توجه شرکت فولاد امیرکبیر به مدیریت انرژی و بازدهی آب
مدیریت انرژی و بازدهی آب در شرکت فولاد امیرکبیر از زمان بهره برداری مورد توجه سازمان بوده است. در سال 1400، همسو با استراتژیهای کلان بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه ی پایدار در سطح کشور و در راستای هدف استراتژیک کاهش مصارف آب و انرژی، استقرار سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر استاندارد ISO 50001:2018 و سیستم مدیریت بازدهی آب مبتنی بر استاندارد ISO 46001:2019 تعریف و با همکاری واحدهای مختلف سازمان اجرا گردید.

مدیریت انرژی و بازدهی آب در شرکت فولاد امیرکبیر از زمان بهره برداری مورد توجه سازمان بوده است. در سال ۱۴۰۰، همسو با استراتژیهای کلان بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه ی پایدار در سطح کشور و در راستای هدف استراتژیک کاهش مصارف آب و انرژی، استقرار سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر استاندارد ISO 50001:2018 و سیستم مدیریت بازدهی آب مبتنی بر استاندارد ISO 46001:2019 تعریف و با همکاری واحدهای مختلف سازمان اجرا گردید.

از اهداف این طرح در حوزه انرژی می توان به عملیاتی نمودن الزامات سیستم مدیریت انرژی، پایش، تحلیل و کنترل مصارف و تلفات انرژی و بررسی راهکارهای لازم برای بهبود عملکرد انرژی و حفظ و نگهداشت سیستم اشاره نمود. دامنه ی استقرار سیستم، مربوط به کلیه فرآیندهای تولید و حاملهای انرژی از قبیل برق، گازطبیعی، بخار، آب خنک کاری، هوای فشرده می باشد.

همچنین از اهداف این طرح در حوزه آب، می توان به پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت بازدهی آب، عملیاتی نمودن الزامات سیستم مدیریت بازدهی آب، پایش، اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی مصارف و تلفات و نشتی‌های آب و بررسی راهکارهای لازم برای بهبود عملکرد بازدهی آب و حفظ و نگهداشت سیستم اشاره نمود. دامنه استقرار این سیستم، کلیه فرایندهای تولید و انواع آب مصرفی شامل آب صنعتی، آب دمین، آب بهداشتی و آب خام و بازیافتی می باشد. با توجه به کمبود منابع آب در کشور، پیش‌بینی بحران‌های مرتبط با تامین آب، پیاده‌سازی این استاندارد در جهت نیل به اهداف بهینه‌سازی مصرف آب در منطقه و کشور موثر خواهد بود.

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار موفق به اخذ گواهینامه های ISO50001:2018 در زمینه ی مدیریت انرژی و ISO46001:2019 در زمینه ی بازدهی آب شد، همچنین لازم بذکر است که اولین شرکت در ایران است که گواهینامه ی مدیریت بازدهی آب را کسب نموده است.

از مزایای استقرار ISO46001 در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، تأمین امنیت نسل های آینده، کاهش مصرف آب در خطوط تولید، کاهش هزینه های تولید، شناسایی دلایل هدررفت آب در خطوط مختلف و جلوگیری از آن، ایجاد نمودار موازنه ی آب، ایجاد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف می باشد.

از مزایای استقرار ISO50001 در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، کاهش مصرف برق و گاز در خطوط تولید، کاهش هزینه های تولید، شناسایی دلایل هدررفت انرژی در خطوط مختلف و جلوگیری از آن می باشد. همچنین آموزش و فرهنگ سازی در تمام سطوح سازمان به خصوص جهت کارکنان تأثیرگذار بر مصرف انرژی و آب انجام گرفته است. اهم اقدامات صورت گرفته در راستای استقرار سیستم مدیریت انرژی و بازدهی آب در شرکت:

*شناخت سازمان و محیط کسب و کار آن با بررسی مسائل داخلی و خارجی مرتبط با سیستم

*تعیین طرح های اقدام و پروژه‌های بهبود عملکرد انرژی و بازدهی آب

* شناسایی کاربری‌های بارز انرژی وآب (نقاط پر مصرف انرژی و آب) مانند خطوط تولید پرمصرف و تجهیزات با مصرف انرژی و آب بالا

* اندازه گیری داده‌های انرژی و آب و عوامل اثرگذار بر آنها (مانند تولید) در کاربریهای بارز

*اندازه گیری عملکرد انرژی و بازدهی آب با استفاده از شاخصهای عملکرد انرژی و بازدهی آب و مقایسه آن با خطوط مبنا

* پایش، تحلیل و ارزیابی عملکرد بازدهی آب و انرژی کنترل عملیات در کاربری‌های بارز آب و انرژی

معرفی بخشی از پروژهای انجام گرفته در این راستا :

  • اتمام پیاده‌سازی سیستم مانیتورینگ مصارف انرژی کارخانه(آب، برق و گاز)
  • اتصال آب خروجی کلکتور مربوط به تراپ های پایپینگ بخار خط اسیدشویی به مخزن کندانس جهت کاهش مصرف آب و پیش گرم نمودن آب ورودی به بویلر که منجر به کاهش مصرف گاز دراین خط نیز گردیده است.
  • اصلاح مدار آب بهداشتی جهت رسیدن به عدد EC مناسب جهت استاندارد ۱۰۵۳ آب های شرب
  • تعویض شیرهای ردیوس ولو خط آتش نشانی جهت کاهش مصارف در هنگام نشتی از لوله های آب آتش نشانی
  • طراحی و ساخت تصفیه‌خانه ضایعات روغن امولاسیون
  • ارتقای تجهیز X-Ray پوشش برای کاهش مصرف روی و همچنین باعث کاهش مصرف گاز گردیده است
  • بازیابی از دور ریز آب اگزوزفن بازیافت اسید

ممیزی خارجی بازبینی دوم گواهینامه سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر استاندارد ISO 50001:2018 و سیستم مدیریت بازدهی آب بر اساس ISO46001:2019 در تیرماه ۱۴۰۳ توسط تیم ممیزی شرکتSGS با موفقیت انجام گردید و با توجه به گزارشات ارائه شده توسط تیم ممیزی SGS در جلسه اختتامیه و نکات مثبت اعلام شده، موفقیت در تمدید گواهینامه های سیستم مدیریت انرژی و بازدهی آب محقق گردید. امید است باتوجه به اهمیت موضوع آب در سطح کشور و فرهنگ صرفه جویی در حوزه های انرژی و آب توسط کلیه عوامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان این روند ادامه دار باشد.

2

تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
شناسه مطلب : 62251
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی