اختصاصی چیلان؛قطع برق شرکت‌های فولادی در بهمن ماه! / آیا صنعت‌ستیزی کمر فولاد ایران را خواهد شکست؟
سازمان برق منطقه‌ای تهران در نامه‌ای فوری به تعدادی از شرکت‌های فولادی اعلام کرده است که برق آن‌ها را از ساعت ۱۰ صبح امروز دوم بهمن قطع می‌کند!

سازمان برق منطقه‌ای تهران در نامه‌ای فوری به تعدادی از شرکت‌های فولادی اعلام کرده است که برق آن‌ها را از ساعت ۱۰ صبح امروز دوم بهمن قطع می‌کند!

قطع برق فولادی‌ها در زمستان

به گزارش  چیلان ، بعد از قطع کامل یا محدودیت مصرف برق فولادی‌ها در تابستان امسال که بیش از ۸۰ روز ادامه داشت و محدودیت مصرف یا قطع گاز شرکت‌های فولادی که از آذر سال جاری اعمال شد، حالا در اقدامی بسیار عجیب، مجدداً نوبت به قطع برق فولادی‌ها در زمستان رسیده است. آیا این محدودیت‌ها در کنار افزایش شدید نرخ گاز و برق، عملاً شرکت‌های فولادی را به ورشکستگی نخواهد کشاند؟ آیا این محدودیت‌های شدید، مصداق صنعت‌ستیزی نیست و باعث نمی‌شود که شرکت‌های فولادی هم به سرنوشت شرکت‌های خودرویی زیان‌ده دچار شوند؟

تشویق ورشکستگی: حمایت از خودروسازی، مجازات فولادسازی!

مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادی بورسی در گفت‌وگو با  چیلان  ضمن اعتراض شدید به هشدار قطع برق صادرشده توسط شرکت برق منطقه‌ای گفت: ما تعدادی از کوره‌ها را خاموش کرده‌ایم و بالاجبار تولید را پایین آورده‌ایم. اصلاً معلوم نیست اگر کشور با مشکل کمبود برق روبرو است، چرا سریعاً به سراغ شرکت‌های فولادی می‌روند و برق این شرکت‌ها را قطع می‌کنند. مگر ما در کشور صنعت دیگری جز فولاد نداریم؟! چرا همه بار قطعی برق را روی دوش فولای‌ها می‌گذارند که ورشکسته نیستند و صادرات دارند.

این مدیر فولادی ادامه داد: قیمت برق مصرفی ما نسبت به سال گذشته ۵ برابر و قیمت گاز ۱۵ برابر شده و در عین حال با محدودیت مصرف هم روبرو هستیم! جالب است که شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروسازی که عیناً واحد ذوب و ریخته‌گری دارند، نه مشمول افزایش نرخ برق و گاز شده‌اند و نه برق و گازشان قطع می‌شود. دلیل این تبعیض‌ها چیست؟ آیا این تبعیض‌ها به این‌خاطر است که فولادی‌ها سودده هستند و صادرات دارند و ‌به‌خاطر عملکرد خوب‌شان باید مجازات شوند؟

هدایت فولاد‌ی‌ها به کانال ورشکستگی خودرویی‌ها

مدیرعامل این شرکت فولادی تأکید کرد: راهی که در قبال شرکت‌های فولادی پیش گرفته شده، آن‌ها را به ورشکستگی می‌کشاند و باعث می‌شود که آن‌ها به سرنوشت شرکت‌های خودروسازی تبدیل شوند. فقط دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. چرا باید کاری کرد که بخش قدرتمند اقتصاد ایران نیز به سرنوشت شرکت‌های خودروسازی دچار شوند؟!

دستور تعطیلی خطوط تولید در سال مانع‌زدایی توسط دولت!

مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های فولادی در خصوص اخطار قطع برق دریافتی از شرکت برق منطقه‌ای گفت: از ساعت ۸ صبح امروز دوم بهمن برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ماشین‌آلات، کلیه خطوط را خوابانده‌ایم و فقط تخلیه و بارگیری داریم.

با وضعیتی که در زمینه تأمین انرژی شرکت‌های فولادی ایجاد شده، مشخص نیست این شرکت‌ها چگونه باید به تعهدهای فروش داخلی و صادراتی خود عمل کنند. قطعی برق و گاز، خسارت‌های بزرگی به شرکت‌های فولادی وارد کرده و اکنون بیم آن وجود دارند که صنعت فولاد ایران بازارهای صادراتی خود را نیز به دلیل مشکلات حوزه انرژی از دست بدهد.

بنا به برآورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خاموشی‌های برق در فصل گرم امسال باعث از دست رفتن حداقل ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد شد که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در تابستان امسال به‌طور کامل از دست رفت یا محدود شد. حالا در فصل سرد امسال، شرکت‌های فولادی به‌صورت همزمان با مشکل قطعی یا محدودیت مصرف برق و گاز روبرو هستند و این به معنای خسارت‌هایی است که جبران آن‌ها روز به روز دشوارتر و شاید غیرممکن می‌شود.

قطع برق scaled

2

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۵
شناسه مطلب : 40681
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی