اقدامات محیط زیستی ذوب آهن بیستون و جهان صنعت کرمانشاه
شرکتهای ذوب آهن بیستون و جهان صنعت کرمانشاه با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود در دامنه کوهستانها و مراتع اقدامات مهمی در راستای حفاظت از محیط زیست و کمک به حیات وحش انجام داده اند. با بروز تغییرات اقلیمی و خشکسالیهای بحرانی سالهای اخیر که منجر به کاهش منابع آبی شده است، این شرکتها بر اهمیت حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی تاکید داشته و در این زمینه تلاشهای قابل توجهی انجام داده اند .

به گزارش  چیلان ، با توجه به خشکسالی های اخیر که منجر به خشک شدن چشمه های طبیعی و رودخانه در منطقه شده است. شرکت ذوب آهن بیستون،با همکاری شرکت جهان صنعت کرمانشاه به طراحی و نصب چندین آبشخور در منطقه پرداخته اند. این اقدام با هدف آبرسانی به حیات وحش منطقه که شامل گونه های بسیاری از قبیل مار،آگاما، لاکپشت و پرندگانی نظیرگنجشکسانان و برخی گونه های خاص دیگری هست، است.

حیات حیوانات در مراتع و کوهستانها به مقدار آب شرب موجود در قلمرو آنها بستگی دارد. کمبود آب عملکرد حیوانات را به طور چشمگیری کاهش میدهد و حفظ تنوع زیستی در اکوسیستمهای مرتعی و جنگلی هدف نهایی مدیریت منابع طبیعی میباشد، که به وجود آب و منابع آبی در دسترس برای حیات وحش بستگی دارد.

تغییر آب در دسترس حیات وحش برای مدیریت تراکم و پراکنش گونه ها یک عملکرد مدیریتی است. آبرسانی به حیات وحش با بهره گیری از آبشخور‌ها با هدف احیاء زیستگاه و زیست بوم‌های خشکی حیات وحش انجام می‌شود، تأمین آب مورد نیاز حیات وحش، حفظ شرایط مطلوب اکولوژیکی زیستگاه، حفظ گونه‌های جانوری حیات وحش و جلوگیری از کاهش جمعیت با بهرهگیری از آبشخور‌ها قابل انجام است.

با بحران کم آبی و خشکسالی های پی درپی متاسفانه حیات وحش با چالشهای جدی مواجهه شده است و عملکرد زیستگاه و تنوع زیستی آن در معرض تهدید میباشد که درنهایت میتواند منجر به پراکندگی گونه ها و از بین رفتن و حتی انقراض آنها میگردد.

توسعه منابع آبی موردنیاز حیات وحش سه هدف اصلی را دنبال میکند که شامل جبران آب از دست رفته توسط انسان، گسترش توزیع گونه ها و بهبود عملکرد جمعیتهای حیات وحش است زیرا که آب بخش ضروری از رژیم غذایی حیات وحش را تشکیل میدهد و در بسیاری از واکنشهای فیزیکی و شیمیایی بدن حیوانات شرکت می کند.

آبشخور‌ها برای جلوگیری از مهاجرت حیات وحش به مناطق دیگر شهرستان و کوهپایه‌ها بسیار ضرورت دارند. اهمیت احداث آبشخورها به عنوان یک منبع آبی و یک عملکرد مدیریتی با توجه به شرایط بوم شناختی گونه های منطقه، بسیار حائز اهمیت است. در احداث آبشخور باید به دسترس بودن آن برای حیات وحش توجه شود.

فرایند آماده سازی آبشخورها در شرکت جهان صنعت کرمانشاه صورت گرفته است و طراحی و رنگ آمیزی آبشخورها به گونه ای میباشد که قابل استتار در محیط بوده و حیات وحش بتواند به راحتی از آن استفاده کند. به طور کلی ساخت آبشخور و افزایش منابع آبی در زیستگاه، یکی از اقداماتی است که توسط شرکت ذوب آهن بیستون برای کمک به جانداران ساکن در طبیعت انجام شده است. این تلاشها نه تنها به حفظ تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم کمک میکند، بلکه نشان دهنده تعهد این شرکتها به مسئولیت محیط زیستی خود و حفاظت از منابع طبیعی میباشد

2

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۹
شناسه مطلب : 61684
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی