گزارش چیلان از نشست امروز کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی:بخش خصوصی زنجیره ارزش صنایع معدنی را توسعه داد
امروز نوزدهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور جمعی از اعضای اتاق برگزار شد و در این نشست گزارشی از عملکرد دو ساله این کمیسیون مطرح گردید.

به گزارش خبرنگار  چیلان  از این نشست، دکتر بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی در این سال ها به خوبی توانسته زنجیره ارزش را توسعه دهد.

وی افزود: تابوی معدن مهدی آباد شکسته شد و شاهد راه اندازی معدن مهدی آباد بعد از سه دهه بودیم. این معدن اگرچه هنوز در دست دولت است اما استخراج و فرآوری آن به دست بخش خصوصی است و انتظار داریم در سال آینده یک واحد فرآوری به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در این منطقه احداث شود و هر ساله با راه اندازی واحدهای دیگر فرآوری، ۲۰۰ هزار تن به این ظرفیت افزوده شود.

وی افزود: همچنین واحد فرآوری معدن اسمالون و جلال آباد راه اندازی خواهند شد. در اسمالون با حجم سرمایه گذاری خوب واحد فرآوری راه اندازی شد و سیویل فاز دوم این کارخانه به اتمام رسیده و با ارسال ماشین آلات، راه اندازی می شود و به تولید کنسانتره می رسد. همچنین جلال آباد هم بزودی وارد مدار تولید کنسانتره می شود.

شکوری خاطرنشان کرد: فعالیت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با ۷ محور در این ۲ سال به کار خود ادامه داده که شامل مصاحبه های مطبوعاتی، رادیوئی و تلویزیونی، مقالات، نشست های تخصصی، ارائه های داخلی و خارجی، طرح های تحقیقاتی و گزارشتات حوزه معدن می شد.

وی ادامه داد: دستاوردهای اتاق هم در زمینه معدن و صنایع معدنی، بخشودگی حقوق دولتی، اصلاحات برخی قوانین تامین اجتماعی، قانون معادن، اصلاح بخشی از ساختار دولت در بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و نیز مالیات بر ارزش افزوده و در نهایت بخشودگی امور گمرکی بوده است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تصریح کرد: بخش خصوصی باید خودش تلاش کند نه اینکه به انتظار دولت بنشیند.

وی درخصوص کنسرسیوم ها و نقش آنها نیز گفت: کنسرسیوم یکی از راهکارها برای ارتقای عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی است و حتی می تواند در مارکتینگ نیز راه گشا باشد.

شکوری تاکید کرد: باید بتوانیم مجلس را برای قانون گذاری و دولت را برای سیاست گذاری کمک کنیم هرچند که در شرایط کنونی رای اتاق در تصمیم گیری ها نافذ نیست.

وی ادامه داد: باید بخش عمده ای از پول صرف کارهای پژوهشی و تحقیق و توسعه شود بجای اینکه در هزینه های جاری صرف شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی در خاتمه به این موضوع نیز تاکید کرد که بدون بخش خصوصی هیچ توسعه ای ممکن نیست.

در بخشی از این نشست، فرید دهقان، مدیر گروه بخش معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش های مجلس گفت: کنسرسیوم ها برای برون رفت از بخش دولتی و خصولتی لازم و ضروری است.

وی افزود: عدم تشکیل و موفقیت کنسرسیوم ها یکی از خلاهای قانونی است و باید نوع حمایت ها از این کنسرسیوم ها خاص باشد.برای مثال تسهیلات برای این کنسرسیوم ها باید خاص باشد و قوانین حقوقی مشخصی نسبت به سایر شرکت ها برای آنها در نظر گرفته شود.

2

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
شناسه مطلب : 13546
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی