نتایج نشست چهارم ذوبی ها و نوردکاران به روایت «چیلان»:رسیدن فولاد به پله ۵۰ تومانی
چهارمین نشست مشترک رسته های ذوب، نورد و ناودانی و نبشی صبح امروز اول اسفند ماه با حضور بیش از 50 شرکت با بیش از 10.5 میلیون تن ظرفیت تولید مقاطع طویل و 9.8 میلیون تن ظرفیت تولید شمش در دفتر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد که از نکات قابل توجه این نشست، افزایش تعداد حاضرین نسبت به جلسات قبل، حضور برخی شرکت ها برای نخستین بار و نزدیک شدن دیدگاه ذوبی ها و نوردکاران و افزایش انسجام این دو رسته را می توان نام برد.

احمد خوروش عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در خصوص نتایج این جلسه در گفتگو با  چیلان  اظهار داشت: در این جلسه که با حضور حداکثری تولیدکنندگان شمش، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی برگزار شد در مورد وضعیت قیمت های فعلی بازار داخلی و قیمت های جهانی تبادل نظر شد و بر اساس نظرات و محاسبات حاضرین مشخص شد که یک تفاوت قیمتی ۲۵۰ تومانی در بازار داخل و قیمت های جهانی وجود دارد. لذا مقرر شد در یک بازه زمانی و به صورت پلکانی قیمت های فعلی به سطح قیمت های جهانی نزدیک شود تا علاوه بر کمک به برقراری تعادل و توازن قیمتی در زنجیره فولاد، قیمت ها برای تولیدکنندگان مختلف به ویژه آنهایی که در صادرات فعال هستند، منطقی شود.

وی با ابراز رضایت از حضور فعال و حداکثری تولیدکنندگان در نشست های هم اندیشی اظهار داشت: خوشبختانه معاون صنایع معدنی وزارت صنعت هم از این جلسات حمایت کرده است. قبلا هم بورس کالا و ریاست ایمیدرو هم حمایت خود را اعلام کرده بودند که این حمایت ها قوت قلب برای مجموعه انجمن و اعضای آن است.

خوروش همچنین با اشاره به افزایش تعداد حاضرین در جلسات هم اندیشی به خبرنگار  چیلان  گفت: شاهد هستیم در هر جلسه نسبت به جلسه قبل دیدگاه ها به هم نزدیک تر می شود و حاضرین به منافع همدیگر توجه بیشتری می کنند که مثال بارز این رفتار حرفه ای و انسجام بخش، پذیرش افزایش قیمت ۵۰ تومانی شمش از سوی نوردکاران بود که امیدواریم واحدهای ذوب به ویژه در بخش القایی نیز با دوری از هیجان و التهاب در بازار، این حرکت ارزشمند صنفی را تکمیل کنند.

سید بهادر احرامیان، عضو دیگر هیئت مدیره انجمن نیز با اشاره به افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین ادامه این روند افزایشی در خصوص نتایج این جلسه اظهار داشت: اختلاف قیمت فولاد در بازار داخلی و خارجی بسیار زیاد شده است و حتی ما در بازار داخلی شاهد شکاف قیمتی بسیار زیاد بین محصولات عریض و طویل هستیم.

احرامیان اضافه کرد: تفاوت قیمت بین محصولات طویل و تخت در بازار ایران مخصوصا بین میلگرد و ورق بدون احتساب تعرفه وارداتی یعنی فقط قیمت خود محصول برحسب قیمت ارز بسیار زیاد است و این میزان تفاوت در هیچ کشور فولادساز دیگر دنیا مشاهده نمی شود. لذا برای حل این مسئله باید قیمت محصولات طویل ۲۵۰ تومان افزایش یابد و به سطح جهانی خود نزدیک شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن با بیان این که قیمت شمش جهانی طی ۱۰ روز گذشته و بر اساس اعلام فولاد خوزستان با افزایش ۴۰ دلاری از قیمت ۳۴۵ دلار به ۳۸۵ دلار رسیده است، به  چیلان  گفت: این رقم افزایش قیمت شمش در ایران معادل ۱۶۰ تومان افزایش قیمت داخلی است که باید در تصمیمات قیمت گذاری لحاظ شود.

مدیر عامل فولاد یزد خاطر نشان کرد: در نهایت در این جلسه با توجه به نظرات مطرح برای شیوه افزایش قیمت محصولات فولادی و با توجه به توافقات انجام شده در جلسات پیشین رسته های انجمن مبنی افزایش قیمت به صورت پلکانی و با هماهنگی سایر رسته ها، مقرر شد افزایش قیمت ها به صورت پلکانی انجام شود و برای این هفته نیز یک تعدیل مثبت ۵۰ تومانی خواهیم داشت تا قیمت های داخلی به سمت تطبیق با نرخ های جهانی حرکت کند.

احرامیان همچنین عنوان کرد: اتحاد و انسجام تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل در حال افزایش است و لذا در این جلسه همچنین مقرر شد تمامی تولیدکنندگان به تقاضای بازار پاسخ دهند و از سیاست هایی نظیر توقف فروش خودداری کنند تا منافع مصرف کننده، بنگاه داران و توزیع کنندگان نیز به مخاطره نیفتد.

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در خصوص جلسات مشترک رسته های ذوب و نورد مقاطع طویل به خبرنگار  چیلان  گفت: در جلسات هم اندیشی رسته های انجمن تلاش بر این است که با توجه به پیوستگی حلقه های مختلف زنجیره فولاد، منافع کلی زنجیره با در نظر گرفتن منافع تولیدکننده و مصرف کننده در نظر گرفته شود که انصافا در برخی موارد کار آسانی نیست.

وی افزود: تفاوت شدید قیمت های داخلی و جهانی از یک سو و بهای تمام شده تولید فولاد در ایران که خود متاثر از متغیرهای دیگری است وضعیت تولید فولاد در کشور را به سمتی سوق داده است که تولیدکنندگانی که بازار صادراتی ندارند، مجبور به کاهش یا توقف تولید شده اند و لذا باید نرخ های داخلی تا رسیدن به سطح جهانی افزایش پیدا کند تا هم تولیدکنندگان از زیان خارج شوند و هم صادرات تشویق شود.

شهرستانی با اشاره به اینکه تم جلسات هم اندیشی لزوما افزایشی نیست، تصریح کرد: شرایط روز بازارهای داخلی و جهانی مبنای استدلال حاضرین در جلسات هم اندیشی است و ممکن است این شرایط به گونه ای باشد که کاهش نرخ را ایجاب کند کما اینکه بعد از یک موج افزایشی در مرداد و شهریور متناسب با نرخ های جهانی، تثبیت و کاهش تدریجی نرخ ها در دستور کار قرار گرفت.

این خبر را می توانید در پایگاه اطلاع رسانی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اینجا نیز مطالعه بفرمایید.

2

تاریخ انتشار : ۲ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
شناسه مطلب : 11012
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی