مدیرعامل تاراز، ورق های گالوانیزه رنگی TOC را معرفی کرد:با ورق جدید تاراز آشنا شوید
تاراز اخیراً به تولید محصول جدیدی دست یافته و آن قابلیت تولید ورق های گالوانیزه رنگی TOC می باشد. این محصول نه تنها قیمت پایین تری نسبت به ورق های رنگی فعلی در بازار دارد بلکه مقاومت بالایی در برابر عوامل خوردگی داشته و از جلا و شفافیت خوبی برخوردار است. «چیلان» در گفت و گو با مهندس مجید رضاپو، مدیرعامل شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز به توضیحات بیشتری درباره این محصول پرداخته است.

درخصوص محصول جدیدی که تاراز بر روی آن متمرکز شده توضیح بفرمایید؟

از چند سال پیش و به دلیل مغایر بودنپوشش محافظ اعمال شده برسطح ورق گالوانیزه که از نوع Cr6+(کروم شش ظرفیتی) با شرایط زیست محیطی ، کشور های اروپایی ، ژاپن و امریکای شمالی به جایگزین Cr3+ (کروم سه ظرفیتی)روی آوردند که این پوشش مغایرتی با محیط زیست ندارد.

در ادامه و جهت بهینه نمودن شرایط و پس از تحقیقات به عمل آمده که مبتنی بر،کروم سه ظرفیتی ، هیچ گونه مغایرتی با عوامل زیست محیطی نداشته و خطری برای محیط های انسانی و حیوانی ایجاد نمی کند. رایج ترین اثری که لایه های قبلی ایجاد می کردند سرطان زا بودن Cr6+بوده است.

تقریبا قبل از راه اندازی خط گالوانیزه تاراز تمام پوشش های گالوانیزه ای که در کشور تولید می گردید از کروم شش ظرفیتی است استفاده می شد درحالی که سازمان استاندارد باید بر این موضوع نظارت کندتا از کروم سه ظرفیتی در پوشش های گالوانیزه استفاده گردد.

در خط گالوانیزه تاراز از روز نخست از پوشش محافظ کروم سه ظرفیتی استفاده شده و تمامی محصولاتی که به بازار عرضه می گردد از همین نوع کروم است تا مسائل زیست محیطی نیز رعایت گردد.

از حدود ۴ یا ۵ سال قبل پوشش محافظ دیگری که حالت پلیمری داشته و محلول آن با نام TOC شناخته می شود ،در اروپا، ژاپن و آمریکای شمالی استفاده گردید که در خط تاراز هم از این محلول استفاده می شود این محلول قابلیت استفاده به صورترنگی و بدون رنگ را بر روی پوشش ها دارد.

آخرین محصولی که در تاراز با این محلول تولید شده گالوانیزه دارای پوشش محافظ به رنگ آبی فیروزه ای است. با این حال امکان اعمال رنگ های مختلف با این پوشش موجود می باشد.

از دوران طولانی ، خط گالوانیزه تاراز پیش بینی تجهیزات خاص ، اعمال و عمل آوری این محصول در خط تولید پیش بینی گردیده بود و بدلیل همین امر نیز در ماه گذشته این محصول برای اولین بار در کشور و خاور میانه تولید گردید.

یکی از خواصی که پوشش رنگی دارد این است که در مراحل پرسینگ و تغییر شکل ورق در فرمینگ TOCهای رنگی ، دیگر نیاز به استفاده از روان کننده نیست.یعنی لایه TOC خود حکم لایه روان کننده در حالت خشک را در مرحله پرس و قالب، بازی می کند.

خواص دیگر مواد TOC چیست؟

وقتی روی سطح ورق گالوانیزه دست بزنید اثر انگشت بر روی آن باقی می ماند و شفافیت اولیه خود را از دست می دهد. با اعمال محلول های رنگی جدید پس از مرحله خشک شدن ، در صورت تماس دست و انگشت ها با سطح ورق ، هیچ گونه اثری از خود بجا نمی گذارد وبه همین دلیل در مصارف خانگی که نیاز به رنگ آمیزی مجدد نباشد کاربرد وسیعی دارد.

محاسن دیگر این محصول این است که مقاومت خوردگی آن چندین برابر ورق های پوشش داده شده با کروم ۶ ظرفیتی است. این مقاومت بین ۵ تا ۱۰ برابر هم عنوان می شود .پس طول عمر این گونه ورق بیش تر خواهد بود.

شما اولین تولیدکننده این نوع پوشش برای ورق های گالوانیزه هستید؟

بله شرکت تاراز اولین تولیدکننده پوشش های ورق گالوانیزه رنگی از طریق محلول TOC در ایران و خاورمیانه است. این محصول با محصولات ورق رنگی که برخی شرکت های داخلی تولید می کنند فرق دارد. به لحاظ قیمت تمام شده ورق گالوانیزه TOC رنگی، قیمتی بین ورق گالوانیزه معمولی و ورق گالوانیزه رنگی دارد. قیمت فروش این ورق از ورق های رنگی کمتر، جلای رنگی خوب و مقاومت به خوردگی آن مطلوب است و در نتیجه می توان این گونه ورق را برای مشتریان پیشنهاد داد.

ضخامت این ورق چند میلی متر است؟

این ورق ضخامت بین ۰.۲۵ میلی متر تا ۲ میلی متر داشته و ضخامت پوشش رنگی۵ تا ۱۰ میکرون است.

در خاورمیانه کشوری وجود دارد که از تکنولوژی TOC استفاده شود؟

 تا آنجایی که اطلاع داریم خیر کشوری در حوزه کشورهای خاورمیانه وجود ندارد که از این محلول برای پوشش ورق های گالوانیزه استفاده نماید اما از ۳ یا ۴ سال قبل استفاده از آن در اروپا گسترش یافت. حتی به تازگی مشتریانی از اروپا پس از تولید و انجام تست های لازم و برابری کیفیت این محصول داخلی با محصولات اروپایی جهت خرید اظهار تمایل نموده اند که در حال رایزنی های لازم برای صادرات این محصول می باشیم.

محلول TOC بومی سازی شده یا وارداتی است؟

این محلول هنوز بومی سازی نشده و به صورت وارداتی است اما صحبت هایی از سوی یکی از زیرمجموعه های شرکت هلدینگ توکا فولاد با تولیدکننده اروپایی انجام شده تا در بلند مدت تولید این محلول در داخل ایران صورت گیرد.

عرضه آن در بازار به چه صورت خواهد بود؟

عرضه عمومی این محصول از ماه های آینده در بازار خواهد بود و برای عموم مشتریان قابل رویت است.

درخصوص لوله های گالوانیزه نیز توضیحی می فرمایید؟

در روش جدیدی که ابداع شده ورق در ابتدا گالوانیزه شده و سپس از همان، لوله درست می شود. روش جوش دادن آن نیز روش جدیدی است که آمریکا و چین بر روی آن در حال کار هستند اما لوله ها با ضخامت زیاد نیستند و ضخامت آنها به ۲ تا ۳ میلی متر می رسد. این نوع تولید، قیمت تمام شده لوله را به شدت کاهش می دهد.

در این حالت طول عمر لوله هم بالا می رود. درحالی که در حالت های سنتی هیچ کنترلی بر روی ضخامت “روی” که بر روی لوله اعمال می شود ،نمی توان داشت و درنتیجه قیمت تمام شده بالا می رود.

آیا تاراز طرح توسعه ای خواهد داشت؟

مجوزهای لازم جهت اجرای طرح توسعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است ، و نیت این است که خط نورد سرددر کنار همین خط فعلی احداث گردد تا بتوانیم مواد اولیه را که در حال حاضر در تامین آن دچارمشکل می باشیمرا خودمان تامین کنیم و چابکی لازم را که یک واحد گالوانیزه باید داشته باشد را بدست بیاوریم. تاراز در نظر دارد با احداث خطوط توسعه ای خود در کنار چابکی جهت جوابگویی به مشتریان فهیم خود ، قیمت های تمام شده خود را کاهش دهد.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
شناسه مطلب : 11366
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی