اختصاصی چیلانکاهش شدید صادرات فولاد ایران/​ صادرات فولادسازان بزرگ کشور ۴۶ درصد کاهش یافت + جدول
حجم صادرات فولادسازان بزرگ کشور در دوره سه‌ماهه نخست سال ۹۹، با کاهش شدید ۴۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ۹۰۱ هزار و ۱۲۶ تن رسید. در دوره سه‌ماهه نخست سال گذشته، حجم صادرات فولاد کشور، بیش از یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن بود. گفتنی است انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت ماه در نامه‌ای به وزارت صمت، نسبت به کاهش صادرات فولاد و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود. آمارهای تازه، صحت برآوردهای پیشین انجمن فولاد را نشان می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، آخرین آمار منتشر شده از صادرات تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور حاکی از این است که صادرات شمش فولادی با کاهش ۳۲ درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۸، به ۶۰۵ هزار و ۷۵۷ تن رسیده است.

صادرات اسلب شرکت‌های بزرگ فولادی نیز در سه ماهه نخست امسال، ۲۰۴ هزار و ۴۸۷ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید و نگران‌کننده ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در مجموع در سه ماهه نخست امسال، صادرات فولاد میانی فولادسازان بزرگ کشور، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳ درصد کاهش یافته و به ۸۱۰ هزار و ۲۴۴ تن رسیده است.

کاهش صادرات محصولات فولادی

صادرات محصولات فولادی شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که در سه ماهه نخست سال گذشته، بیش از ۲۴۹ هزار تن بوده، در سه ماهه نخست امسال با کاهش ۶۴ درصدی به ۹۰ هزار و ۸۸۲ تن رسیده است.

نگاهی به جزئیات آمارها که در جدول زیر آمده است به وضوح نگران‌کننده بودن وضعیت صادرات فولاد کشور را نشان می‌دهد. کاهش صادرات فولاد در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلیل تحریم های خصمانه دولت آمریکا، کشور به درآمدهای ارزی حاصل صادرات غیرنفتی نیاز مبرمی دارد.

در جدول زیر جزئیات صادرات فولاد ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با سه ماهه نخست سال گذشته را ببینید:

صادرات سه‌ماهه فولاد

هشدار انجمن فولاد در مورد کاهش صادرات

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».

آمار صادرات سه‌ماهه فولاد کشور نشان می‌دهد که تحلیل و پیش‌بینی انجمن فولاد ایران درست بوده و حالا مشخص شده که حجم صادرات فولادسازان بزرگ کشور در دوره سه ماهه نخست سال ۹۹، کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

بسیاری از محدودیت‌های صادرات فولاد کشور همچنان پابرجاست و با توجه وضعیت صادرات فولاد در سه ماه ابتدایی سال جاری و همچنین نیاز کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی، به نظر می‌رسد زمان تسهیل صادرات فولاد فرا رسیده است.

در ماه‌های اخیر شاهد جهش نرخ ارز بوده‌ایم و با توجه به این موضوع، تسهیل صادرات فولاد، یک ضرورت اقتصادی است. گذشته از این، به‌خاطر کاهش تقاضای جهانی ناشی از شیوع کرونا، بسیاری از کشورها به حمایت از صنعت فولاد خود و اعطای مشوق‌های صادراتی پرداخته‌اند و در چنین شرایطی، فولادسازان ایرانی نیز برای رقابت در بازارهای صادراتی، به حمایت‌های مشابهی نیاز دارند.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۷
شناسه مطلب : 32139
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی