مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در گفتگو با چیلان:نفع صادرات مواد ابتدای زنجیره فولاد، به سایر کشورها می‌رسد/ باید تا جایی که می‌توانیم ارزش‌افزوده ایجاد کنیم
اصغر اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: اگر مواد معدنی به صورت خام و در ابتدای زنجیره فولاد صادر شوند، ارزش‌افزوده از کشور خارج می‌شود و سایر کشورها از مزایای آن منتفع می‌شوند. ما باید سعی کنیم در مواد معدنی و دیگر داشته‌هایمان تا جایی که امکان دارد ارزش‌افزوده ایجاد کنیم.

اصغر اسماعیلی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با  چیلان  در مورد تأمین پایدار در صنعت فولاد کشور و ظرفیت‌های بومی‌سازی ایجادشده در کشور نکات مهمی را مطرح کرد. متن کامل این گفتگو را بخوانید.

 چیلان : به نظر شما تأمین پایدار در صنعت فولاد کشور ما چگونه ممکن است؟

اسماعیلی: در زمینه تأمین پایدار اتفاقات خوبی روی داده‌اند و نیازهای بعضی از تولیدکننده‌ها تأمین شده‌اند. با این وجود لازم است که در این زمینه استراتژی مدونی اتخاذ شود که بر اساس آن ارزش‌افزوده در زنجیره تولید ایجاد شود. اگر مواد معدنی به صورت خام و در ابتدای زنجیره صادر شوند، ارزش‌افزوده از کشور خارج می‌شود و سایر کشورها از مزایای آن منتفع می‌شوند. ما باید سعی کنیم در مواد معدنی و دیگر داشته‌هایمان تا جایی که امکان دارد ارزش‌افزوده ایجاد کنیم. این ارزش افزود شغل و تجارت ایجاد می‌کند که باعث می‌شود جامعه و کشور خودمان از آن منتفع شود.

 چیلان : ظرفیت‌های بومی‌سازی در کشور ما به چه صورتی هستند؟

اسماعیلی: ظرفیت‌های بومی‌سازی در کشور ما بسیار بالا هستند. ما پتانسیل‌های خیلی خوبی داریم که بعضاً ناشناخته هستند. ما نیازمند یک ساختار و سازمان‌دهی هستیم که این پتانسیل‌ها را شناسایی و تجمیع کند. این اقدام باعث می‌شود تا بتوانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم. زمانی از ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارند آگاه می‌شویم، که نیازی برایمان پیش بیاید و بخواهیم آن را رفع کنیم. در این مواقع معمولاً می‌بینیم که پتانسیل‌های خیلی خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارند که کافی است فقط آن‌ها را بشناسیم و از منافعی که به ما می‌رسانند استفاده کنیم. اتفاق خیلی خوبی در زمینه بومی‌سازی صنعت فولاد در کشور ما روی ‌داده که انجمن فولاد بانی آن شده است. این نوع اقدامات اگر به شکل و جهتی حرکت کنند که کل نیازها در یکجا تجمیع شوند و بعد پتانسیل های موجود هم جایی خود را معرفی کنند، سازنده‌تر می‌شوند.

 چیلان : در شرکت خودتان چه برنامه‌ها و راهبردهایی در راستای بومی‌سازی دارید؟

اسماعیلی: ما قبل از هر چیزی برای اینکه رابطه درستی را ایجاد کنیم باید نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف بشناسیم و مشخص کنیم. اقدامی که ما در حال حاضر در هلدینگ فولاد مبارکه انجام می‌دهیم این است که بعد از شناخت نیازها آن‌ها را با حوزه هلدینگ مطرح می‌کنیم تا بفهمیم قبلاً در آن حوزه‌ها نیازهای مشابه چگونه پوشش داده شده‌اند. از آن منابعی که از مجموعه هلدینگ رفع نیاز کرده‌اند کمک می‌گیریم. بعضاً اگر چیزی خارج از این بود، به سراغ سایر افرادی که در این زمینه تجربه دارند می‌رویم تا از پتانسیل‌های آن‌ها استفاده ‌کنیم. تا جایی که امکان داشته باشد در داخل کشور نیازهایمان را برطرف می‌کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
شناسه مطلب : 31195
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی