🔻به گزارش  چیلان ، امروز سه‌شنبه ۴ آذر، بورس کالا مجموعاً میزبان عرضه ۲۰۹ هزار و ۳۸۷ تن شمش بلوم بود که در نتیجه آن تنها، ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت!

🔻شمش فولادی امروز با احتساب نرخ ارز نیمایی مبنای معاملات محصولات پتروشیمی (دلار ۲۶۰۱۴ تومانی)، با قیمت پایه ۳۴۳ دلار به ازای هر تن در بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که آخرین نرخ شمش صادراتی ایران ۴۳۴ دلار است و شاهد ارزان‌فروشی ۹۱ دلاری (۲۱ درصدی) شمش در بورس کالا بودیم. با این وجود شمش فولادی در بورس کالا، حتی ۹۱ دلار به ازای هر تن زیر قیمت‌های صادراتی، مشتری نداشت! آیا مدیریتی که در ماه‌های اخیر کاهش شدید صادرات شمش فولادی را رقم زد، نباید پاسخگو باشد؟

🔻در حالی که در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی ایران جهش بزرگی را تجربه کرده بود، امروز قیمت پایه شمش نسبت به هفته گذشته ۴.۴ درصد کاهش یافت، اما با این حال، شمش فولادی خریداری نداشت.

🔻امروز در بورس کالا، ۱۸۹ هزار و ۸۸۷ تن از شمش عرضه‌شده مشتری نداشت. شرکت‌های فولادی با صادرات این میزان شمش می‌توانستند در همین هفته جاری ۸۲.۴ میلیون دلار برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنند. دوباره می‌پرسیم پاسخگوی سیاست‌های ضدصادراتی چه کسی است؟ فولاد خراسان این هفته اعلام کرد بارهای صادراتی مدت‌ها در مرز منتظر مجوز صادرات از طرف وزارت صمت می‌مانند و این امر هزینه زیادی را به شرکت‌ها تحمیل کرده است. پاسخگوی این هزینه‌ها و تعلل‌ها و سوء‌مدیریت‌ها چه کسی است؟ آیا وزارت صمت می‌خواهد با این رویه تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کند؟
🔻در ۴ هفته اخیر، ۶۴۵ هزار و ۶۴۸ تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شده اما تنها ۱۳۱ هزار و ۲۰۰ تن شمش در نهایت معامله شده است. در واقع، در بازار داخلی با قحطی تقاضا روبرو هستیم و حالا ثابت شده که بخش بزرگی از تقاضاهای ماه‌های گذشته، سوداگرانه بوده است. برخی محافل، پیش از این فولادسازان را به عرضه قطره‌چکانی شمش متهم می‌کردند. عرضه‌های هفته‌های اخیر و نبود تقاضا ثابت می‌کند که فرضیه «عرضه قطره‌چکانی» از اساس غلط بوده است. کسانی که با سیاست‌های محدودکننده عامل کاهش صادرات بوده‌اند باید پاسخگوی مردم و سهامداران فولادی باشند.

🔻معاملات امروز شمش فولادی در قیمت پایه ۸۹۲۸ تومانی به ازای هر کیلو انجام شد و بسیاری از عرضه‌ها به دلیل نبود تقاضا به معامله ختم نشد!

🔻امروز در حالی شاهد قحطی تقاضا برای شمش فولادی در بازار داخلی بودیم که در هفته گذشته بنا به گزارش متال بولتن تقاضا برای شمش فولادی صادراتی ایران افزایش یافته بود و قیمت شمش صادراتی ایران نیز با افزایش ۱۶.۵ دلاری به ازای هر تن به ۴۳۴ دلار به ازای هر تن رسیده بود که بالاترین قیمت در دو سال گذشته است!

🔻در جدول زیر 👇 نتایج معاملات امروز شمش بلوم و اسلب در بورس کالا را ببینید. اطلاعات معامله نظیر قیمت میانگین، قیمت پایه، میزان تقاضا و … در این جدول قابل مشاهده است.

🔻 امروز به لحاظ ارزشی، جمعا ۵۲۲ میلیارد تومان شمش بلوم و اسلب در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

معاملات شمش فولادی 5

2

تاریخ انتشار : ۴ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۶
شناسه مطلب : 33736
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی