گزارش چیلان از نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:منابع زغالی زیادی در کشور وجود دارد که باید از آنها استفاده شود/ پروژه ریخته گری تا نیمه شعبان راه اندازی می شود/ برآورد هزینه ۵ میلیون دلاری ذوب آهن برای اصلاح باتری شماره ۳/ صنعت فولاد همزمان با توسعه به فکر مسائل زیست محیطی نیز بوده است/ فضای سبز ذوب آهن ۸۴ برابر حد استانداردهای زیست محیطی است
نشست خبری مهندس منصور یزدی زاده روز گذشته در غرفه این شرکت در نمایشگاه محیط زیست برگزار شد که براساس اعلام مدیرعامل این شرکت، پروژه ریخته گری کارخانه با هدف افزایش تولید راه اندازی می شود.

مهندس منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران گفت: صنعت فولاد و در مجموع صنایع در رتبه های آخر در بحث آلایندگی است چراکه صنایع فولادی که در کشور ایجاد شده اند همزمان با اجرای پروژه های توسعه، پروژه های زیست محیطی را نیز عملیاتی کرده اند.

وی افزود: صنایع فولاد به بحث های محیط زیستی بی توجه نیستند و به اعتقاد من کارکنان هر مجموعه ای از اهمیت بالایی برخوردارند. محیط زیست تاکیدش بر روی گازهای گلخانه ای است و بر همین اساس سازمان محیط زیست در تمامی شهرها به ویژه شهرهای صنعتی نمایندگانی دارد و استانداردها را برای صنایع در نظر می‌گیرد.

یزدی زاده ادامه داد: درخصوص ذوب آهن اختلافاتی درخصوص درجه یک و دو بودن میزان آلایندگی این شرکت وجود دارد اما به اعتقاد ما ذوب آهن درجه دو محسوب شده و باید استانداردهای درجه دو باید برای آن رعایت شود.
وی با تاکید بر این نکته که صنایع قطعا آلاینده هستند گفت: اما مهم کنترل آلایندگی آنهاست و یکی از کارهای اجباری برای صنایع، فضای سبز ۲۵ درصدی معادل فنس تولید هر واحد است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هکتار فضای تولید ذوب آهن است درحالی که فضای سبز آن ۱۶۵۰۰ هکتار می باشد که ۸۴ برابر استانداردهای زیست محیطی است. هزینه نگهداری این فضای سبز در سال ۹۶ حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان بود.

یزدی زاده در ادامه گفت: خوشبختانه ذوب آهن تصفیه خانه ای دارد که به دنبال توسعه آن است تا بجای استفاده از آب زاینده رود در افق ۴ سال آینده از طریق پساب زرین شهر، فولاد شهر و نجف آباد آب مورد نیاز کارخانه تامین شود. ما امیدواریم ظرف ۴ سال آینده کل نیاز آب صنعتی کارخانه را از طریق پساب شهری تامین کنیم.

وی ادامه داد: تولید هر کیلوگرم فولاد ۵.۵ لیتر آب نیازمند است. ذوب آهن اگر به ظرفیت برسد مصرف آب نیز در آن کاهش پیدا می‌کند. ذوب آهن ۲۲۰ مگاوات تولید برق دارد که برای تولید آن نیازمند آب بدون املاح است لذا مصرف آب در آن بیشتر از برخی کارخانه هاست.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در بخش دیگر صحبت های خود گفت: فرآیند ذوب آهن کوره بلند است که عمده تولید دنیا نیز به این روش است. کوره بلند در دنیا روشی پویاست و در حال تکمیل شدن می باشد. فرآیند کوره بلند یک فرآیند بسته است و تمامی گاز ناشی از تبدیل زغال به کک مجددا استفاده می شود.

وی افزود: منابع زغال حرارتی و کک شو کشور قابل توجه است که باید از آن استفاده کرد.

یزدی زاده تصریح کرد: ذوب آهن پیش از این ۳ باتری داشت اما در حال حاضر دو باتری آن فعال است که باتری شماره یک کاملا بروز شده و اصلاح شده است و آلایندگی ندارد اما باتری شماره ۳ به تحریم خورد و اوکراینی ها رفتند و ناچارا به سراغ چینی ها رفتیم لذا در حد راه اندازی آنرا به کار انداختند. سال قبل ۳ اقدام را بر روی این باتری آغاز کردیم که دو مورد در حال تکمیل است.

وی این خبر را نیز اعلام کرد که واحد ریخته گری ذوب آهن با هدف افزایش ظرفیت تولید تا نیمه شعبان راه اندازی می شود.

یزدی زاده همچنین اظهار داشت: برای تامین ریل مترو اعلام آمادگی کردیم و هیچگونه محدودیتی برای تامین ریل نداریم کمااینکه سه نوع ریل تاکنون در ذوب آهن تولید شده است. همچنین پروژه هات شارژینگ که در بهمن ماه راه اندازی شد به شدت، مصرف انرژی و آب را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در ذوب آهن هیچ چیز زایدی نداریم و همه چیز در واحد اگلومره ادغام و مورد استفاده قرار می گیرد گفت: ذوب آهن سهمیه گندله ندارد و استفاده از آن نیز برای این شرکت اقتصادی نیست. بنابراین سنگ آهن عیار بالا استفاده می کند. در مجموع ۲۵ میلیون تن فولاد کشور ۲.۵ میلیون تن را ذوب آهن تولید کرد که این واحدها نیازمند کنسانتره و گندله هستند لذا سنگ آهن کشور به صورت عمده، تبدیل می شود.

مدیرعامل ذوب آهن به قول مساعد وزارت صمت برای تامین سنگ ذوب آهن اشاره کرد و گفت: ۶ میلیون تن نیاز سنگ آهن ذوب آهن است. از این رو ذوب آهن مورد بی مهری قرار گرفته است. کل نیاز ذوب آهن قبلا از سنگ آهن مرکزی تامین می شد اما معادن به یکباره به سمت توسعه عمودی رفتند درحالی که توسعه و سرمایه گذاری در معادن خیلی کند به جلو حرکت می کند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات ذوب آهن سال گذشته از لحاظ درآمد افزایشی بود اما به لحاظ تناژ کاهشی بود که دلیل عمده آن اعتصاب کامیون داران بوده است و ذوب آهن سه ماه صادرات خود را از دست داد اما هزینه صادرات امسال افزایشی خواهد بود.

یزدی زاده اقدامات صورت گرفته در هلدینگ شستا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حوزه زغال و سهامدار شدن در معادن زغال، ذوب آهن ورود پیدا کرده است. از سال قبل با زغالی ها مذاکراتی داشتیم و به توافق رسیدیم که باید کیفیت زغال تولیدی کشور افزایش یابد. در نهایت قیمت زغال ضریبی از قیمت شمش معادل ۲۶.۵ درصد بهای شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد.

وی یکی از برنامه های ذوب آهن را تامین از طریق معادن کوچک است عنوان کرد و اظهار داشت: از اینرو طی فراخوانی از معدنداران و تامین کنندگان درخواست کردیم تا درصورت تمایل سنگ تولیدی را به ذوب آهن بفروشند تا هم نیاز این واحد صنعتی تامین شود و هم اشتغال و فعالیت در این معادن تضمین شود.

وی سیاست ذوب آهن را عرضه در بورس کالا عنوان کرد و گفت: به جهت شفافیت موجود در بورس و معافیت مالیاتی، همچنان تداوم عرضه محصولات ساختمانی ذوب آهن در بورس را خواهیم داشت.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲
شناسه مطلب : 24757
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی