در گفت و گوی چیلان با مدیرعامل شرکت MME مطرح شد:طرح های جدید احیا مستقیم با ظرفیت زیر یک میلیون تن با تکنولوژی بومی پرد عملیاتی می شوند
پرد (PERED) روش بهینه سازی شده برای تولید آهن اسفنجی است. این تکنولوژی با عنوان Persian Reduction، در آلمان و تحت لیسانس شرکت ایرانی شرکت مهندسی معادن و فلزات MME به ثبت رسیده است. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان صنعت فولاد، بهره گیری از این روش جدید برای تولید آهن اسفنجی نسبت به روش های سابق مزیت های قابل توجهی را به دنبال دارد و با دستیابی به این تکنولوژی، صنعت فولاد ایران مسیر کاملا متفاوتی را در زمینه تولید دنبال می کند.

حسن کرباسچی، مدیرعامل شرکت MME در گفت و گو با  چیلان  از دستاوردهای این تکنولوژی بومی گفته و با اشاره به همکاری مسئولان مربوطه اعلام کرد: با ابلاغ بخشنامه ای از سوی وزارت صمت از این پس پروژه های احیا مستقیم کشور با ظرفیت زیر یک میلیون تن فقط با تکنولوژی ایرانی پرد عملیاتی خواهند شد.

آقای مهندس کرباسچی تکنولوژی پرد (PERED) در چه شرایطی قرار دارد؟

پس از آنکه در خرداد ماه ۹۶ اولین پروژه پرد با موفقیت در فولاد شادگان راه اندازی شد توانستیم در ادامه پروژه میانه و پروژه نی ریز را نیز با این تکنولوژی راه اندازی نماییم.

روند تکمیلی کار همانند اجرایی شدن سایر ابداعات، به نحوی بود که از نتایج و تجربیاتی که در پلنت های اول و دوم حاصل شده بود، بهره گرفته و در نتیجه در پروژه نی ریز با شرایط بهتری مواجه بودیم. دستاورد بزرگ ما این بود که با وجود نوپا بودن این روش، دو روز بعد از تزریق گاز، محصول آهن اسفنجی قابل فروش به بازار عرضه شد و خوشبختانه شاهد استمرار تولید، بدون وقفه و با کیفیت خوب بودیم.

پس از کسب دستاوردهای مهم از این پروژه ها و موفقیت در طول دوران بهره برداری، توجه تمامی صنعت گران فولاد و مسئولان به تکنولوژی پرد بیش از همیشه جلب شد. لذا به مرحله ای رسیدیم که خوشبختانه توانستیم با حمایت شرکت ملی فولاد ایران، سازمان ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه ای را اخذ نماییم مبنی بر اینکه از این پس همه طرح های احیا مستقیم با ظرفیت زیر یک میلیون تن در کشور باید با تکنولوژی ایرانی پرد عملیاتی شود.

پس از حمایت اولیه مسئولین در سالهای گذشته از بومی سازی تکنولوژی احیا و اجازه ورود تکنولوژی پرد به طرحهای استانی، این گام را می توان دومین قدم در راستای حمایت از تکنولوژی ایرانی در بخش آهن اسفنجی و احیا مستقیم دانست. به اعتقاد من با برنامه هایی که شرکت MME برای ارتقاء مستمر این تکنولوژی دارد و حمایت هایی که از این تکنولوژی در سال های آتی انجام خواهد شد و همچنین با توجه به مزایا و دلایل توجیهی اقتصادی از جمله ارز بری کمتر، در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن ظرفیت های بالاتر احیا مستقیم به روش پرد خواهیم بود و این روش جایگاه ویژه ای در ایران و جهان کسب خواهد نمود.

۴ طرح استانی که به روش پرد عملیاتی شدند در چه وضعیتی هستند؟

از چهار پروژه احیای مستقیم استانی به روش پرد، تنها پروژه بافت باقی مانده که با پیگیری های کارفرمای محترم و عزم پیمانکاران، امیدواریم بزودی شاهد افتتاح این پروژه نیز باشیم.

در خصوص پروژه های جدید شرکت MME می توان به دو پروژه احیای مستقیم بیجار و قروه در استان کردستان و نیز پروژه احیای بافت ۲، هر یک به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن اشاره نمود.

مذاکرات اولیه برای آغاز این طرح ها در مراحل نهایی است و پس از فراهم شدن مقدمات لازم توسط کارفرمایان این طرح ها، وارد فاز عملیاتی و اجرایی خواهیم شد.

از دیگر دستاوردهای پرد به چه نکته ای می توانید اشاره کنید؟

یکی از دستاوردهای مهم پرد پس از افتتاح طرحهای استانی و بازتاب نتایج آن، توجه و استقبال سایر کشورها به احداث پروژه و همکاری مشترک فنی با شرکت MME می باشد. در این خصوص درخواستهایی از چند شرکت خارجی داریم که امضای تفاهم نامه همکاری با یک شرکت چینی نهایی شده است.

ام ام ای برای حضور در پروژه های سواحل جنوب نیز حضور داشته یا قصد حضور دارد؟

در مناقصه پروژه مگا مدول مکران در کنار شرکت هایی مانند ام ام تی ای و ایریتک اعلام حضور کردیم. در آن مقطع هیچ کدام از پروژهای استانی افتتاح نشده بودند و طبیعتاً نتایج موفقیت های ما برای کارفرما محرز نشده بود بنابراین تصمیم بر استفاده از تکنولوژی پرد در فازهای بعدی بود.

اکنون با توجه به گذشت بیش از یک سال از افتتاح پروژه های شرکت و رضایت دست اندرکاران این صنعت ، موقعیت منحصر به فردی برای ورود به ظرفیت های بالاتر ایجاد شده است.

خواسته شما از دولت و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست؟

به شدت نیازمند آن هستیم که در عرصه داخلی از این طرح و تکنولوژی حمایت شود. واضح بود که در ابتدا ابهاماتی درخصوص نتیجه کار پرد وجود داشته باشد (که آیا می تواند هم سطح سایر تکنولوژی بوده و عملکردی مشابه آنها داشته باشد) اما خوشبختانه به دلیل نتایج مثبت ثبت شده، از این نقطه گذر کردیم و کارفرمایان به این موضوع اذعان کرده و از تکنولوژی پرد ابراز رضایت می کنند. بنابراین بهتر آن است که اکنون برخی احتیاط ها را کنار گذاشته و به تکنولوژی نو پای ایرانی اعتماد کنیم.

پرد در مقایسه با سایر روش های متداول که چندین دهه از حضور آنها در صنایع می گذرد در ابتدای ظهور و حضور، شرایط بهتری دارد. لذا حال که به این نقطه رسیده ایم، توقع ما این است که نهادهای تصمیم گیر و سیاست گذار چه در بخش دولتی و چه خصوصی و همینطور دست اندرکاران صنعت آهن و فولاد، از این تکنولوژی حمایت کنند.

آیا پروژه ای برای اجرا در کشورهای دیگر به شما پیشنهاد شده است چراکه حضور در مجامع بین المللی و ارائه دستاوردهای این تکنولوژی ازجمله برنامه های ام ام ای از ابتدای تاسیس بوده است؟ تحریم چه تاثیری بر برنامه حضور ام ام ای در کشورهای دیگر دارد؟

همزمان با پروژه های داخلی یک پروژه ۳۰۰ هزار تنی احیا مستقیم به روش پرد در چین تعریف شد که در حال کار هستیم. پروژه فوق در مراحل تکمیل نصب بوده و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری برسد. تحریم ها اگر چه در مراودات تجاری و خرید تجهیزات، مسائل مالی یا اخذ تکنولوژی های جدید تاثیرگذار است اما فرصت مناسبی برای ما و صنعت گران ایرانی هست که با تکیه بر توان و تخصص داخلی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان مثل MME نسبت به قطع وابستگی اقدام نماییم.

البته با توجه به حضور شرکت MME در کشور آلمان و ثبت شرکت در کشور چین، شرایط ما در دوران تحریم نیز بهتر از سایر شرکت های داخل ایران خواهد بود.

در تشریح استراتژی شرکت ام ام ای چه می توان گفت؟

در ادامه مسیری که برای فعالیت های شرکت در نظر گرفته شده، استراتژی توسعه بازار را هم در داخل و هم خارج دنبال می کنیم بنابراین در کنفرانس های بین المللی حتما حضور خواهیم داشت تا دستاوردها و مزایای طرح پرد را بیشتر تشریح نماییم.

در همین راستا اخیراً در کنفرانس بین المللی SteelMint در دبی حضور داشتیم و به ارائه گزارشی از پروژه های افتتاح شده و مزایای تکنولوژی پرد پرداختیم.

چنانچه در مجامع و کنفرانس های بین المللی انتقاداتی از سوی رقبا و در راستای به چالش کشیدن این تکنولوژی به عنوان یک رقیب جدید مطرح گردد اما آمادگی داشتیم با توجه‌ به شرایط واقعی و نتایج عملیاتی ثبت شده در واحدهای افتتاح شده و در حال بهره برداری در یک سال گذشته، نه تنها هیچگونه مشکلی از سوی رقبای خارجی درباره پرد مطرح نگردید بلکه شرکتهایی از کشورهای هند، چین و استرالیا آمادگی خود را برای همکاریهای فنی مشترک ابراز نمودند.

2

تاریخ انتشار : ۱ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳
شناسه مطلب : 22565
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی