران انرژی امنیت سرمایه گذاری در صنعت فولاد را تهدید می‌کند

رییس انجمن فولاد با اشاره به برنامه های افق ۱۴۰۴ کشور اظهار کرد: در گذشته سازمان طرح و برنامه اقدام به کارشناسی و برآورد طرح ها و برنامه های کشور  می کرد که با حذف این سازمان هر بخش اقدام به انجام طرح های جزیره ای کرد.

وی یادآور شد: در صنعت فولاد برای افق ۱۴۰۴ رقمی معادل ۵۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده بود که شاید به جرات بتوان گفت تنها صنعتی که تا سال آینده تا حد زیادی امکان دستیابی به این هدف را دارد صنعت فولاد است.ضمن این که دستیابی به چنین هدفی و حفظ آن نیازمند تامین انرژی، حل چالش های ارزی و تسهیل سیاست های صادراتی است.

سبحانی با بیان راهکار رسیدن به رویه درست در حل چالش های صنعت فولاد کشور تصریح کرد: حل مشکلات این صنعت نیازمند تعامل معاونت طرح و برنامه سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت است و بارها پیشنهاد آن را مطرح کرده ایم.

سبحانی با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت در سرمایه گذاری در صنعت فولاد افزود: عدم تامین زیرساخت‌های تولید، امنیت سرمایه گذاری و رسیدن به سود پیش‌بینی شده توسط سرمایه گذاران در زنجیره فولاد را از بین می برد.

 نیازمند تغییر تعریف خام فروشی هستیم

امین ابراهیمی، نایب رئیس انجمن فولاد در نشست خبری انجمن فولاد گفت: مزیت صادراتی ما فولاد میانی است و باید بر این مزیت ها تکیه کنیم تا با ناترازی مواجه نشویم.ضمن این که در صنعت فولاد باید تعاریف خود را از خام فروشی اصلاح کنیم، چون با تعاریف فعلی به این صنعت ضربه می زنیم.

وی با اشاره به یافتن مسیرهای صادراتی طی ۴۵ سال اخیر افزود: به جرات می توان گفت که ۹۹ درصد مشکلات تولیدکنندگان داخلی است و به تحریم ارتباطی ندارد.

ضرورت اصلاح نرخ ارز برای حمایت از تولیدکنندگان فولاد

نایب رئیس انجمن فولاد در تشریح مهمترین معضلات این صنعت افزود: اختلاف ارز نیما و آزاد، سیاست های صادراتی، کارت های اجاره ای بازرگانی و مشکلاتی از این دست ضربه اصلی را به تولیدکنندگان بزرگ می زند.

وی با انتقاد از نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور افزود: راندمان نیروگاه‌های ما ۴۰ درصد است و برای حل مشکل انرژی نیازمند مدیریت مصرف و نه مدیریت خاموشی هستیم که متاسفانه این سیاست نیز روی تولیدکنندگان اعمال می شود.ضمن این که حکمرانی صنعت فولاد نیازمند بازنگری کلی است و مسأله حمل و نقل نیز معضلات اصلی در این صنعت است.

کاهش قیمت مسکن ملی با سرکوب قیمت فولاد؛ راهکاری نادرست!

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار  چیلان  در خصوص انتظارات این صنعت از دولت جدید گفت: صنعت فولاد با چالش های مختلفی مواجه است و فعالان صنعت رفع این چالش ها را از دولت چهاردهم انتظار دارند؛ یکی از این چالش ها مقررات خلق الساعه و هر روزه است.چراکه تنظیم مقررات و ایجاد محدودیت های هر روزه آن هم برای صنعتی که به تولید ۵۵ میلیون تنی رسیده است چه معنایی می تواند داشته باشد؟

وی با اشاره به آزادسازی نرخ ارز به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی در کشور افزود: با آزادسازی نرخ ارز امکان ارزآوری در صنعت فولاد کشور در سال جاری معادل حداقل ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود که این رقم  در سال آینده می تواند به رقم ۱۲ میلیارد دلار نیز برسد. ضمن این که سهم ارز فولادی ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز ورودی به کشور است و در مقایسه با صنایعی مانند فرش سهم قابل توجهی است.بنابراین صنعت فولاد در کنار سایر صنایع محوری همچون نفت و پتروشیمی امکان تامین ارز مورد نیاز کشور را دارد که این مسأله نیازمند باز شدن بندها از پای این صنایع است.

وی با اشاره به عرضه فولاد در بورس کالا خاطرنشان کرد: مسأله دیگر سرکوب قیمت فولاد به بهانه های مختلف از جمله کنترل قیمت مسکن ملی است و این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می شود.با در نظرگیری سهم قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهم است.

خلیفه سلطانی با ارزیابی درآمد دولت از فروش برق به فولادی ها یادآور شد: درآمد دولت از فروش انرژی به فولادی ها ده برابر سیمانی هاست، اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز باز به سراغ فولادی ها می آیند. در حالی که این صنعت می تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور پیشقدم باشد.تا به امروز نیز از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی ها امکان ایجاد  نیروگاه‌های کافی وجود داشت و اگر این مهم انجام می شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.

صنعت فولاد قربانی تبعیض منفی در محدودیت انرژی

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در این نشست گفت: ناترازی انرژی در کشور ما یک واقعیت است که از سال ۹۹ آغاز شده است. به طوری که تا به امروز ۲۴۰ همت دلار ظرفیت از دست رفته داشته ایم. ما نیازمند ۱۲ هزار میلیارد برق هستیم که خود صنعت فولاد همواره امکان ایجاد آن را داشته است.

وی با اشاره به رویه نادرست مدیریت مصرف انرژی در کشور افزود: از ابتدای این ناترازی صنعت فولاد ۴ هزار مگاوات برق نیاز داشته که این ظرفیت را ایجاد کرده است، سایر صنایع نیز باید این کار را انجام می داده اند. در حال حاضر اعمال محدودیت برق و گاز تنها بر روی صنعت فولاد ناعادلانه است و نیازمند تقسیم این محدودیت بر روی کل صنایع هستیم.

ترامپ شرایط را بحرانی تر می کند

احرامیان آینده صادرات فولاد را مبهم ارزیابی کرد و افزود: در بحث صادرات با توجه به احتمال انتخاب ترامپ و ادعای وی در خصوص ذخایر ارزی فعلی ایران پیش بینی اعمال سیاست های تحریمی جدید از سوی وی وجود دارد.

وی یادآور شد: در آینده با محدودیت جدید صادرات نفت و فولاد مواجه خواهیم شد و اگر به دنبال راهکاری نباشیم در نوامبر( آبان و آذر) با کمبود ارزی در کشور مواجه خواهیم شد.

ضرورت اهتمام دولت جدید بر مدیریت مصرف

احسان دشتیانه، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد حل بحران انرژی را نیازمند مدیریت مصرف برق از سوی دولت دانست و افزود: این مشکل باید توسط دولت جدید به صورت جدی دنبال شود، در هیچ کشوری چنین وضعیتی در مصرف انرژی وجود ندارد.ضمن این که برای تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون فولاد،  زیرساخت لازم را نداریم، حتی سیاست ها نیز در جهت حمایت از صادرات نیست.

وی با انتقاد از سیاست های نادرست داخلی و صادراتی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بار مشتری فولادی را روی دریا خالی می کنند اعتماد به صنعت فولاد ایران از بین می رود.در بازار داخل نیز تنها ۷ درصد کل قیمت ملک مربوط به آهن است و فشار روی فولادی ها برای کاهش قیمت ملک منطقی نیست.

مصرف گاز خانگی؛ دو برابر اروپاست!

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با ارائه برخی آمار در مصرف گاز در کشور گفت:  این مصرف در بخش خانگی دو برابر مصرف خانگی در اروپاست و دولت جدید باید برای این مسائل برنامه ریزی شود.اِعمال فشار تنها بر صنعت فولاد صحیح نیست.صنعت فولاد به وظیفه خود عمل کرده و سهم تامین انرژی خود را ایجاد کرده است.

دشتیانه بنگاه داری و تصدی گری دولت را نیز آسیب زا ارزیابی و تصریح کرد: با وجود سیاست های چابک سازی دوبت، این معضل در صنایع به ویژه در صنعت فولاد همواره وجود دارد و دولت باید از تصدی گری و بنگاه داری در صنایع دست بردارد.

پزشکیان جلوی جریان ضدتولید و ضدصادرات را بگیرد

جهاندار شکری، عضو هیات مدیره انجمن فولاد نیز در این نشست گفت: بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد؛ صنعت فولاد صنعتی سودآور است که سود خود را در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. اما متاسفانه دولت نسبت به سودآوری صنایع بخیل است! این در حالی است که حجم سود نسبت به سرمایه‌گذاری سنگینی که صورت گرفته است چندان بالا نیست.

وی کارت های بازرگانی اجاره ای را معضل بزرگ صادرات کشور دانست و تصریح کرد: ارز صادرکنندگان و تولیدکنندگان به کشور برمی‌گردد اما ارز کارت‌های اجاره‌ای کجا به کشور برمی‌گردد؟! حال فولادی‌ها خوب نیست و کل زنجیره فولاد دچار چالش شده است. سهام مردم در شرکت‌های بزرگ فولادی و سرمایه‌ بخش خصوصی دچار زیان و ورشکستگی شده است.

خسارت واردات سنگین ورق سرد و پوشش‌دار به تولید داخل

محمدرضا بنائیان، عضو هیات مدیره انجمن در نشست خبری انجمن فولاد با اشاره به مقرون به صرفه نبودن تامین مالی تولید در کشور گفت:لازم است نرخ تسهیلات ۴۲ درصدی تولید اصلاح شود تا تولیدکننده بتواند هزینه جاری خود را انجام دهد.

وی با انتقاد از واردات ورق افزود: ۲۰۰ میلیون دلار واردات ورق پوشش‌دار فقط در طول ۳ ماه صورت گرفته است؛ این درحالی است که تولید داخل در این حوزه می‌توانست نیاز بازار داخل را جبران کند.

 

2

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۸
شناسه مطلب : 61469
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی