زنجیره فولاد در استان کردستان تکمیل می‌شود
محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان اظهار داشت: پروژه‌های فولاد کردستان علاوه بر احداث یک کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال که در ردیف پروژه‌های بزرگ مقیاس تولید آهن اسفنجی قرار دارد به همراه احداث کارخانه یک میلیون تنی فولادسازی و نورد گرم پیوسته، موجب تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان می‌گردد. این پروژه‌ها اشتغال حداقل ۱۷۰۰ نفر به طور مستقیم و اشتغال غیرمستقیم حداقل ۱۴۰۰۰ نفر را در پی دارد.

طرح تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان با پیش‌بینی ظرفیت‌های ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره، ۲٫۵ میلیون تن گندله،۱٫۶ میلیون تن آهن ‌اسفنجی و ۱ میلیون تن فولادسازی و نورد ورق گرم فولادی در استان کردستان اجرایی شده است. این طرح در راستای افزایش ظرفیت فولادسازی کشور می‌باشد و منجر به رشد شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در استان خواهد شد.

در همین راستا شرکت صنایع فولاد کردستان در مرداد ماه ۱۳۹۷ تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۱۴۰۰ با ورود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ترکیب سهامداری آن، فصلی نوین در پیشبرد اهداف و اجرای پروژه‌های این مجموعه شکل گرفت و مسیر پیشرفت با سرعت و جدیت آغاز شد.

در حال حاضر ۴۴ درصد سهام فولاد کردستان متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و الباقی آن را شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (۳۶ درصد) و زیرمجموعه آن یعنی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (۲۰ درصد) در اختیار دارد.

ماموریت شرکت صنایع فولاد کردستان احداث یک واحد آهن اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی در شهرستان بیجار و یک واحد فولادسازی و نورد ورق گرم فولادی یک میلیون تنی در شهرستان قروه است. هردو پروژه یادشده در شمار پروژه‌های ۴۸گانه پیشران اقتصاد ایران شناخته شده‌اند که پشتیبانی از اجرای آن‌ها از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار رفته و نقش بسزایی در آینده اقتصاد کشور ایفا خواهند نمود.

محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در خصوص آخرین جزئیات و اقدامات پروژه‌های مذکور بیان کرد: عملیات احداث دیوار بتنی پیش ساخته و جاده پیرامونی سایت‌های هر دو پروژه با پیشرفت فیزیکی۴۰ درصد در فولاد بیجار و ۵۴ درصد در فولاد قروه در حال انجام است. پیمانکاران اصلی احداث پروژه‌های فولادی در سایت‌های قروه و بیجار استقرار یافته‌اند و عملیات تجهیز کارگاه، خاکبرداری و تسطیح سایت و تهیه نقشه‌های مهندسی ساخت و اجرای فونداسیون‌ها نیز در جریان است.

احمدی با اشاره به برنامه تامین زیرساخت‌های لازم برای این دو پروژه، گفت: تامین زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز پروژه شامل آب، برق، گاز و جاده اصلی دسترسی به سایت‌ها مطابق مجوزهای اخذ شده از مراجع ذیربط کشور در حال برنامه‌ریزی و متناسب با نیاز پروژه در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات سال جاری در خصوص تأمین زیرساخت‌ها، انجام مطالعات انتخاب مسیر و تهیه اسناد مناقصه توسط مشاورهای تخصصی به منظور انتخاب پیمانکاران اجرایی است. میزان برق مورد نیاز پروژه فولاد بیجار ۳۰ مگاوات و پروژه فولاد قروه ۱۸۸ مگاوات است و قراردادهای مربوط به انشعاب و پشتیبانی برق پروژه‌های مذکور با شرکت برق منطقه غرب منعقد گردیده و مشکلی برای تأمین برق پروژه‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان درباره مطالعات اثرات زیست‌محیطی در دو پروژه عنوان کرد: مطالعات زیست محیطی پروژه‌های فولاد بیجار و قروه در سال ۱۳۹۸ انجام گرفته و مجوزهای زیست محیطی هر دو پروژه نیز اخذ گردیده است.

احمدی درباره برنامه تامین خوراک مورد نیاز این واحدها گفت: در این راستا شرکت صنایع فولاد کردستان برنامه چند جانبه جامع و بلندمدتی را برای تأمین خوراک مورد نیاز در نظر دارد که شامل تأمین خوراک از محل تفاهم‌نامه موجود۲۰ ساله با شرکت معدنی صبانور و شرکت کیمیا معادن سپاهان، پیگیری انتقال محدوده‌های معدنی از شرکت کومیدکو به شرکت صنایع فولاد کردستان، اخذ پهنه‌های اکتشافی آهنی از ایمیدرو، اخذ محدوده اکتشافی آهنی از سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و استان‌های همجوار و خرید محدوده اکتشافی و معدنی سنگ آهن از بخش خصوصی می‌باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در اجرای پروژه‌ها از فناوری چه کشورهایی استفاده شده، بیان کرد: در اجرای پروژه فولاد بیجار جهت تولید آهن اسفنجی از فناوری کاملا ایرانی پرد (PERED) استفاده می‌شود و در پروژه فولادسازی و نورد پیوسته قروه تکنولوژی CSP شرکت دانیلی ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته‌ی احمدی میزان سرمایه‌گذاری ثابت اختصاص یافته برای پروژه‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ادامه با اشاره به تاثیر احداث این پروژه‌ها در استان گفت: این پروژه‌ها اشتغال حداقل ۱۷۰۰ نفر به طور مستقیم و اشتغال غیر مستقیم حداقل ۱۴۰۰۰ نفر را در پی دارد، علاوه بر آن نیز صنعت فولاد به عنوان پیشران و موتور محرکه صنعت، موجب توسعه اشتغال و فن در بخش‌های پایین دستی مرتبط می‌گردد.

وی افزود: پروژه‌های فولاد کردستان علاوه بر احداث یک کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در سال که در ردیف پروژه‌های بزرگ مقیاس تولید آهن اسفنجی قرار دارد به همراه احداث کارخانه یک میلیون تنی فولادسازی و نورد گرم پیوسته، موجب تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان می‌گردد. این امر منجر به تولید ارزش‌افزوده بیشتر در استان کردستان خواهد شد و زمینه برای طرح‌های توسعه آتی شامل پروژه‌های اکتشافی معدن، تشکیل معادن جدید و احداث کارخانه‌‌های بیشتر در این زنجیره ایجاد می‌کند؛ این امر ضمن اشتغال هر چه بیشتر نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی تحصیلکرده، موجب تولید ثروت و مهاجرت معکوس در استان کردستان خواهد شد.

احمدی درباره میزان ذخایر سنگ‌آهن استان کردستان گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در استان شناسایی شده است و با عملیات اکتشافی در دست اقدام و برنامه‌های آتی، انتظار افزایش ذخیره حتمی است.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۶
منبع : معدن نیوز
شناسه مطلب : 44382
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی