اختصاصی چیلانصنعت فولاد آلمان پیشتاز تولید فولاد کم‌کربن می‌شود /​ سرمایه گذاری ۲۰میلیارد یورویی در زیرساخت‌های هیدروژنی
انجمن فولاد آلمان از بلندپروازی‌های فولادسازان این کشور در تولید فولاد با هیدروژن تجدیدپذیر خبر داده است.

به گزارش  چیلان  به نقل از جی‌ام‌کی‌سنتر، صنعت فولاد اروپا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده هیدروژن تجدیدپذیر خواهد شد و کسانی که این جریان را برای قاره سبز رقم می‌زنند فولادسازان آلمانی هستند که بلندپروازانه‌ترین برنامه‌ها را در این زمینه دارند.

بنا بر پیش‌بینی انجمن فولاد آلمان، تقاضای صنعت فولاد این کشور به هیدروژن تا سال ۲۰۳۰ به ۸۵۰هزار تن در سال افزایش خواهد یافت و بر همین اساس فولادسازان آلمانی برنامه اتصال به شبکه ملی هیدروژن این کشور را دارند، این شبکه اکنون در حال ساخت است.

فولادی‌های آلمان همچنین بنا دارند هیدروژن سبز خود را با روش الکترولیز تولید کنند.

دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند تقاضای این کشور برای هیدروژن تا سال ۲۰۳۰ به ۹۵ تا ۱۳۰ تراوات ساعت (۲.۸۵ تا ۳.۹ میلیون تن در سال) برسد.

در همین زمینه شرکت اس‌اند‌پی‌گلوبال تخمین می‌زند که هزینه تولید هیدروژن سبز از طریق الکترولایزر قلیایی در آلمان به طور متوسط ۷.۹۸ یورو در هر کیلوگرم باشد. (این قیمت مربوط به ژوئیه ۲۰۲۴ است.)

متیو هاجکینسون تحلیلگر ارشد هیدروژن در شرکت کامیونیتی اینسایتز در این باره می‌گوید: «گذر به تولید فولاد کم‌کربن گران است و برای همسان‌سازی آن با روش‌های کنونی تولید، هزینه‌های طرح تجارت انتشار (ETS) باید دست‌کم ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو در تن باشد.»

بنا بر گفته هاجکینسون کربن‌زدایی کامل از تولید فولاد در اتحادیه اروپا به حدود ۶ میلیون تا ۸ میلیون تن هیدروژن کم‌کربن در سال نیاز خواهد داشت.

شرکت‌های سالزگیتر، استال‌هلدینگ‌سار و تیسن‌کروپ از برگزاری چندین مناقصه برای عرضه هیدروژن کم‌کربن در حجم‌های بالا تا پایان دهه جاری خبر داده‌اند.

آلمان تا سال ۲۰۳۲ حدود ۲۰میلیارد یورو در زیرساخت‌های هیدروژن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین در امتداد روی‌آوری به هیدروژن جهش تقاضا برای انرژی تجدیدپذیر نیز پیش‌بینی می‌شود.

بنا بر اعلام انجمن فولاد آلمان تقاضای کنونی صنعت فولاد آلمان برای برق شبکه ۱۲ تراوات ساعت است و این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد.

برای الکترولیز نیاز به ۲۸ تا ۲۹ تراوات ساعت برق اضافه از منابع تجدیدپذیر است و البته این ارقام نشان‌دهنده بخش نسبتا کوچکی از تقاضای آلمان برای برق است؛ آلمانی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ تراوات ساعت برق مصرف کردند و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۶۴۹ تراوات ساعت افزایش پیدا کند.

2

تاریخ انتشار : ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
شناسه مطلب : 61967
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی