مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران:توسعه صادرات همگام با هوشمندسازی تولید در «فولاژ»
 فارغ از همه محدودیت‌های موجود برای تولید فولاد در ایران از کمبود آب، برق و گاز گرفته تا کمبود ذخایر سنگ‌آهن کشف‌شده به‌عنوان ماده اولیه و فقدان تکنولوژی‌های نوین در این عرصه، صنعت فولاد کشور با واکاوی عوامل بهره‌وری و تغییر نوع نگاه سیاست‌گذاران این حوزه هم‌چنان می‌تواند شاهد افق روشنی باشد.
محمد کمال‌زاده ، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران

فارغ از همه محدودیت‌های موجود برای تولید فولاد در ایران از کمبود آب، برق و گاز گرفته تا کمبود ذخایر سنگ‌آهن کشف‌شده به‌عنوان ماده اولیه و فقدان تکنولوژی‌های نوین در این عرصه، صنعت فولاد کشور با واکاوی عوامل بهره‌وری و تغییر نوع نگاه سیاست‌گذاران این حوزه هم‌چنان می‌تواند شاهد افق روشنی باشد.

بر اساس سند چشم‌انداز توسعه کشور قرار است صنعت فولاد، تولید فعلی خود را تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی/ ۲۰۲۵ میلادی از ۳۰ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن در سال برساند. با وجود تمام محدودیت‌ها و چالش‌های پیشروی تولید در این صنعت، تولید فولاد خام ایران در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۴ میلادی با افزایش ۱.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴ میلیون تن رسیده است و ایران به عنوان نهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا شناخته شده ‌است. چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد در تابستان ۱۴۰۳ روزهای سوزانی را برای تولید این صنعت به بار آورده است؛ اعمال محدودیت برق توسط دولت و … باعث شده نگرانی‌ها برای آینده‌ی این صنعت بیشتر شود. اما با وجود تمام این چالش‌ها، انتظار می‌رود تا با تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری درست، این صنعت شانس صعود به رتبه بالاتر در جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا را نیز داشته باشد.

در همیـن راسـتا، خوشـبختانه مـا اقدامـات گسترده‌ای بـرای هوشمندسـازی و اسـتفاده از فناوری‌های جدیـد در خطـوط مختلـف تولید خود طی ماه‌های اخیر انجام داده‌ایم و در نظر داریم با پیاده‌سازی و اجـرای ایـن مهـم، میـزان بهره‌وری و سـودآوری «فـولاژ» را افزایـش دهیـم. ازاین‌رو توسعه تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات پژوهشـی و تحقیقاتـی و دانشگاه‌های مطـرح کشـور همچـون دانشـگاه‌های کشور و آمـوزش و جـذب نیروهـای انسـانی متخصـص و خبـره را در دسـتور کار خـود قـرار داده‌ایـم و افزایـش صـادرات محصولات «فـولاژ» بـه کشـورهای مطـرح اروپایـی کـه بـر پایـه اسـتانداردها و تکنولوژی‌های روز و بـا اسـتفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مـدرن در کارخانجـات مختلـف شـرکت اعـم از فولادسازی و نـورد سـنگین و سـبک تولیـد می‌شوند را هدف‌گذاری کرده‌ایـم.

لازم بـه ذکـر اسـت مـا بـه دانـش تولیـد فولاد تندبـر «Steel Speed High» کـه یکـی از حساس‌ترین و فنی‌ترین فولادهای آلیـاژی در جهـان بـه شـمار می‌آید، دسـت پیـدا کرده‌ایم و برای اولین‌بار در کشور، موفق به تولید ایـن فولاد خـاص شده‌ایم. بـدون شـک در آینـده محصولات جدیدتـر و خاص‌تری را بـه سـبد تولیـدات خـود اضافـه خواهیـم کـرد و سـودآوری همـراه بـا توسـعه پایـدار تولیـد را بـرای «فولاژ» و سهام‌داران خود رقم خواهیم زد.

 

اقدامات توسعه‌ای شرکت فولاد آلیاژی

شرکت فولاد آلیاژی ایران در ابتدای تاسیس به صورت یک مجموعه کاملا حرفه‌ای و منحصربه‌فرد طراحی و تاسیس شده و تکنولوژی و دانش‌فنی تولید خود را از شرکت‌های به نام اروپایی دریافت کرده است. این مجموعه که شامل ذوب و نورد سبک و سنگین و عملیات حرارتی و تکمیل‌کاری است، تمام احتیاجات بازار ایران را در بدو تاسیس تامین می‌کرد، ولی با گذشت زمان و توسعه بازار در داخل کشور این شرکت با کمبود ظرفیت مواجه شد. در همین راستا در این شرکت پروژه کارخانه فولادسازی۲ با ظرفیت تولید شمش حداقل ۷۰۰ هزار تن در سال در دستور کار قرارگرفت که با بهره‌برداری از این پروژه، تولید شمش شرکت فولاد آلیاژی ایران را به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رساند. پـروژه نـورد وایـر فولادهای آلیـاژی بـا ظرفیت تولید ۴۰۰ هـزار تن در سـال نیز با پیشـرفت قابل‌توجهی همراه اسـت و به دنبال بهره‌برداری از این پروژه خاص در اوایل سال ۱۴۰۴ هستیم. انواع وایر آلیاژی تولید شده در قطرهای پنج تا ۲۵ میلیمتر در این پروژه، قابلیت عرضـه و رقابـت در بازارهـای جهانـی را دارد. علاوه بر این، بـه دنبال مشـارکت با بخش خصوصی جهـت سرمایه‌گذاری در صنایـع پایین‌دستی (بعد از وایـر آلیـاژی) هسـتیم و تمـام تلاش ما در شـرکت فولاد آلیـاژی ایـران ایـن اسـت کـه با تولیـد و عرضه گسترده شمش آلیاژی کارخانه یزد یک و همچنین بهره‌برداری از پـروژه وایـر آلیـاژی، زمینـه رشـد تولید و سودآوری «فولاژ» را بیش ‌از پیش در آینده فراهم کنیم و امیدواریم گام‌های مستحکم‌تری در مسـیر توسـعه و موفقیـت در ادامـه سـال جـاری و سال آینده برداریم.

2

تاریخ انتشار : ۷ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
شناسه مطلب : 62892
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی