گزارش تفصیلیدر سمینار «چالش برق در زنجیره فولاد» چه گذشت؟+ مطالب ارائه‌شده توسط سخنرانان سمینار
سمینار «چالش برق در زنجیره فولاد» روز یک‌شنبه ۱۴ شهریور با حضور معاونین و مسئولین وزارت صمت، وزارت نیرو، بورس انرژی، انجمن‌ها و سندیکاهای تخصصی و مدیران عامل شرکت‌های فولادی، معدنی و نیروگاهی و با سخنرانی بیش از ۲۰ مدیر کلیدی صنایع فولاد، معدن، برق و انرژی برگزار شد. این سمینار که به‌صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می‌شد، چهره‌های برجسته هر دو بخش خصوصی و دولتی در صنایع فولاد، معدن و برق و انرژی را گرد هم آورده بود و در آن چالش تأمین پایدار برق شرکت‌های زنجیره فولاد بررسی و راهکارهای اجرایی رفع این چالش ارائه شد.

این سمینار توسط گروه‌ رسانه‌های تخصصی  چیلان  و زیرنظر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در حالی برگزار شد که در تابستان ۱۴۰۰، وضعیت تأمین برق صنایع فولاد، حالت بحرانی به خود گرفته و قطعی برق باعث کاهش شدید تولید فولاد کشور در ماه‌های تیر و مرداد شده است. این سمینار مهم‌ترین تلاشی بود که تاکنون برای درک و تبیین چالش تأمین پایدار برق در زنجیره فولاد و ارائه راهکارهای اجرایی برای مرتفع ساختن این چالش و آماده کردن فضا برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی و فولادی در صنعت برق صورت گرفته است.

رئیس انجمن فولاد: خسارت سالانه ۶ میلیارد دلاری به صنعت فولاد

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد اظهار داشت: بر اساس سند چشم‌انداز، قرار بر این بوده است تا سال ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که عدم دسترسی پایدار برق یک مانع مهم در برابر تحقق این هدف است. در ۴ سال گذشته هم محدودیت گاز و برق وجود داشت و نتیجه این بود که امروز با ظرفیت نصب‌شده تولید ۴۰ میلیون تن، تنها ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم. پس می‌توان گفت که اکنون با این شرایط، ۲۵ درصد ظرفیت نصب‌شده بلااستفاده داریم و نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید، ۷۵ درصد است. این در حالی است که نقطه سربه‌سر در تولید فولاد، نرخ بهره‌برداری ۷۵ درصدی است و کمتر از این نرخ‌، واحدهای فولادی زیان‌ده خواهند بود.

رئیس انجمن فولاد گفت: از دید ملی این اقدام درست نیست که برق کارخانه‌های فولادی قطع شود؛ ۱۰ میلیون تن، تولید فولادی که سالانه به دلیل محدودیت‌های برق و گاز از دست می‌رود، با قیمت‌های امروز بازار جهانی فولاد معادل ۶ میلیارد دلار است. امیدواریم در دولت جدید برای رفع مشکل عدم تولید ۱۰ میلیون تن فولاد از ظرفیت نصب‌شده ۴۰ میلیون تنی، برنامه‌ریزی انجام شود؛ چراکه این عدد ۶ میلیارد دلاری در مقیاس اقتصادی بسیار تاثیرگذار است و چندین هزار شغل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

سبحانی بر ضرورت ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی در احداث نیروگاه برق تأکید کرد و گفت: ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ۳ سال زمان می‌برد؛ البته این کار می‌تواند با تشکیل کنسریوم انرژی توسط فولادی‌ها انجام شود و وزارت نیرو مکان مناسب و بهترین نقطه را برای احداث نیروگاه مشخص کند. همچنین نیاز به مدیریت منسجم، در نظر گرفتن مشوق برای حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت برق برای شرکت‌های فولادی نیاز است. وزارت نیرو باید برای راه اندازی نیروگاه در کنار ما باشد و تسهیل‌گری‌ها و مشوق‌های لازم را ارائه دهد. همچنین لازم است که تخصیص ارز برای تامین تجهیزات نیروگاه انجام شود.

دکتر بختیار: حمایت وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری فولادی‌ها در صنعت برق

دکتر محسن بختیار معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد گفت: در سال جاری با مشکل کمبود برق مواجه شدیم و دلیل آن افزایش رشد بی‌سابقه مصرف برق در ابتدای سال بود. چراکه مصرف انرژی در ۳ ماهه اول در سال‌های گذشته ۱.۸ درصد افزایش می‌یافت اما امسال در این مدت با رشد شتابان ۲۰ درصدی مواجه شدیم که وزارت نیرو و صنعت برق را با چالش مواجه کرد. جهت استخراج رمزارزها حدود ۲ هزارمگاوات برق مصرف می‌شد و افزایش دما باعث شد ۲۴ هزارمگاوات از ظرفیت نصب‌شده را به مصارف سرمایشی اختصاص دهیم.

بختیار اظهار داشت: با توجه به خسارت‌های وارد شده به صنعت فولاد به دلیل کمبود برق، تصمیم بر این شد که ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات برای تولید برق با کمک فولادسازان ایجاد شود و در اولین فرصت تفاهم نامه آن به امضا برسد. در برنامه وزارت نیرو هم افزایش برق به میزان ۱۰ هزارمگاوات پیش‌بینی شده و وزارت نیرو هم حمایت‌های لازم را از فولادسازان خواهد داشت. به این شکل که همکاری و پیگیری برای سهیمه سوخت نیروگاهی وجود دارد و در احداث نیروگاه‌ها که نیازمند زیرساخت است، پشتیبانی از آن‌ها انجام خواهد شد. با احداث نیروگاه، وزارت نیرو متعهد خواهد شد برق صنایع فولاد قطع نشود و اجازه ترانزیت برق نیز فراهم خواهد بود و سوخت گاز با تعرفه سوخت نیروگاهی به آنها ارائه می‌شود.

معاون وزارت صمت: ۵ هزار مگاوات برق برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد

دکتر سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در حال حاضر در صنعت فولاد برای تحقق برنامه تولید ۵۵ میلیون تن تا افق ۱۴۰۴، پنج هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد.

زرندی همچنین گفت: در بین صنایع مختلف، صنایع معدنی ایران را از موضوع تحریم‌های سنگین که بر کشور تحمیل شده بود عبور داد که البته در بین آن‌ها صنایع فولادی سهم ویژه‌ای داشتند.

وی با اشاره به ضرر قطعی‌های برق گفت: در زمان اعمال محدودیت‌های برق در صنایع پیش‌بینی می‌شود فقط ایمیدرو در اوج قطعی‌ها ۲۳۵ میلیون دلار خسارت دیده باشد. از این رو زیان‌ها ما را به سمتی برد که باید خود وزارت صمت تدابیر لازم را انجام دهد. وی با اشاره به هدفگذاری برای احداث ده هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش فولاد و صنایع معدنی گفت: در این راستا وزارت نیرو نیز با تسهیل و کاهش زمان صدور مجوز اجرای این طرح را تسهیل کرده است به نحوی که در یک هفته گذشته برای ۱۳ واحد صنعتی موافقت اصولی صادر شده است.

پنل نخست سمینار چالش برق در زنجیره فولاد

پنل «تامین پایدار برق در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع زدایی و اصلاح الگوی مصرف)» به‌عنوان پنل نخست این سمینار با سخنرانی بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد یزد، مهندس ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، مهندس یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، دکتر نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران، مهندس مذکوری معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور، مهندس خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد، مهندس میرشمش دبیر انجمن شرکت‌های خدمات انرژی، مهندس بخشی رئیس سندیکای صنعت برق ایران، مهندس محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد و ارفع و دکتر دنیانور رئیس هیئت مدیره فولاد جنوب برگزار شد.

بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد در این پنل گفت: تابستان امسال صنایع فولادی با قطع برق‌شان غافلگیر شدند. سوال مهم از وزارت نیرو اینجاست که چرا باید صنایع فولاد و سیمان به تنهایی بار اصلی کمبود برق را جبران کنند؟! همزمانی جهش مصرف برق و کاهش سرمایه‌گذاری، کشور را با محدودیت تامین برق مواجه کرد و این دغدغه برای مدیران صنایع فولادی ایجاد شده است که شرایط محدودیت تامین پایدار برق تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

دکتر احمد دنیانور رئیس هیئت‌ مدیره شرکت فولاد جنوب در این پنل گفت: اگر قرار باشد که قطع برق صنایع فولاد به‌صورت مکرر اتفاق بیفتد و برق شرکت‌های زنجیره فولاد به‌صورت مستمر و پایدار تأمین نشود، حتما کارخانجات فولادی نابود خواهند شد و بیش‌ از ۱۵۰ واحد صنعتی فولادی از بین خواهند رفت. به‌صراحت می‌گویم در صورت عدم تأمین پایدار برق شرکت‌های فولادی، حداقل هزاران نفر بیکار خواهند شد و لذا وزارت نیرو و دولت و مجلس باید در تصمیم خود برای تحمیل محدودیت‌های شدید مصرف برق به صنایع فولاد، تجدیدنظر کنند.

معاون برنامه‌ریزی شبکه برق: تصمیم محدودیت برق صنایع فولاد در سطح کلان اتخاذ شد!

مهندس مذکوری معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شبکه برق کشور گفت: سهم قیمت برق در هزینه تولید فولاد حتی با وجود افزایش قیمت برق در ایران تنها ۲ درصد است، در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی این شاخص ۲۲ درصد گزارش می‌شود. شدت مصرف انرژی در صنعت فولاد ایران ۳۵ درصد بیش از متوسط جهانی است و از کل یارانه انرژی جهان ۲۷ درصد آن مربوط به ایران است.

مذکوری در پاسخ به این پرسش مهم پنل که چرا بایستی صنایع فولادی و سیمانی جبران کمبود تولید برق را داشته باشند و سایر صنایع مستثنی باشند، گفت: صنعت برق کشور دچار یک ناترازی در تولید و مصرف شده است که حفظ توازن شبکه و پایداری آن در تابستان ۱۴۰۰ با این میزان ناترازی در دنیا رکورد محسوب می‌شود. تصمیم برای اعمال محدودیت به صنایع فولادی و سیمانی توسط مقامات ارشد دولت و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی اتخاذ شده است و ما مجری این تصمیم‌گیری بودیم. چرا که با ملاحظات اجتماعی، تصمیم بر عدم خاموشی در بخش خانگی بود و تمام تلاش ما هم این بود که با تعاملات دیسپاچینگ، مدیریت شبکه و فولاد کمترین خدشه به تولید فولاد کشور وارد شود و با نگاه ملی بتوانیم این ناترازی تولید و مصرف برق را با حفظ پایداری شبکه جبران کنیم.

رئیس سندیکای برق: خاموشی‌ها حداقل تا ۲، ۳ سال آینده ادامه خواهد داشت

مهندس علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق ایران در سمینار چالش برق در زنجیره فولاد گفت: حتی با اصلاح تصمیم‌گیری‌ها، خاموشی‌ها ۲ تا ۳ سال آینده ادامه خواهد داشت. شبکه صنعت برق دچار فرسودگی است و با وضعیت موجود گریزی جز اعمال محدودیت‌ها نیست و این کمبود برق پایدار مساله جدی و دنباله‌دار صنایع فولادی حداقل تا دو الی سه سال آینده خواهد بود. واردات انرژی برق، بهینه‌سازی شبکه، توسعه نیروگاه‌ها، تقویت بخش خصوصی و مدیریت بهینه مصرف برق راهکارهای کوتاه مدت برای عبور از بحران کمبود برق است.

دبیر انجمن فولاد: محدودیت برق با نگاه صنعت‌شمول باشد

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنل نخست این سمینار گفت: هدف غایی تشکیل این سمینار رسیدن به زبان مشترک گفتگو بین دو وزارت صمت و نیرو و صنایع فولاد و انرژی، برای عبور از بحران در تامین پایدار برق صنایع فولادی است. وزارت نیرو، صنایع فولادی و سیمانی را مشمول محدودیت کرد و سایر صنایع که به اندازه این دوصنعت استراتژیک، در اقتصاد کشور نقش ندارند با محدودیت تامین برق در تابستان مواجه نشدند که این رویکرد نیاز به بازبینی دارد و اگر محدودیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است باید به‌صورت عادلانه و صنعت‌شمول اعمال شود. اگر تغییر قیمت در کف بازار رخ دهد و یا با کمبود ورق مواجه شویم دو شرکت فولاد مبارکه و اکسین تحت فشار قرار می‌گیرند غافل از اینکه این شرکت‌ها با محدودیت تامین برق مواجه هستند.

دکتر نقوی مدیرعامل بورس انرژی نیز در این سمینار گفت: تامین برق پایدار با برق یارانه‌ای همخوانی ندارد. ۶۰ درصد از تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود و مصرف کنندگان بیش از ۵ مگاوات در کشور از طریق بورس می‌توانند برق مورد نیاز را تامین کنند. اگر مدل اقتصادی صنعت برق شکل بگیرد، صنایع فولادی با مدیریت ریسک می‌توانند برق خود را در زمان‌های پیک تامین کنند و از مدل هایی مانند قراردادهای آتی بهره‌مند شوند که مشروط به عرضه برق با قیمت اقتصادی برای هر کیلووات ۱۵۰۰ تومان است.

مدیرعامل فولاد خوزستان: ضرر ۱۰ هزار میلیارد تومانی به فولاد خوزستان

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به اینکه در قیمت تمام شده محصولات فولاد خوزستان در سال گذشته نقش حامل‌های انرژی به جز برق حدود ۳ درصد بود، گفت: این عدد امسال به ۸ درصد افزایش یافته است. با توجه به تناژ از دست رفته به دلیل قطعی برق، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به فولاد خوزستان وارد شده است و نیاز است بر اساس واقعیت‌ها اعداد و ارقام تحلیل شود. ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت اسمی تولید برق در کشور داریم که ۳۸ درصد آن خالی است که باید احیای نیروگاه‌ها با کمک واحدهای فولادی انجام بگیرد تا نیروگاه‌ها وارد مدار شوند و تولید برق‌شان افزایش یابد.

از بهینه‌سازی مصرف تا مشکل کمبود آب

مهندس میرشمس دبیر انجمن شرکت‌های خدمات انرژی در این سمینار گفت: بخش عمده تولید فولاد کشور از طریق کوره‌های قوس الکتریکی است که می‌توان بخشی از انرژی مورد استفاده را بازیافت کرد. راهکارهای کلان جهت بهینه‌سازی انرژی در صنعت فولاد کشور را می‌توان استقرار کامل سیستم مدیریت انرژی در صنایع انرژی‌بر دانست. پیاده سازی و توسعه بازار بهینه سازی مصرف انرژی و کمک به ایجاد صندوق مالی حمایتی جهت اجرای طرح های بهینه سازی انرژی و همچنین رفع محدودیت های قانونی و حقوقی جهت توسعه و اجرای طرح های بهینه سازی می تواند مصرف انرژی در صنایع فولاد را بهینه سازد.

منصور یزدی زاده، مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان با افزایش بهره‌وری توانسته میزان مصرف برق خود را کاهش دهد و فرایندهای کاهش مصرف مانند هات شارژینگ را در خدمت مصرف بهینه برق در تولید فولاد قرار داده است. وی با تاکید بر تنش آبی در استان اصفهان گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان نیروگاه اختصاصی دارد و برق تولیدی خود را به شبکه برق نیز تزریق می‌کرد اما مشکل اصلی تامین پایدار آب است. وزارت نیرو متولی تامین پایدار آب است و امیدواریم وقتی که این شرکت می تواند برق مورد نیاز را تولید کند مشکل آب رفع شود تا این مساله مهم حل شود.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع نیز خواستار تضمین تأمین پایدار برق شرکت‌های فولادی با سرمایه‌گذاری در صنعت برق شد، و گفت: چه تضمینی وجود دارد در صورتی که شرکت‌های فولادی نیروگاه احداث نمایند و مجددا با مشکل تامین برق مواجه شدیم، وزارت نیرو برق شرکت‌های فولادی را مانند امسال قطع نکند. به طور مثال شرکت چادرملو یک نیروگاه اختصاصی احداث کرده است اما در این بحران، برق این شرکت از طرف وزارت نیرو قطع شده است. مستثنی شدن صنایع فولاد و سیمان در بحران اخیر، به معنای عملکرد جزیره‌ای وزارت صمت و نیرو است.

دومین پنل سمنار تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد»

پنل دوم در این سمینار، پنل «سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق (چشم‌انداز، موانع و راهکارها)» بود که در آن مهندس فرشاد عضو هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، دکتر رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مهندس طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، مهندس تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، مهندس صبوری عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، مهندس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، دکتر حسینی مدیرعامل هلدینگ توسعه و سرمایه‌گذاری ماهتاب، دکتر مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، مهندس صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو و مهندس کیقبادی معاون فروش و قراردادهای گروه مپنا و دکتر کاظمی معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه مپنا به ارائه دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پرداختند.

مهندس اسدالله فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد گفت: تا امروز ۲۵ میلیارد دلار‌ در بخش فولاد سرمایه‌گذاری شده و سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود حاصل شده است. ادامه روند کمبود و قطعی برق، باعث بازی دو سر باخت برای صنعت فولاد و برق کشور خواهد بود. وی افزود: دنیا به دنبال تکنولوژی فولاد سبز است و سوئد این برنامه را محقق کرد. باید در سرمایه‌گذاری تولید انرژی‌های پاک اقدامات مهمی انجام شود و تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باید در دستور کار کشور قرار گیرد.

خبر خوش سخنگوی صنعت برق

دکتر رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در این سمنار اظهار داشت: از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح هیچ محدودیتی برای تامین انرژی صنایع فولاد نیست و تا پایان شهریور‌ماه کل محدودیت‌ها در صنایع پایان خواهد یافت و ‌از ابتدای مهر می‌توان بدون محدودیت تامین برق داشت.

البته وی از تهدیدهایی که برای صنایع در زمستان وجود دارد نیز سخن گفت و عنوان کرد: در زمستان اگر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین نشود با کمبود همراه هستیم، در حال حاضر ۲۰ درصد مخازن ما خالی است و باید جبران‌ شود. ایجاد نیروگاه‌ها می‌تواند راهکاری برای کمبودها باشد و‌ باید به سرعت اجرایی شود. متاسفانه کارخانه‌های جدید فولادی که وارد تولید می‌شوند بدلیل ارزان بودن انرژی، به سراغ فناوری‌هایی می‌روند که کاهش مصرف برق چندان در آنها مطرح نیست. از نظر بهینه‌سازی انرژی فرصت‌های خوبی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو آماده همکاری در این بخش است تا محدودیت‌های کمتری را در زمستان شاهد باشیم.

مدیرعامل چادرملو: وزارت نیرو بروکراسی‌ها را کاهش دهد

مهندس تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این سمینار گفت: بزرگ‌ترین مانع امروز در مقابل سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی و فولادی در صنعت برق، مقررات وزارت نیرو است درحالی که باید برای سرمایه‌گذاری‌های جدید مشوق‌هایی ایجاد شود. ما برای احداث نیروگاه ارز نیاز داریم که با صادرات تامین می‌شود در نتیجه باید اجازه دهند تولید ادامه داشته باشد. نباید برای احداث نیروگاه، سرمایه‌گذار گرفتار بروکراسی اداری شود. در کنار این، سوء مدیریت مشکل‌ساز است، کشور در روز کمبود برق دارد حداقل باید اجازه دهند شب که کسری برق نداریم، تولید صورت بگیرد.

مدیرعامل برق حرارتی: وزارت نیرو آماده همکاری با بخش خصوصی است

محسن طرز‌طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در این پنل اظهار داشت: حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل ارتقا، سه هزار مگاوات ساختگاه آماده احداث نیروگاه و سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌ فرسوده قابل نوسازی در اختیار داریم که حاضریم آن‌ها را به صورت مزایده در اختیار صنایع قرار بدهیم. شرکت برق حرارتی به منظور کمک به بخش صنعت و به ویژه صنایع فولاد کشور آماده است تا مالکیت نیروگاه‌های دولتی که با راندمان ۳۳ درصد در حال فعالیت هستند، به شرط تکمیل آن‌ها و افزایش راندمان این واحدها به ۴۸ درصد، آن‌ها را در اختیار صنایع قرار بدهد. این شرکت آماده است تا نیروگاه‌های فرسوده دولتی را نیز در اختیار بخش فولاد قرار داده تا پروژه‌های نوسازی آن‌ها توسط صنایع اجرایی شود.

آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری فولادی‌ها و معدنی‌ها در صنعت برق

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پنل تخصصی «سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و‌ فولادی در صنعت برق (چشم‌انداز، موانع و راهکارها)» گفت: در حوزه صنایع معدنی و فولادی رشد اقتصادی جلوتر از رشد اقتصادی کشور بوده به همین دلیل با مشکل کمبود زیرساخت مواجه بودیم. اصلاح این موضوع نیازمند زمانی ۴ ساله است. با شرکت‌های بزرگ جلساتی داشتیم و ‌نیازهای انرژی را مشخص کردیم و برای ایجاد ۱۱ هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با وزارت نیرو مذاکراتی داشتیم تا با تعامل وزارت صمت این‌ سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها توجیه‌پذیر شود و سرمایه‌گذاران جذب آن شوند. تفاهم‌نامه تقریباً نهایی شده و امیدواریم تا پایان هفته موافقت هر دو‌ وزیر گرفته شود.

مدیرعامل گروه ماهتاب: شرایط کلان سرمایه‌گذاری در صنعت برق

دکتر علی حسینی مدیرعامل هلدینگ توسعه و سرمایه‌گذاری ماهتاب نیز در این سمینار گفت: باید برآورد دقیقی از خسارت‌های قطعی برق در سال جاری داشته باشیم‌ تا زمینه برای برنامه‌ریزی ایجاد شود. صنایع زیادی در بازار سرمایه حضور دارند و هر صنعتی که از ساز‌و‌کار بورس استفاده کرده موفق‌تر بوده است. صنعت نیروگاهی نیز استثنا نبوده و باید بخشی از مشکلات خصوصا تامین مالی را از طریق ساز‌و‌کارهای بازار‌محور حل کند. متاسفانه در سال‌های گذشته بسیاری از برنامه‌های وزارت نیرو در واگذاری‌ها محقق نشده است؛ با اجرای این کار بخش زیادی از مشکلات صنعت برق حل خواهد شد. ظرفیت تولید برق در بخش غیر‌دولتی ظرفیت خوبی است که صنعت فولاد می‌تواند از آن استفاده کند. دولت باید به جای ورود مستقیم در حوزه تصدی‌گری در صنعت برق، از ذینفعان حمایت کند تا سرمایه‌گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری در این صنعت شوند. سیاست‌های وزارت نیرو در مورد قیمت‌گذاری، سرمایه‌گذاری و چارچوب عملکردی و تامین مالی بایستی شفاف باشد.

دکتر مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز در این سمینار گفت: پس از برجام ۴۷ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش، جذب انرژی‌های تجدید‌پذیر شدند. متاسفانه وزارت نیرو برق نیروگاه‌های تجدید‌پذیر را با نیروگاه‌های فسیلی محاسبه می‌کند که از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند. ایران ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر دارد.

کمبود برق قابل پیش‌بینی بود

مهندس صبوری عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در این سمینار عنوان کرد: ما باید بپذیریم اگر رمز‌ارز و خشکسالی نبود باز هم با چالش برق همراه بودیم حتی منتظر بودیم ‌این‌ بحران در سال ۹۹ رخ دهد. قانون صنعت برق کشور مشکل دارد و نمی‌توان با قانونی که مبنای آن صنعت برق دولتی است، صنعت برقی که تولیدکنندگان آن بخش خصوصی هستند را اداره کرد. خوشبختانه این هفته یا هفته آینده قانون رگولاتوری (تنظیم‌گری) صنعت برق در دستور صحن مجلس قرار می‌گیرد و برای اولین بار شاهد نهاد رگولاتور (تنظیم‌گر) برق در کشور خواهیم بود. باید تصمیماتی اتخاذ شود تا شرایط تغییر کند، نیازمند تشکیل اتاق فکر و‌ شناسایی راهکارها هستیم.

آمادگی فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی

عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق (چشم انداز، موانع و راهکارها)» در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه برای احداث نیروگاهی با ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ مگاوات و همچنین تملک نیروگاه‌هایی که سیکل کامل ندارند، اعلام آمادگی می‌کند.

وی افزود: شرایط فعلی یک فرصت برای ماست که با تمرکز روی این کار و تولید برق، مشکل را برای بلند مدت حل کنیم؛ البته باید مباحث برق و محیط زیست و گاز را به صورت مشخص و در کنار هم قرار دهیم و روی آن تمرکز کنیم. در واقع این موضوع را می توان با توجه به تغییرات تکنولوژی که در دنیا در حال رخ دادن است و مواردی مانند کربن زدایی مطرح و اجرایی کرد. از سوی دیگر شرایط نه چندان خوبی برای گاز وجود دارد، پس لازم است مباحث گاز، برق و محیط زیست به صورت بالانس در کنار هم قرار گرفته و فکری برای آنها اندیشیده شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی برای راه اندازی نیروگاه برق گفت: بهتر است تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت با سرعت بیشتری به جلو برود و موارد سرمایه‌گذاری تسهیل شود؛ به این صورت که موارد مبهم برداشته شده و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری تعیین شود.

دکتر  کاظمی معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه مپنا و مهندس کیقبادی معاون فروش و‌ قراردادهای گروه مپنا در این سمینار ظرفیت‌های گروه مپنا برای ساخت تجهیزات نیروگاهی و احداث نیروگاه برق را تشریح کردند. به گفته آن‌ها، گروه مپنا در ۲۵ سال گذشته بیشترین نقش را در تولید برق کشور داشته است و در این مدت دامنه محصولات خود را توسعه داده و ۸ نوع توربین گازی در سبد محصولات خود دارد.

مدل ارائه شده توسط شرکت سامان انرژی اصفهان

گفتنی است مجتبی هراتیان مشاوره انرژی مدیرعامل شرکت سامان انرژی اصفهان در سمینار تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد» مدل بازیابی از منابع اتلاف انرژی با رویکرد تولید برق در صنعت فولاد را ارائه داد. از ابعاد مختلف این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پیشنهاد طرح تولید برق از طریق افزایش بهره‌وری انرژی در زنجیره فولاد، پتانسیل‌سنجی منابع اتلاف انرژی با هدف تولید برق در زنجیره فولاد، ارزیابی جنبه‌های فنی، اقتصادی و زیست محیطی و ارائه طرح اولیه سیستم بازیاب انرژی و سیکل تولید توان مناسب.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۸
شناسه مطلب : 37827
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی