بقای صنعت فولاد با مدیریت زنجیره تامین
جهاندار شکری، مدیرعامل ذوب آهن بیستون در یادداشتی به چیلان نوشت: کشور پهناور ایران با استعدادهای سرشار، ذخایر و منابع غنی و متنوع و برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده با استفاده از الگوی اقتصادی و علمی بومی برآمده از این ملت و جامعه می تواند گامی بزرگ در توسعه و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان ها و سند چشم انداز بیست ساله بردارد.

یکی از مهمترین صنایعی که در رشد و توسعه کشور نقش بسزایی دارد، صنعت فولاد است. تا جایی که در دنیا از مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخص رشد و توسعه کشورها استفاده می شود. این صنعت به دلیل اشتغال­زایی بالا، صرفه ­های ارزی و ایجاد تحرک در صنایع پایین دستی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا بدیهی است که در صورت بومی­ سازی این صنعت علاوه بر صرفه­ جویی ارزی، رشد و توسعه صنعتی، رشد و بالندگی علم و دانش و تجربه در صنعت فولاد و صنایع مرتبط و پایین دست، همچنین کاهش واردات محقق می شود.

تأمین منابع مالی و حمایت مالی دولت و دستگاه­ های ذیربط یکی از مهمترین ملزومات صنعت می­ باشد. با توجه به ماهیت صنعت فولاد و تجهیزات مورد استفاده در آن، دانش و تکنولوژی خارجی نیز تا حدودی مورد نیاز می­ باشد. از طرفی نوسانات شدید نرخ ارز در چند سال گذشته باعث ایجاد مشکلات و چالش­ هایی در خصوص سرمایه­ گذاری ­ها و انتقال دانش فنی و ماشین­ آلات پیشرفته شده است. با توجه به توان اندک و محدودیت ­های مالی بخش خصوصی، حمایت دولت و کمک در تأمین منابع مالی مهمترین و مؤثرترین کمک به بخش خصوصی در سرمایه­ گذاری و بومی­ سازی این صنعت مهم در کشور می­ باشد.

همچنان که در بندهای اصول اقتصاد مقاومتی نیز مکررا به حمایت دولت از کارآفرینی و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تأکید شده است، انتظار می­رود برنامه مدونی توسط مسئولین این حوزه طراحی گردد، که بتواند چراغ راه صنایع فولاد قرار گیرد. در صورتی که برنامه مشخصی ارائه گردد و در آن شیوه­ های حمایتی از صنایع فولاد و نورد مشخص و به ادارات ذیربط و بانک ­های عامل اعلام گردد، مسلماً صنعت مذکور جانی دوباره می­گیرد. بارها تأکید کرده­ام و بار دیگر تأکید می­کنم تا زمانی که بانک­ها به صورت جدی ملزم به تامین مالی نشوند و همچنان سنگ­اندازی در مسیر متقاضیان تسهیلات داشته باشند، هیچ امیدی به بقا و گسترش این صنعت نیست.

علیرغم تمامی چالش ­ها و مشکلات در سالیان گذشته، گروه صنعتی و بازرگانی شکری با تکیه بر دانش و تجربه بومی و منطقه ­ای و استفاده از مشاوران خبره و نخبه خارجی اقدام به احداث و بهره­ برداری مجتمع جهان فولاد غرب نموده است، تا با تولید محصولات فولادی سهمی در رشد، توسعه و پیشرفت صنعت فولاد و اقتصاد کشور داشته باشد.

شرکت جهان صنعت کرمانشاه یکی از ارکان مجموعه صنعتی- بازرگانی شکری، فعال در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه­اندازی ماشی­آلات خطوط نورد فولادی می باشد که از سال ۱۳۷۶ در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با افتخار در راستای بومی­سازی و مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی، بحمدالله توانسته است در زمینه­ های مختلف صنعتی و بهره بردن از دانش و اطلاعات روز دنیا و با استفاده از نیروهای بومی و متخصص در حوزه های طراحی و مهندسی معکوس، خدمات ساخت و تأمین قطعات ماشین آلات، خدمات و انجام امور تست و آزمایشگاهی، انجام عملیات حرارتی، مشاوره در خصوص انتخاب بهترین مواد اولیه و متریال ساخت با توجه به شرایط کاری، خدمات شایان ذکری را ارائه ­دهد.

فعالیت این شرکت عمدتا در زمینه طراحی و تولید قطعات و ماشین­ آلات خطوط نورد فولادی و تولید انواع ماشین آلات صنعتی است که توانسته گامی مهم در آماده­سازی کلیه قطعات و ماشین­آلات صنایع مختلف کشور از جمله فولاد (ذوب و نورد)، سیمان و پتروشیمی بردارد. این شرکت در حال حاضر به یکی از قطب­های بومی­سازی تولید ماشین­آلات به خصوص صنعت فولاد با کیفیت قابل رقابت با شرکت­های خارجی و برندهای مطرح دنیا تبدیل گردیده که با تلفیقی از پرسنل جوان تحصیل کرده و پرسنل با تجربه و کارآزموده دوشادوش و در کنار سایر کارخانجات داخلی در کشور عزیزمان گردیده است.

تمرکز بر بومی­ سازی، صرفه­ جویی ارزی، اشتغال­زایی و حمایت از تولید ملی و حقوق مصرف کنندگان سبب گردید تا علاوه بر تولید محصولات فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد و محصولات مرتبط، در جهت ایجاد زنجیره تأمین و تولید مواد اولیه مورد نیاز، اقدام به احداث و راه اندازی کارخانه تولید شمش فولادی با استفاده از بازیافت آهن قراضه نماید. با استناد به اظهارات صاحب نظران اقتصاد و مدیریت، ایجاد و مدیریت زنجیره تامین گامی مهم بر بقای یک صنعت است.

در همین راستا نصب و راه ­اندازی سیستم جمع­ آوری دوده و غبار کوره­ های فولادسازی و سیستم بهینه مصرف آب از طریق تصفیه و بازیافت آب در چرخه تولید از اقدامات این مجتمع در مصرف بهینه منابع و حفظ محیط زیست بوده است. که با یاری خداوند با موفقیت انجام پذیرفته است.

تمامی این دستاوردها جهت بومی ­سازی این صنعت و در نتیجه ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در کشور جز با حمایت دولت و تأمین مالی میسر نمی­ گردد؛ زیرا که توان مالی بخش خصوصی محدود بوده و علی­ الخصوص به دلیل تحریم ها و نوسانات قیمت و بویژه افزایش اخیر نرخ ارز باعث تضعیف بنیه مالی و ایجاد مشکلاتی در سرمایه­ گذاری شده است.

امیدوارم به یاری خداوند و حمایت ­های مستمر دولت محترم بتوانیم در بومی ­سازی این صنعت در تمامی استان­گامی مؤثر بر داریم.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۰
شناسه مطلب : 23523
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی