رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با چیلان مطرح کرد:جناب آقای رزم‌حسینی، آزموده را آزمودن خطاست/ سرکوب قیمت فولاد نتیجه‌ای جز ایجاد رانت برای عده‌ای واسطه‌ ندارد
دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان خطاب به وزیر صمت اظهار داشت: تجربه‌های پیشین نشان داده که سرکوب قیمت فولاد در بورس کالا به هر شکلی که باشد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی کم نمی‌شود و فقط دود آن به چشم تولید‌کننده می‌رود و سود آن با ایجاد رانت، نصیب عده‌ای واسطه می‌شود. وی از وزیر صمت درخواست کرد که اجازه ندهد تصمیمات غلط و ناکارآمد گذشته در حوزه تنظیم بازار فولاد تکرار شود.

رئیس انجمن تولدکندگان فولاد به خبرنگار  چیلان  گفت: با افزایش ناگهانی نرخ ارز در دو سال گذشته، قیمت کالا و خدمات سیر صعودی به خود گرفت. در این مدت مسئولین وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار که همواره دغدغه التهاب بازار و فشار به مصرف‌کننده نهایی را داشته‌اند با تصمیماتی سعی در کنترل بازار نموده و قیمت محصولات فولادی در مسیر این تصمیم‌گیری‌ها فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته و گاها با یک تصمیم غیرکارشناسی که هدف آن کاهش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی بوده نه فقط این هدف محقق نشده بلکه میلیاردها تومان رانت ناشی از تفاوت قیمت فروش کارخانجات تولیدی با قیمت کف بازار به جیب عده‌ای واسطه سرازیر گشته است.

بورس کالا، فلسفه وجودی خود را از دست داده است

دکتر سبحانی گفت: بورس کالا که بر اساس قانون و با هدف کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و رقابت تاسیس شده با تعیین قیمت پایه و سقف بسته رقابت دستوری بدون توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه جاری و سرمایه‌ای تولیدکنندگان، فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: تجربه‌های مکرر قبلی نشان داد با سرکوب قیمت به هر شکلی که باشد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی کم نمی‌شود و فقط دود آن به چشم تولید‌کننده‌ای می‌رود که در این شرایط سخت بدون وقفه بار سنگین تولید، اشتغال و ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور را به دوش می‌کشد.

اشتباه سال ۹۷ را تکرار نکنید

رئیس انجمن فولاد خطاب به وزیر صمت بیان داشت: تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ ارزی که در عمل وجود خارجی ندارد و بستن سقف رقابت با کدام منطق اقتصادی منطبق است که بعضی از معاونین جنابعالی سعی در پیاده کردن آن دارند؟ مگر در مرداد ۹۷ همین منطق غلط را علیرغم تذکرات قبلی در قالب دستورالعمل قیمت‌گذاری نیازمودند و ۵۰ روز بعد وقتی هزاران میلیارد تومان رانت به جیب عده‌ای سرازیر شد نه فقط دستور ابطال دستورالعمل را صادر کردند بلکه به واحدهای تولیدی دستور دادند مابه‌التفاوت قیمت فروش رفته با قیمت واقعی را از خریداران مطالبه کنند؟!

سبحانی در پایان خطاب به علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت گفت: تولیدکنندگان فولاد کشور انتظار دارند جنابعالی شخصا به این مقوله ورود کرده و اجازه ندهید اشتباهات گذشته تکرار تکرار شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۸
شناسه مطلب : 33258
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی