آزاد در گفت و گو با چیلان اظهار نگرانی کرد:تعطیلی هزاران آهن فروش با اجرای غلط قوانین مالیاتی
در دو سال اخیر شاهد تعطیلی واحدهای توزیع کننده آهن در تهران و سایر استان های کشور بودیم که دلیل عمده این تعطیلی ها، رکود و قوانین سخت گیرانه مالیاتی بوده است. این موضوع سبب تغییر شغل فعالان این صنف بوده و تغییر شغل فروشندگان و توزیع کنندگان آهن مشکلاتی را برای نقش کنترلی صنف و دارایی ایجاد کرده است و متأسفانه شاهد افزایش تقلب در این صنف به واسطه تغییر پروانه کسب هستیم.

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات در گفت و گو با  چیلان  با بیان اینکه نه تنها رکود بلکه قوانین سخت گیرانه مالیاتی سبب تعطیلی واحدهای زیادی در استان تهران و سایر شهرستان ها شده است گفت: در دو سال اخیر بیش از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ واحد توزیع کننده آهن در تهران تعطیل شدند و در سایر استان ها نیز یک سوم واحدهای فعال رو به تعطیلی رفتند.

اجرای غلط مالیات بر ارزش افزوده در دوران رکود بازار

رئیس اتحادیه آهن فروشان در گفت و گو با  چیلان  خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ دیگری که گره کوری بر صنعت آهن و فولاد ایجاد کرده است، همان مشکلات مالیاتی است. اگرچه مالیات ازجمله مواردی است که تمامی مصرف کنندگان باید آنرا پرداخت کنند و کشور بایستی از طریق درآمدهای مالیاتی اداره شود اما نحوه غلط اجرای مالیات بر ارزش افزوده در زمان رکود، عاملی بر رکود مضاعف بازار بوده است. تولیدکنندگان و مسئولان می دانند که به جهت حجیم و سنگین بودن کالاهای آهنی، سود آهن کمتر از یک درصد است پس اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده منطقی به نظر نمی رسد.

آزاد رکود بازار آهن و فولاد را به اواخر سال ۹۲ نسبت داد و اظهار داشت: در دو سال اخیر یعنی سال های ۹۳ و ۹۴ بیش از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ واحد توزیع کننده آهن در تهران تعطیل شدند در سایر استان ها نیز یک سوم واحدهایی که مشغول به کار بودند رو به تعطیلی رفتند.

وی پدیده دردناک دیگری که در این میان اتفاق افتاده را تغییر شغل فروشندگان و توزیع کنندگان آهن دانست و گفت: این تغییر شغل مشکلاتی را برای کنترل صنف و دارایی ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات در پاسخ به این سوال که اقدام اتحادیه آهن فروشان برای مقابله با این مشکل چه بود، به خبرنگار  چیلان  گفت: طی جلسه ای با رئیس امور مالیاتی این مسئله مطرح شد و هماهنگی ها و موافقت هایی برای پیدا کردن لایحه اصلاحی به منظور تجدید نظر در خصوص مالیات بخش توزیع کنندگان آهن و فولاد صورت گرفت. چون آهن کالای خاصی محسوب می شود و اکنون اداره مالیاتی برخی مودیانی که همه ساله مالیات خود را پرداخت کرده اند از دست داده و از سوی دیگر شاهد افزایش تقلب در این صنف به واسطه تغییر پروانه کسب و فعالیت در زمینه کاری قبل از طرف برخی توزیع کنندگان هستیم.

آزاد در پایان گفت: این مباحث در مرحله کارشناسی است و نشست هایی را در این زمینه با معاونین مربوطه اداره مالیاتی از قبیل معاون مالیات بر ارزش افزوده و معاون مالیات های مستقیم داشتیم تا راهکاری پیدا شود و یکی از این راهکارها این است که برای توزیع کنندگان نرخ مالیات سبک تری اعمال شود تا بتوانیم شاهد بازگشایی مجدد کسبه و رونق کسب و کار فولادی ها باشیم.

رئیس اتحادیه آهن فروشان در پایان تأکید کرد: پس رکود تنها عامل تعطیلی آهن فروشندگان نبوده و مالیات بر ارزش افزوده هم تا حدود زیادی بر این تعطیلی ها تاثیرگذار بوده است که امیدواریم این موانع برای رونق بازار فولاد برطرف شود.

اتحادیه آهن فروشان موافق واردات نیست

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات در گفت و گویی با « چیلان »، ضمن تاکید این نکته که در اتحادیه آهن فروشان تمام هدف، سوق دادن مصرف کنندگان به سمت تولیدات داخلی است تصریح کرد: استفاده از تولیدات داخلی برای ما در اولویت اصلی قرار دارد. با این حال در برخی موارد شاهد واردات شمش و مواد اولیه به صورت مبادله پایاپای در میان تولیدکنندگان هستیم که امری طبیعی است یا کمبود تولید داخلی سبب تامین آن برای مثال ورق از بازارهای وارداتی شده است.

وی در این باره به  چیلان  گفت: به طور کلی اتحادیه آهن فروشان با واردات کالای ساخته شده خارجی مخالفت می کند.

آزاد این را هم گفت: اتحادیه آهن فروشان برای آنکه بازار از رکود خارج شود از صادرات فولاد حمایت می کنیم و در این راستا در تلاش است تا از طریق برطرف کردن گره های بانکی و اعتبارات اسنادی، صادرات را رونق دهد.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
شناسه مطلب : 11513
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی