گزارش چیلان از آمار تولید فولاد در سال 2016:تولید فولاد خام جهان بیش از ۱.۶ میلیارد تن شد/ ایران رتبه چهاردهم خود را حفظ کرد
بررسی آمار تویلد فولاد خام کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد نشان می دهد، در میان کشورهای برتر تولیدکننده فولاد، برزیل بیشترین افت را در سال 2016 تجربه کرده است درحالی که رشد ایران در این زمینه چشمگیر بوده است.

جهان در سال ۲۰۱۶ نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که رشد ۰.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته است.

تولید فولاد خام دنیا در سال ۲۰۱۵ براساس اعلام انجمن جهانی فولاد (WorldSteel) حدود یک میلیارد و ۵۹۱ میلیون تن اعلام شده بود.

ایران در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۷ میلیون و ۸۹۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد که از ۱۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تن حدود ۱۰.۸ درصد بالاتر است.

ایران در دسامبر هم یک میلیون و ۵۲۱ هزار تن شمش تولید کرده که ۱۳.۹ درصد بالاتر از دسامبر سال ۲۰۱۵ بود. گفتنی است، در نوامبر هم تولیدات فولاد خام ایران به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسیده بود.

ایران همچنان در خاورمیانه برترین تولیدکننده فولاد خام محسوب می شود و عربستان با تولید ۵ میلیون و ۴۶۱ هزار تن نتوانسته در تولیدات به کشورمان برسد. در منطقه خاورمیانه درمجموع در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۹ میلیون و ۲۵ هزار تن شمش تولید شد که باتوجه به رشد چشمگیر ایران، رشد خاورمیانه هم ۷.۶ درصد نسبت به ۲۰۱۵ بود.

کشورمان بعد از چین، ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل، اکراین، ایتالیا، تایوان و مکزیک در رتبه چهاردهمین تولیدکننده برتر فولاد دنیا قرار دارد.

تولید فولاد اتحادیه اروپا ۱۶۲ میلیون تن شد

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۶۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تن فولاد خام تولید کردند که درمقایسه با رقم سال ۲۰۱۶ که ۱۶۶ میلیون و ۱۷۳ هزار تن بود، ۲.۳ درصد افت داشته است.

در دسامبر پارسال هم مجموع تولید فولاد خام اتحادیه اروپا ۱۳ میلیون و ۶۶ هزار تن بود که این عدد در سال قبل ۱۱ میلیون و ۵۰۱ هزار تن بود

برترین تولیدکننده اتحادیه اروپا آلمان با تولید ۴۲ میلیون و ۸۲ هزار تن در سال ۲۰۱۶ بود.

این کشور درحالی در سال ۲۰۱۶ میلادی به این عدد دست یافت که در سال قبل از آن تولیدش به ۴۲ میلیون و ۶۷۶ هزار تن رسیده بود. آلمان همچنین در دسامبر ۲۰۱۶ حدود ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تن فولاد تولید کرد که رشد ۸.۲ درصدی نسبت به دسامبر ۲۰۱۵ داشت.

ایتالیا با تولید ۲۳ میلیون و ۳۴۱ هزار تن فولاد در سال ۲۰۱۶ دومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا در تولید فولاد شناخته شد.

ایتالیا درمقایسه با سال۲۰۱۵ رشد ۶ درصدی را به ثبت رساند. این کشور در دسامبر هم با رشد ۱۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۷۷۶ هزار تن فولاد تولید کرد.

فرانسه و اسپانیا دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد اتحادیه اروپا بودند که به ترتیب ۱۴ میلیون و ۶۳۳ هزار تن و ۱۳ میلیون و ۶۵۴ هزار تن فولاد تولید کردند.

البته فرانسه افت ۲.۳ درصدی و اسپانیا ۸ درصدی را در تولیدات به ثبت رساندند.

فرانسه در دسامبر امسال یک میلیون و ۳۶۵ هزار تن و اسپانیا ۹۲۷ هزار تن فولاد خام تولید کردند که فرانشه رشد ۳۹.۶ درصد و اسپانیا افت ۱.۵ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

رشد ۵.۲ درصدی تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۶

ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۳ میلیون و ۱۶۳ هزار تن فولاد تولید کرد درحالی که در سال ۲۰۱۵ تولیدات فولاد خام آن به ۳۱ میلیون و ۵۱۷ هزار تن رسیده بود. این مسئله به معنای رشد ۵.۲ درصدی در تولیدات فولاد خام ترکیه است.

ترکیه در دسامبر سال گذشته ۲ میلیون و ۸۳۸ هزار تن فولاد خام تولید کرد که درمقایسه با دسامبر سال ۲۰۱۵ که ۲ میلیون و ۲ میلیون و ۶۷۱ هزار تن بود ۶.۲ درصد رشد نشان می دهد.

تولید فولاد کشورهای عضو CIS به ۱۰۲ میلیون تن رسید

کشورهای عضو CIS که عدد آن به ۶ کشور می رسد درمجموع در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۰۲ میلیون و ۲۲۲ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۰.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ بود.

کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۱ میلیون و ۳۷۴ هزار تن فولاد خام تولید کرده بودند.

این کشورها در دسامبر هم ۸ میلیون و ۸۴۱ هزار تن فولاد تولید کرده بودند که ۶.۶ درصدی بالاتر از دسامبر ۲۰۱۵ بوده است.

در این بین تولید روسیه بالغ بر ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و اکراین ۷۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است که روسیه افت ۰.۱ درصدی و اکراین رشد ۵.۵ درصدی را نشان می دهد.

فولادسازان روسیه در دسامبر هم ۶ میلیون و ۲۱۳ هزار تن فولاد تولید کردند که البته این عدد ۸ درصد بیش تر از دسامبر سال ۲۰۱۵ یعنی ۵ میلیون و ۹۴۴ هزار تن است.

اکراین هم تولیدات فولاد خام خود را در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ میلیون و ۲۲۱ هزار تن رساند درحالی که این عدد در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۲ میلیون و ۹۶۸ هزار تن بود. این کشور در دسامبر هم ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد که رشد ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

در آمریکای شمالی چه گذشت؟

تولید فولاد خام آمریکای شمالی در دسامبر ۹ میلیون و ۴۰۹ هزار تن شد که ۹.۹ درصد افزایش نسبت به دسامبر ۲۰۱۶ نشان می دهد. درمجموع هم در این قاره بالغ بر ۱۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار تن فولاد تولید شده که تغییر ناچیزی نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته است. تولید سال ۲۰۱۵ آمریکای شمالی ۱۱۰ میلیون و ۹۴۵ هزار تن بود.

آمریکا در این قاره پیش تاز بوده و تولیدش به ۷۸ میلیون و ۶۱۹ هزار تن در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این کشور با افت ۰.۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ روبرو شده بود. آمریکا در دسامبر ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۱۱ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

مکزیک بعد از امریکا در رتبه دوم قرار دارد این کشور در دسامبر یک میلیون و ۷۰۵ هزار تن و در مجموع یک سال، ۱۹ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که به ترتیب رشد ۲۴.۱ درصدی و ۴.۳ درصدی داشته است.

کانادا سومین تولیدکننده فولاد آمریکای شمالی شناخته شد که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۲ میلیونو ۶۷۲ هزار تن فولاد خام تولید کرد که از ۱۲ میلیون و ۴۷۳ هزار تن سال ۲۰۱۵ بالاتر است. کانادا در دسامبر اما افت ۳.۷ درصدی را به ثبت رساند و تولیداتش نسبت به دسامبر ۲۰۱۵ به یک میلیون و ۳۰ هزار تن رسید.

کاهش چشمگیر تولید فولاد برزیل

فولادسازان برزیلی در سال ۲۰۱۶ افت ۹.۲ درصدی را در تولید فولاد خام تجربه کردند و تولیداتشان به ۳۰ میلیون و ۲۱۲ هزار تن رسید درحالی که در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۳ میلیون و ۲۵۶ هزار تن بود.

برزیل در دسامبر هم افت ۱۲.۷ درصد را ثبت کرده بود یعنی تولیداتش از ۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن در دسامبر ۲۰۱۵ به ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار تن رسید.

چین همچنان سردمدار تولید فولاد خام

تولید فولاد خام چین در سال قبل ۸۰۸ میلیون و ۳۷۰ هزار تن شد که ۱.۲ درصدی بیش تر از سال ۲۰۱۵ است. چین در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۹۸ میلیون و ۷۸۵ هزار تن فولاد تولید کرده بود.

چین در دسامبر ۶۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تن فولاد تولید کرده که از ۶۵ میلیون و ۱۳۶ هزار تن دسامبر ۲۰۱۵ حدود ۳.۲ درصد بیش تر است.

ژاپن در آسیا همچنان دومین تولیدکننده برتر فولاد است که تولیدات خود را در سال ۲۰۱۶ به ۱۰۴ میلیون و ۷۷۲ هزار تن رساند. ژاپن در ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرده بود که ۰.۳ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۶ محسوب می شود.

این کشور در دسامبر ۲۰۱۶ حدود ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار تن فولاد خام تولید کرده درحالی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ این عدد ۸ میلیون و ۵۸۵ هزار تن بود.

هندوستان هم تولید خود را به ۹۵ میلیون و ۶۱۸ هزار تن رسید. این کشور در راستای چشم انداز ۲۰۲۵ حرکت کرده و رشد تولید سال قبل را به ۷.۴ درصد رسانده است.

هند در دسامبر ۲۰۱۶ حدود ۸ میلیون و ۳۹۷ هزار تن فولاد تولید کرد اما در دسامبر ۲۰۱۵ تولید فولاد خام آن ۷ میلیون و ۳۰۵ هزار تن بود.

بعد از هند، کره جنوبی و سپس تایوان هستند که به ترتیب در سال ۲۰۱۶ تولیدات فولاد خامشان به ۶۸ میلیون و ۵۶۷ هزار تن و ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسید که کره جنوبی افت ۱.۶ درصدی و تایوان رشد ۰.۹ درصدی را شاهد بوده است.

کره جنوبی در دسامبر ۵ میلیون و ۸۵۸ هزار تن فولاد خام تولید کرده که ۰.۲ درصد پایین تر از دسامبر ۲۰۱۵ بوده است. تایوان در دسامبر ۲۰۱۶، یک میلیون و ۸۲۵ هزار تن فولاد خام تولید کرد که البته ۱۲.۷ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

2

تاریخ انتشار : ۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۹
شناسه مطلب : 10305
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی