سه شنبه ای برای اعتقاد به بازار آزاد:تعادل جدید در بازار شمش و آهن اسفنجی، این بار نه با بخشنامه!
در روزهایی که بازار خودرو، ارز، طلا و مسکوکات دچار نوسانات شدید شده است، رفتار فعالان فولاد در بورس کالا نشان از هوشمندی، پختگی و به دور از هیجانات اخیر بازار دارد.

به گزارش  چیلان ، امروز ۲۲ خردادماه ۹۷ در حالی ۳۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا معامله شد که همچون معاملات روز گذشته ورق های فولادی، رقابت داغ خریداران در سقف ۱۰ درصدی بورس کالا به اجبار متوقف شد!

قیمت پایه این عرضه ۲۳۴۰ تومان اعلام شده بود اما از همان دیروز اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و فعالان بازار فولاد سقف رقابت را برای این عرضه پیش بینی می کردند چرا که هم اکنون محصولات نوردی تولیدی از شمش بر مبنای قیمت رسمی ارز به فروش نمی رسند اما قیمت پایه شمش عرضه شده در بورس کالا می بایست بر اساس نرخ ارز رسمی تعیین شود و این یعنی یک فرصت ویژه برای نوردکاران که رقابت حداکثری آنان را به دنبال دارد.

قیمت نهایی معامله امروز شمش فولاد خوزستان به ۲۵۷۴ تومان رسید که معادل با شمش ۲۸۰۰ تومانی در بازار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است.

این قیمت با توجه به میانگین قیمت میلگرد در بازار فولاد که حدود ۳۱۰۰ تومان می باشد، ضریبی حدود ۹۰ درصد قیمت میلگرد دارد یعنی نزدیک به همان ضریب جنجالی ۸۹ درصدی مدنظر نوردکاران که در سال گذشته حاشیه های زیادی به پا کرد.

در واقع اکنون یک بار دیگر مکانیسم بازار آزاد و عرضه و تقاضا ( و نه بخشنامه و دستور) نقطه تعادل جدیدی در بازار فولاد ایجاد کرده که هم به نظر نوردکاران نزدیک است و هم از نقطه مدنظر فولادسازان فاصله زیادی ندارد!

از سوی دیگر آهن اسفنجی عرضه شده از سوی شرکت تازه بهره برداری شده پارس فولاد سبزوار هم با قیمت میانگین رقابتی ۱۲۵۲ تومان مورد معامله قرار گرفت که آن هم تقریبا ۵۰ درصد قیمت کشف شده در معامله شمش فولاد خوزستان است! شاید اگر کمی واقع بین باشیم، باید یک بار دیگر بپذیریم که نظام بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بستری همچون بورس کالا می تواند تعادل تقریبی نزدیک به نظر سیاستگذاران و فعالان بازار فولاد را فارغ از نظام دستور و بخشنامه تامین کند.

در چنین شرایطی که تعادل جدیدی در بازار شمش و آهن اسفنجی رقم خورده است، شمش فولاد کاوه جنوب نیز با همان قیمت پایه شمش فولاد خوزستان فردا چهارشنبه ۲۳ خرداد در بورس کالا عرضه می شود که به دلایلی که ذکر شد، به احتمال فراوان این عرضه نیز شاهد رقابت داغ نوردکاران خواهد بود؛ البته حرارت آن به قدری بالا نخواهد رفت که شمش کاوه و خوزستان را هم قیمت کند!

2

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵
شناسه مطلب : 18641
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی