مهمتوازن زنجیره فولاد تا پایان سال ۱۴۰۴/ در کدام حلقه های زنجیره فولاد کسری یا مازاد خواهیم داشت؟
به گزارش چیلان و بر اساس اطلاعات کتاب سال فولاد ایران، همچنان پاشنه آشیل زنجیره آهن و فولاد ایران، همان حلقه ابتدایی یعنی تولید سنگ آهن است هر چند که میزان کسری آن در افق 1404 از 12 میلیون تن اعلام شده در سال 1400 به 9 میلیون تن در سال 1401 و 7 میلیون تن در سال 1402 کاهش یافته است.

به گزارش  چیلان  و بر اساس اطلاعات کتاب سال فولاد ایران، همچنان پاشنه آشیل زنجیره آهن و فولاد ایران، همان حلقه ابتدایی یعنی تولید سنگ آهن است هر چند که میزان کسری آن در افق ۱۴۰۴ از ۱۲ میلیون تن اعلام شده در سال ۱۴۰۰ به ۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ و ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

ضریب بهره‌برداری فولاد ایران در سال ۱۴۰۲به ۶۵ درصد رسیده و ۱۷ میلیون تن ظرفیت تولید صرفاً در این حلقه خالی مانده است! لذا با توجه به صدور بیش از ۱۲۵ میلیون تن مجوز احداث واحدهای فولادی در دو سال اخیر و همچنین بحران ناترازی انرژی در کشور لازم است در رویه صدور مجوزهای این صنعت کاملاً بازنگری شود.

کسری عرضه آهن اسفنجی در دو سال اخیر باعث شد تا طرح‌های زیادی در این حلقه تعریف شود که حدود ۱۵ میلیون تن از این طرح‌ها تا پایان سال آینده قابل تحقق برآورد شده‌اند تا کمبود آهن اسفنجی را مرتفع نمایند اما آیا گاز کافی برای بهره‌برداری اقتصادی به آنان تخصیص داده خواهد شد؟

منبع: کتاب سال فولاد ایران (۱۴۰۳)

2

تاریخ انتشار : ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰
شناسه مطلب : 61548
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی