مدیرعامل فولاد مبارکه در پنل تخصصی سیاستگذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران:همه برنده باشیم؛ ملی و نه استانی به صنعت نگاه کنیم/ رقابت‌پذیری صنعت فولاد در خطر است؛ متاسفانه بیش از ۷۵ درصد از ۲۰۰ شرکت زنجیره فولاد زیر ۵۰۰ هزار تن تولید دارند!
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: در صنعت فولاد علاوه بر فرصت های ارزشمند این صنعت، باید به چالش‌های جدیدی که به وجود آمده نیز توجه کنیم. ما یک مشکل را حل کرده‌ایم، اما از سوی دیگر ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده‌ایم که نمی‌توانیم به درستی از آن‌ها بهره‌برداری کنیم. امروز، صادرات مواد اولیه‌ای که برای این ظرفیت‌ها ایجاد کرده‌ایم، به یک چالش جدی تبدیل شده است. اگرچه به ظرفیت‌های بالایی دست یافته‌ایم، اما عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری همچنان دغدغه‌ای جدی است.

به گزارش  چیلان ، طیب نیا در پنل تخصصی سیاستگذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران گفت: در افق آینده، اگر به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برسیم، قادر خواهیم بود حداقل ۷۰ میلیون تن ظرفیت را در اختیار داشته باشیم. اما چالش‌های جدی‌تری در بخش کنسانتره و مواد اولیه پیش رو داریم. ذخایر اکتشاف شده نیازمند توجه ویژه‌ای هستند و با روند فعلی، دولت باید بازنگری جدی در این حوزه داشته باشد.

وی گفت: در بهترین حالت، می‌توانیم صنعت فولاد را برای ۱۳ تا ۲۳ سال دیگر پایدار نگه داریم. اما اگر نتوانیم از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم، این زمان ممکن است به سرعت کاهش یابد. پراکندگی جغرافیایی و هزینه‌های بالای حمل و نقل نیز مزید بر علت شده‌اند.

وی افزود: امروز بیش از ۲۰۰ شرکت در زنجیره فولاد فعال هستند که متأسفانه بیش از ۷۵ درصد آن‌ها زیر ۵۰۰ هزار تن تولید دارند و این امر رقابت‌پذیری آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: برای عبور از این چالش‌ها، نیازمند اقداماتی جدی هستیم. یکی از راهکارها، تغییر نگاه به سطح ملی است. اگر بخواهیم همه برنده باشیم، باید از دیدگاه‌های بخشی و استانی فراتر رفته و به عنوان یک کشور واحد به این مسئله نگاه کنیم.

وی افزود: به طور خلاصه، برای رسیدن به موفقیت در صنعت فولاد، نیازمند همکاری و همدلی در سطح ملی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های خود بهره‌برداری کنیم و در رقابت‌های بین‌المللی موفق باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰
شناسه مطلب : 62020
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی