در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد چه گذشت؟
در 23 دی ماه افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد.

اقتضای شرایط داخلی و بین المللی بر بومی سازی

دکتر فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد گفت: پنجاه سال از عمر صنعت فولاد گذشته است و ما گنجینه ای باارزش از مدیران معدنی، صنعتی و فولادی را داریم.

وی با بیان اینکه دو هدف مهم در برگزاری جشنواره مطرح است، افزود:  نخست به پاس قدردانی از مدیران و کارگزارانی است که عمر خود را در اعتلا و توسعه صنعت فولاد سپری کردند. دوم معرفی پتانسیل های مهم در زمینه بومی سازی است. رونمایی از سامانه جامع آهن و فولاد و ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در راستای این هدف بوده است.

فرشاد تأکید کرد: شرایط داخلی و بین المللی اقتضا می کند به ظرفیت های بومی و داخلی توجه شود.

انجمن قطعه سازان شکل بگیرد

⁦⁩در ادامه این مراسم دکتر غریب پور، رئیس هیئت عامل  ایمیدرو با بیان اینکه فولاد جز افتخارات کشور است گفت: صنعت فولاد علی رغم تحریم ها درخشیده و ظرفیتش را بالا برده است.

وی ادامه داد: محور بومی سازی و ساخت داخل که در این نمایشگاه مطرح است بسیار اهمیت دارد و وزیر صنعت هم همواره حمایت خود را از این مسئله اعلام کرده اند.

وی تصریح کرد: دنیا هم در زمینه فولاد پیشرفت های شایان توجهی داشته است و همین بر اهمیت این صنعت افزوده است. این باعث شده است رقابت بالا بگیرد.

غریب پور تأکید کرد: جهت گیری نظام از نوع نامگذاری نام ها نشان داده است، که راهبردهای اساسی نظام هم در راستای حمایت از بومی سازی و ساخت داخل هستند.

رئیس هیئت عامل  ایمیدرو  با طرح این سؤال که در بومی سازی کجا هستیم؟ گفت: در حال حاضر نبود اطلاعات دقیق از وضعیت بومی سازی یکی از مشکلات اصلی کشور ماست. اطلاع دقیق از تجهیزات مورد نیاز نداریم. همچنین اطلاع دقیق از تامین کننده ها نداریم و همین باعث شده است که قطعه ای که در جایی از کشور ساخته شده است در جای دیگری دوباره سازی شود.

وی ادامه داد: مسایل مربوط به این حوزه ناشناخته است. اطلاع دقیق از توان ساخت داخل، نیازهای سازمان و… نیست.

غریب پور تأکید کرد: با این وجود مهم این است که علی رغم این موارد راه را شروع کرده ایم. مهم برگزاری این نمایشگاه است که امسال باشکوه تر برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در حوزه بومی سازی به دانش فنی و تجهیزات نیاز است وتحریم ها این فرصت را ایجاد کرده اند تا به بومی‌سازی توجه شود.

رئیس هیئت عامل  ایمیدرو افزود: ایمیدرو اهمیت مسئله بومی سازی را درک کرده است و ساخت داخل را مطرح کرد. شرکت ها هم ساختار ساخت داخل داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد من این است که انجمن قطعه سازان ساخت داخل ایجاد شود، گفت: طرف عرضه هم انجمن داشته باشد و جشنواره برگزار کنند. قطعه ساز برگزار کننده شود و فولادسازها را دعوت کند.

غریب پور با اشاره به اینکه باید تلاش هایی که در زمینه بومی سازی صورت گرفته اند ساختارمند شوند، ادامه داد: انجمن تلاش های بومی سازی را از یک رویداد مقطعی به یک رویداد همیشگی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: دولت و نهادهای زیرمجموعه آن هم تسهیل گر باشند و این اتفاقات را به سرانجام برسانند.

غریب پور اظهار داشت: همه شرکت های ما باید از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند و از ریسک کار آنها بکاهند و از آنها حمایت کنند.

رئیس هیئت عامل  ایمیدرو در پایان تأکید کرد: پیشنهاد من به انجمن این است که پیشتازان بومی سازی را تشویق کنند. برای نمونه شرکت‌هایی را که از نیاز ارزی خود کم کرده اند تشویق کنند.

⁦⁩سقف آرزوهای دانشگاه با تکیه بر پول دولت محدود می شود

در بخش دیگری از این مراسم دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ⁩ما از صنعت دو تعریف داریم یکی صنعت و یکی کارخانه. این دو زیرساخت های متفاوتی دارند. کارخانه یعنی اینکه چند دستگاه را از خارج از کشور بیاریم و یک خط تولید راه بیندازیم و این نیازی به دانشگاه ندارد. صنعت جایی است که در آن مراحل مختلف ساخت روی می دهند و این به دانشگاه نیاز دارد. ارتباط صنعت و دانشگاه چنین چیزی است.

⁦وی ادامه داد: چیزی که باعث می شود محصول تولید شود، شرکت ها هستند. برای همین است که شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کرده اند و بسترشان دانشگاه است.

⁦وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها با پول دولت سقف آرزوهایشان محدود است، افزود: دانشگاهی که می خواهد بلندپروازی کند باید قسمتی از درآمدش را از فروش تکنولوژی اش به دست بیاورد.

ستاری تأکید کرد: صد و ده سال فروش نفت در این کشور به ما یاد داده است همه چیز خریدنی است. یکی از اشتباهات ما این است که فکر می کنیم تکنولوژی خریدنی است. در حالی که تکنولوژی یادگرفتنی است. ⁩پول نفت، فرهنگ کارآفرینی را از بین برده است. باید این دیدگاه را تغییر داد. عوض کردن این فرهنگ کار سختی است و به همت همه ما نیاز دارد.

⁦وی تصریح کرد: ⁩این فرهنگ غلط باعث شده است ساختار وارداتی در کشور ما قوی باشد، در حالی که فرهنگ صادراتی ضعیف شود. ⁩با پول می شود صاحب کارخانه شد ولی نمی شود صاحب صنعت شد.

⁦⁩معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از تلاش های بومی سازی که اکنون در کشور می بینیم جای خشنودی دارند، گفت: برای نمونه می توان به بومی سازی کاتالیست اشاره کرد که صنعت کشور را از خارج بی نیاز کرده است. ⁩ما حمایت های متعددی از شرکت های دانش بنیان به عمل آورده ایم که موارد متعدد مالی و غیرمالی را دربر می‌گیرند.

ستاری در پایان ⁩از تلاش های انجمن در زمینه بومی سازی و ساخت داخل تشکر کرد.

حرکت فولاد مبارکه از قطعه سازی به فرآیندسازی

مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه از سال ۸۱ تا ۹۸ حدود چهار هزار قطعه را بومی سازی کرده است.

وی ادامه داد: قطعه سازی در فولاد مبارکه به خوبی انجام شده است و سازمان آن طراحی و پیاده سازی شده است.

وی تغییر رویکرد در فولاد مبارکه را اینگونه بیان کرد: از سال جاری تغییر رویکردی را برای مبارکه در نظر گرفته ایم و آن حرکت به سمت تکنولوژ شدن است. پتانسیل مبارکه بیشتر از قطعه سازی است. فولاد مبارکه باید از قطعه سازی به فرآیندسازی حرکت کند. فرآیند سازی ساختار پیچیده ای دارد. برای فرآیندسازی ما سازمانمان را تجدید کرده ایم. سازمانی که قطعه سازی می کند نمی تواند فرآیند ساز شود پس آن را نوسازی کرده ایم

عظیمیان افزود: نقشه راه این حرکت ترسیم شده است و در آن جایگاه ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، دانشکده های فنی دانشگاه ها و… در نظر گرفته ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تأکید کرد: انجمن فولاد اقدام بسیار خوبی را با برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران شروع کرده است. آفت این سمینارها این است که به حرف و نمایش محدود شود، که باید با ارزیابی دقیق عملکرد مانع از آن شد. ارزیابی عملکرد فولاد مبارکه در جشنواره ملی فولاد، هفته آینده در فولاد مبارکه صورت می گیرد. ارزیابی می کنیم که چقدر توانسته ایم دانش را به فولاد مبارکه وارد کنیم.

پتانسیل های رسیدن به ۵۰ میلیون تن فولاد در کشور وجود دارند

در ادامه این مراسم ⁦⁩دکتر صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: ⁩یکی از مهمترین مشکلات در کشور ما خودباوری و باور داشتن به توانمندی های کشور عزیزمان است. در ابتدای انقلاب ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن ظرفیت فولاد بود، افزایش ظرفیتی که در این سالها روی داده است بسیار چشمگیر بوده است.

⁦وی افزود: حتی در دوره قبل از انقلاب هم آمریکا تلاش می کرد ما صنعت فولاد نداشته باشیم، علی رغم آن ما در این سال ها به ۳۰ میلیون تن فولاد رسیده ایم. این به معنای ۱۵ میلیارد دلار گردش مالی است. ⁩ما باید به ظرفیت ۵۰ میلیون تن فولاد برسیم زیرا پتانسیل های آن در حوزه های مختلف در کشور وجود دارند.

⁦صیدی تأکید کرد: خواهش من این است که دست اندرکاران صنعت فولاد برای رسیدن به ۴۵ میلیون تن برنامه ریزی کنند. بانک صادرات هم از طرح ها حمایت می کند. هدف ما این است که صنعت فولاد به ۳۰ میلیارد گردش مالی برسد.

بومی سازی ۱۲هزار قطعه درشرکت چادرملو 

در بخش دیگری از این مراسم محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  گفت: شرکت‌ها باید برای کسب دانش و تکنولوژی فعالیت داشته باشند اما به شرطی که شرکت‌های بزرگ داشته باشیم اما با شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی تشکیل شرکتهای ۱۰۰درصد خصوصی بعید است و شرکت‌های خصولتی می‌توانند خوب فعالیت کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های داخلی رشد پیدا کردند و در زمانی که امکان صادرات به کشورهای اروپایی مانند متسو وجود داشت این کار انجام شد

وی تصریح کرد: از روزهای اولی که چادرملو به ساخت قطعات پرداخت و در جهت پیشبرد اهداف خود شرکت‌هایی از داخل چادرملو ایجاد شد که می توان به فکور صنعت اشاره کرد

نوریان تصریح کرد: ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن بود که ۱.۴ تولید می کردیم و اکنون آن را به ۲.۱ میلیون تن رساندیم

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲ هزار قطعه در فولاد و معدن را بومی سازی کردیم، گفت: قطعه سافت سنگ شکن با ظرفیت بالا را تولید کردیم که قبلا از متسو گرفته می شد. ۱۵۴۰ قطعه در کنسانتره سازی بومی سازی شده است.

راهبرد معدن به جای نفت بتواند سامان بگیرد

در ادامه این مراسم دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: تا پیش از این در صنعت فولاد مشکلات متعددی داشته ایم، ولی در حال حاضر صنعت فولاد پیشرفت های زیادی دارد. اراده ما بر این است که زنجیره فولاد را تکمیل کنیم. تقسیم کارها صورت گرفته و تا سال آینده به دستاوردهای تازه ای می رسیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت صنعت کشور، کوبنده ترین جواب برای آمریکاست، افزود: تمام زنجیره دیده شود و برای مرتفع کردن مشکلات تلاش شود.

آقامحمدی تأکید کرد: راهبرد معدن به جای نفت بتواند سامان بگیرد.

وزارت صمت نهضت ساخت داخل را پیگیری می کند

در بخش دیگری از این مراسم صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت گفت: ما پروژه محوری ساخت داخل را در وزارت صمت مطرح کردیم. مهمترین برنامه وزارت صمت تعمیق ساخت داخل است.

وی ادامه داد: جهادگری این حرکت باعث شده است لغت نهضت را برای آن انتخاب کنیم. نهضت ساخت داخل اهداف کمی و کیفی دارد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی این پروژه حرکت از مونتاژ کاری به نوآوری و تکنولوژی است. مدیریت واردات از دیگر اهداف ماست.

صادقی نیارکی تأکید کرد: در قالب این همایش ها به همرسانی نیازمندی ها و توانمندی ها روی می دهد.

معاون وزیر صمت گفت: تا پایان سال وزارت صمت هفت میز ساخت داخل دیگر دارد که یکی از آنها در حوزه فولاد است که در راستای به همرسانی نیازمندی ها و توانمندی هاست.

امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای مهم در دومین جشنواره ملی فولاد

در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد قراردادها و تفاهم های متعددی به امضا رسیدند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: امضای قرارداد بین ذوب آهن اصفهان و مترو تهران به ارزش یک میلیون یورو و تولید ۸۰۰ تن ریل، امضاى تفاهم نامه میان شرکت مترو اصفهان و شرکت ذوب آهن اصفهان براى تولید ریل مترو، امضای تفاهم نامه بین لوله سازی اهواز و فولاد مبارکه و فولاد اکسین برای تولید۳۵۰ هزارتن ورق x70 با  ۳۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی، امضاى تفاهم نامه ساخت ٢۵ هزار تن ورق ضد سایش میان خانه معدن و فولاد اکسین به ارزش ۴۵ میلیون یورو، امضای تفاهم نامه بین شرکت توربین سازی خاور میانه و شرکت ملی فولاد با صرفه جویی ارزی به ارزش ۴۰ میلیون یورو برای ساخت ۹ دستگاه کمپرسور، امضاى قرارداد سه جانبه میان شرکت معدنى و صنعتى گل گهر و کنسرسیوم مشترک براى خط تولید کنسانتره ١ میلیون تنى.

همچنین در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از مدیران‌عامل شرکت های فولاد کویر، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران فولادکاران افق ابهر صنایع مفتولی زنجان ، هرمس مفتول، پیش تنیده خوانسار، آلیاژ مفتول سپاهان، سیم‌ آبدیده و ایروف، فولاد نطنز، فولاد یزد تقدیر شد.

برگزاری پنل تخصصی بومی سازی قطعات و تجهیزات

در بخش دیگری از این مراسم پنل تخصصی بومی سازی قطعات و تجهیزات برگزار شد که در آن مدیران فولادی نکات مهمی را مطرح کردند:

مهندس طاهرزاده از شرکت گل گهر گفت: شرکت گل گهر ۳۴ درصد کنسانتره و ۲۵ گندله کشور را تامین می کند.

وی افزود: در شرایط فعلی راهکارهای شرکت گل گهر برای بومی سازی ایجاد ساختار مدیریت بومی سازی، تدوین آیین نامه برای ساخت داخل، هم افزایی بین شرکت هایی که در منطقه گل گهر هستند و ایجاد کارهای پژوهشی در شرکت گل گهر هستند.

در بخش دیگری از این پنل مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن تأکید کرد: بومی سازی تا پیش از این یک انتخاب بود ولی با شرایط کنونی تبدیل به یک الزام شده است.

وی تصریح کرد: قطعه سازی در ذوب آهن از همان ابتدای احداث این شرکت وجود داشته است و اکنون به تکنولوژی های روز مجهز شده است. ذوب آهن ورود به فرآیندسازی را شروع کرده است و از قطعه سازی گذشته است.

یزدی زاده افزود: در حوزه ریخته گری هم توفیقات خوبی به دست آمده اند. در حوزه تولید محصول هم طرح احداث ریل را داریم. و به دنبال قطع وابستگی در تولید ریل هستیم.

در ادامه این پنل بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ارتباط صنعت با دانشگاهیان بیشتر از دانشگاه بوده است. راه افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه جذب دانشگاهیان و آموختن دانش عملیاتی به آنهاست. استفاده از ظرفیت دانشگاهیان دستاوردهای ارزشمندی را برای کشور به همراه دارد.

وی تصریح کرد: طرح جامع فولاد می تواند کمک زیادی به تامین مواد اولیه بکند. طرح جامع فولاد می تواند در نظم بخشیدن به برنامه ها کمک کند.

شکوری تأکید کرد: بحران ما کمبود مواد اولیه نیست بلکه عدم مدیریت صحیح منابع است.

در قسمت دیگری از این پنل رازانى معاونت برنامه ریزی شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان یک طراحى اروپایی توسط شرکت دنیلى دارد. خط تولید فولاد اکسین قادر به تولید ورق هاى عریض فولادى است

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی شرکت اکسین تامین مواد اولیه است، تصریح کرد: پنج گرید فولادی در شرکت فولاد اکسین خوزستان بومی سازی شده اند. ورق اکسینار بومی سازی شده است و به درجه کیفی بین المللی رسیده است.

تقدیر از پیشکسوتان صنعت آهن و فولاد کشور

در انتهای این مراسم از پیشکسوتان صنعت آهن و فولاد کشور تقدیر شد. اسامی پیشکسوتانی که از آنها تقدیر شد به شرح زیر است:

آقای رهبری مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در دوران جنگ‌، آقای حسینیان معاون اسبق فولاد مبارکه، آقای فرقدانی مدیرعامل اسبق ذوب آهن اصفهان، آقای حبیبیان قائم مقام مدیرعامل فولاد خوزستان در دوران جنگ و آقای مصیب زاده اولین تولید کننده نورد بخش خصوصی.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲
شناسه مطلب : 29755
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی