معاون سابق فروش فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:این ادعا که فولادسازان تنها نیمی از تقاضا برای شمش فولادی را پوشش داده‌اند، کذب است/ وجود تقاضاهای تکراری و تقاضاهای سوداگرانه در معاملات شمش فولادی
محمدحسن پارسا، معاون سابق فروش و بازاریابی مجتمع فولاد خراسان، در واکنش به ادعای یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که فولادسازان در پنج ماه نخست امسال در معاملات بورس کالا تنها ۵۱.۱ درصد تقاضا برای شمش فولادی را پاسخ داده‌اند، در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: حجم تقاضایی که در گزارشات آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا نمایش داده می‌شود، اصولاً معیار مناسبی برای ارزیابی تقاضای واقعی برای شمش فولادی نیست چرا که حجم بزرگی از حجم تقاضای نمایش داده‌شده در این گزارشات را تقاضاهای کاذب و سوداگرانه و مهم‌تر از آن تقاضاهای تکراری که وارد سامانه بورس کالا شده است، تشکیل می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، محمدحسن پارسا در واکنش به یک گزارش ایرنا که ادعا کرده بود فولادسازان تنها نیمی از تقاضا برای شمش فولادی در بورس کالا را پوشش داده‌اند، عنوان کرد: وب‌سایت بورس کالا در گزارش آمار معاملات بازار فیزیکی خود، تصویر دقیقی از میزان تقاضای واقعی برای شمش فولادی ارائه نمی‌دهد. چرا که همه می‌دانیم بخشی از این تقاضا سوداگرانه و به قصد سودجویی یا حفظ ارزش پول از طریق خرید فولاد در بورس کالا است که به دلیل التهابات ارزی و همین‌طور سرکوب قیمت فولاد در بورس کالا در سالیان اخیر شاهد آن بوده‌ایم. گذشته از تقاضای سوداگرانه که متأسفانه بازار فولاد را بی‌ثبات کرده است و مشکلات بزرگی برای مصرف‌کنندگان واقعی ایجاد کرده است، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا، تقاضاهای تکراری برای شمش فولادی را نیز دربر می‌گیرد.

معاون سابق فروش و بازاریابی مجتمع فولاد خراسان افزود: بخش بزرگی از حجم تقاضا که این گزارش خبرگزاری ایرنا به آن استناد کرده، تقاضاهای تکراری است.

روش‌های مختلف ثبت تقاضای تکراری در سامانه معاملات بورس کالا

محمدحسن پارسا با ارائه توضیحات بیشتر گفت: روش‌های مختلفی برای ثبت تقاضای تکراری در بورس کالا وجود دارد. به‌عنوان مثال، طبق سامانه بهین‌یاب یک شرکت ممکن است سهمیه خرید ۵ هزار تن شمش فولادی داشته باشد و همزمان سفارشات خرید مختلفی هر کدام با حجم ۵ هزار تن برای خرید شمش از عرضه‌کنندگان مختلف بگذارد. در واقع، آمار عرضه واقعی است، اما آمار تجمیعی تقاضا واقعی نیست، چرا که تقاضاهای تکراری در سمت سفارشات خرید را نیز دربر می‌گیرد. اگر یک شرکت تنها ۵ هزار تن سهمیه داشته باشد و برای مثال در ۶ عرضه‌ مختلف در یک روز، ۶ سفارش خرید ۵ هزار تنی بگذارد و تنها یکی از این سفارشات به معامله نهایی منجر شود، از طرف این خریدار واحد، ۳۰ هزار تن تقاضا در سامانه ثبت می‌شود، در حالی که تقاضای واقعی او تنها ۵ هزار تن بوده است.

وی عنوان کرد: گذشته از این، اگر شرکتی در یک روز سفارش خرید در سامانه ثبت کند و به هر دلیلی از جمله «مَچ نبودن قیمت‌ها»، خرید برای او انجام نشود و دوباره در عرضه‌های روز بعد شمش فولادی، این شرکت سفارش خرید بگذارد، تمام این سفارشات به‌عنوان تقاضا در گزارشات بورس کالا ثبت می‌شود. در حالی که بخش بزرگی از این سفارشات در واقع، تقاضای تکراری است.

پارسا همچنین خاطرنشان ساخت: در برخی حالات، سفارش‌هایی در سامانه معاملات بورس کالا برای خرید شمش فولادی ثبت می‌شود که قیمت در این سفارشات اصلاً در حدود رقابتی نیست و با قیمت معاملات فاصله زیادی دارد. چنین سفارشاتی عمدتاً به این خاطر گذاشته می‌شود که حجم تقاضا را به‌صورت تصنعی و صوری بالا ببرد.

عرضه واقعی و تقاضای غیرواقعی

معاون سابق فروش و بازاریابی مجتمع فولاد خراسان تأکید کرد: تمام فعالان صنعت و بازار فولاد می‌دانند که در گزارش‌های آمار معاملات بورس کالا، آمار طرف عرضه واقعی، اما آمار طرف تقاضا غیرواقعی و شامل سفارشات تکراری، سفارشات با قیمتِ غیررقابتی و همچنین تقاضاهای سوداگرانه است. به این دلیل، نمی‌توان به این آمار تقاضا استناد کرد و از این طریق فولادسازان را که در شرایط حساس تحریم و کرونا، به جهش تولید عینیت بخشیده‌اند، فشار وارد کرد. این ادعا که فولادسازان تنها نیمی از تقاضا برای شمش فولادی را پوشش داده‌اند، به هیچ‌وجه درست نیست.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
شناسه مطلب : 33274
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی