پاسخ مهندسی به برخي از پرسش هاي زلزلهظرف چند ثانیه سقف و ستون در زلزله فرو می ریزد؟
اگرچه حركت هاي تكتونيكى پوسته زمين بعنوان علت زمين لرزه، مقبوليت غالب دارد اما زمان وقوع زلزله را تا كنون نتوانسته اند پيش بينى كنند.

به گزارش  چیلان ، تهران دارای سه گسل اصلی است:

۱-دو گسل نزدیک به هم شهر ری حدود ٢٠ کیلومتر
۲- گسل شمال تهران حدود ٧٠ کیلومتر لشکرک-تجریش-زعفرانیه-ولنجک-فرحزاد
۳- گسل مشاء -فشم-البرز- قزوین حدود ۴٠٠ کیلومتر

همچنین ده ها گسل ریز و درشت  فرعى  دیگر نیز است که اهمیت و خطرزایی گسل های اصلی رو ندارد.

در محاسبات و آنالیز دینامیکی سازه های ساختمان، پریود زلزله را ٣ تا ۵ ثانیه در نظر می گیرند. معنای آن این است که حداکثر دوره شکست المان هاى مقاوم سازه ساختمان  ٣ تا ۵ ثانیه است، اگر همین اندازه زمان برای سقوط سقف و تیر و ستون در نظر بگیریم پس حدود ١٠ ثانیه (٣یا ۵+۵=١٠ثانیه) یا کمی بیشتر زمان برای فرار مقدور است، که فرصت خیلی کمی هست، برای همین است که متخصصین بحران توصیه می کنند از فرار اجتناب بشود و به پناه گیری در جای امن مبادرت گردد.

در برخی از گفته ها بیان می شود :

۱- اینکه در زلزله بم و .. پس از حدود ۷ ساعت در ۵.۵ صبح زلزله اصلی آمد، عرض کنم مطلب درست است اما در اکثر موارد این طور نیست، در اکثر موارد ما پس لرزه ها را داریم نه پیش لرزه ها را.

۲- افراد در ساختمان هایی که دارای اسکلت فولادی یا بتنی نیستند (در ایران بیش از ۶٢٪؜ بناها فاقد اسکلت هستند، ) در داخل ساختمان نباشند بهتر است.

با نگرانی و اضطراب چیزی بهتر نمی شود. اضطراب هم بی معنی است، در ایران غیر از اصفهان و خرمشهر ، همه جا با خطر نسبی زیاد و خیلی زیاد امکان رخداد زلزله مواجهه است ، باید استاندارهای ساخت ساختمان و نگهداری آن مطلوب گردد.

مهندس حافظ ذبیح الهی

2

تاریخ انتشار : ۶ دی ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
شناسه مطلب : 16013
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی