اختصاصی چیلان؛ آمار مصرف ظاهری فولاد منتشر شدجزئیات کامل مصرف ظاهری فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در ۹ ماه نخست امسال/ رشد ۳۳ درصدی مصرف ظاهری میلگرد همزمان با رکود و شیوع کرونا
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره ۹ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. افزایش ۳۰ درصدی مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی و افزایش ۳۳ درصدی مصرف ظاهری میلگرد از نکات مهم و چالش‌برانگیز گزارش ۹ ماهه فولاد کشور است. با توجه به این‌که در کشور ساخت و ساز در رکود قرار دارد و شیوع کرونا این رکود را تشدید نیز کرده و از سوی دیگر خبری از افزایش بودجه عمرانی دولت نیز نیست، افزایش عجیب و ۳۰ درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی چندان با وضعیت بخش واقعی اقتصاد همخوانی ندارد.

به گزارش  چیلان ، به‌نظر می‌رسد افزایش ۳۰ درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی، در نتیجه افزایش قابل توجه موجودی انبارهای تجاری صورت گرفته باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بخشی از افزایش مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی ناشی از صادرات غیررسمی و بدون تعهد بازگشت ارز خصوصاً از مرزهای غربی کشور باشد.

بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) با ۲۰ درصد رشد به ۱۸ میلیون و ۵۵۵ هزار تن رسید و مصرف ظاهری کل محصولات فولادی با ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳ میلیون و ۹۹۸ هزار تن رسید.

در بخش فولاد میانی، ۱۰ میلیون و ۸۲۵ هزار تن سهم مصرف ظاهری بیلت و بلوم و ۷ میلیون و ۷۳۰ هزار تن سهم مصرف ظاهری اسلب بوده است. رشد مصرف ظاهری بیلت و بلوم ۲۲ درصد بود درحالی که مصرف ظاهری اسلب رشد ۱۹ درصدی داشت.

مصرف ظاهری محصولات فولادی با ۲۱ درصد رشد در ۹ ماهه نخست سال جاری به ۱۳ میلیون و ۹۹۸ هزار تن رسید. رشد مصرف مقاطع تخت فولادی ۱۳ درصد و مقاطع طویل فولادی ۳۰ درصد اعلام شده است.

مصرف ظاهری مقاطع تخت ۶ میلیون و ۷۴۷ هزار تن بوده که ۶ میلیون و ۴۸۳ هزار تن سهم ورق گرم، ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار تن سهم ورق سرد و یک میلیون و ۱۳۲ هزار تن سهم ورق پوششدار بوده است.

در ۹ ماهه نخست سال جاری، مصرف ظاهری تیرآهن با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۴۱ هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۳۳ درصد افزایش به ۵ میلیون و ۹۰۶ هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی نیز با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با رشد ۱۱ درصدی به ۲۲ میلیون و ۹۰۵ هزار تن رسیده است.

جدول زیر که جزئیات مصرف ظاهری فولاد میانی و محصولات فولادی ایران در دوره ۹ ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

مصرف ظاهری فولاد 9 ماهه

2

تاریخ انتشار : ۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳
شناسه مطلب : 34478
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی