«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ چالش هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد هفته گذشته استمرار ابطال معاملات شمش فولادی توسط بورس کالا بود که به احتمال قوی، تبعات خود را از طریق ایجاد التهاب بیشتر در بازار فولاد نشان خواهد داد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته استمرار ابطال معاملات شمش فولادی در بورس کالا بود. در روز چهارشنبه هفته گذشته، از عرضه ۵۹ هزار و ۱۱۹ تن شمش، تنها ۱۲ هزار و ۶۱۸ تن به نتیجه رسید و شاهد ابطال معاملات، این‌بار با دست‌فرمان بورس کالا بودیم.

شرکت بورس کالا که بنا به فسلفه وجودی خود، باید پاسدارِ مکانیزم عرضه و تقاضا باشد، در معاملات شمش فولادی، بر بخش عظیمی از خرید و فروش‌های صورت گرفته، مُهر ابطال زد! این ابطال البته بی تبعات نخواهد بود. با این دست‌فرمان و با استمرار رویه ابطال معاملات شمش، نوردکاران در تأمین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه خواهند شد و مصرف‌کنندگان احتمالاً باید منتظر رسیدن قیمت میلگرد به ۹ هزار تومان باشند.

تعیین سقف برای معاملات شمش فولادی در بورس کالا و در ادامه استفاده از ابزار ابطال معاملات، باعث می‌شود تا انباشت تقاضا در بازار بیشتر شود و این امر خود التهاب در بازار فولاد را بیشتر خواهد کرد. با هر ابطال معاملات، واحدهای نورد فولاد در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند و این واحدها مجبور خواهند بود در سال جهش تولید، زیر ظرفیت اسمی خود کار کنند.

گزارش   چیلان   در این‌باره را بخوانید: ابطال معاملات شمش فولادی با دست‌فرمان بورس کالا

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته از لابلای یک گزارش ایمیدرو به بیرون درز کرد. ایمیدرو گزارش داد که امسال هر دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان (نمادهای بورسی فولاد و فخوز)، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را در دستور کار دارند.

در شرایطی که کشور در تحریم قرار دارد و تأمین مالی طرح‌های توسعه صنعت فولاد با تنگنای مالی و ارزی روبرو است، بهترین روش برای پیش‌برد طرح‌های توسعه، افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت‌ها است. در شرایط فعلی، تقسیم حداکثری سود نقدی در مجامع سالیانه، هیچ کمکی به توسعه صنعت فولاد نمی‌کند و بهتر است افزایش سرمایه از محل سود انباشته و حتی آورده نقدی سهامداران، به استراتژی اصلی شرکت‌ها تبدیل شود. اقبال به بازار سرمایه به شدت بالا رفته است و اکنون زمان آن است که افزایش سرمایه از دو محل سود انباشته و اورده نقدی سهامداران، در دستور کار شرکت‌های بزرگ فولادی قرار گیرد.

هفته گذشته، ایمیدرو در یک گزارش خود، به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «با توجه به نیاز مالی شرکت‌های بزرگ در تعریف طرح‌های توسعه‌ای، ایمیدرو استراتژی افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته را از سال گذشته کلید زد و امسال هم شرکت هایی همچون مبارکه، مس، گل گهر، چادرملو و… این راهبرد را عملیاتی خواهند کرد. این رویکرد به منظور تکمیل راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت ها و با هدف «جهش تولید» اجرا می‌شود. بر این اساس امسال فولاد مبارکه و شرکت ملی مس هر کدام ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان، گل گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان، چادرملو ۱۲۰۰ میلیارد تومان و فولاد خوزستان ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت».

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید فخاس دانست. سهام فولاد خراسان در بازار بورس، حتی در روز منفی هفته گذشته، یعنی در معاملات روز دوشنبه نیز در سقف قیمتی روزانه معامله شد و در حالی که بسیاری از نمادها به صف فروش رفته بودند، این نماد صف خرید خود را حفظ کرد.

تنها در روزهای کاری حدفاصل دوم تیر تا دهم تیر، نماد فخاس شاهد رشد ۲۹ درصدی بوده است. مجمع عمومی سالیانه فخاس امروز شنبه ۱۴ تیر برگزار می‌شود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۸۹ هزار و ۷۱۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. حجم معاملات در هفته گذشته، بسیار کمتر از هفته منتهی به ۶ تیر بود.

ارزش کل معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۷۴۳.۱ میلیارد تومان بود؛ در حالی که ارزش معاملات در هفته منتهی به ۶ تیر، حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع ورق فولادی در بورس کالا، درآمد ۳۹۶.۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

چالش هفته

چالش هفته گذشته، بازنگری در ضرایب قیمتی محصولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) بود که با برگزاری جلسه بین فولادی‌ها و معدنی در وزارت صمت به اوج خود رسید و البته هیچ توافقی بر سر تغییر ضرایب حاصل نشد.

در روز دوشنبه ۹ تیر، جلسه‌ مهمی با موضوع بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در وزارت صمت برگزار شد که این جلسه بدون تصمیم‌گیری در خصوص تغییر ضرایب قیمتی به پایان رسید. در این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای توسط معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت تشکیل شود و آخرین تغییرات ضرایب قیمتی توسط وزارت صمت ابلاغ شود.

در موضوع ضرایب قیمتی، اختلاف‌نظر شدیدی بین فولادی‌ها و معدنی‌ها وجود دارد و اختلاف‌نظر شدید، رسیدن به توافق را بسیار دشوار کرده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲
شناسه مطلب : 32030
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی