عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با چیلان خواستار تخصیص سریع‌تر آهن اسفنجی شد:منتظر ابلاغیه وزارت صمت برای تخصیص آهن اسفنجی هستیم/ تخصیص سهمیه کارخانجات ذوب القایی در راستای تنظیم بازار فولاد است/ وضعیت تامین مواد اولیه برای کارخانجات ذوب القایی بحرانی شده است
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه تخصیص آهن اسفنجی در سال گذشته به طور کامل محقق نشده است، از ارائه پیشنهاد انجمن به وزارت صمت برای تخصیص آهن اسفنجی در سال جاری خبر داد و به خبرنگار چیلان گفت: امیدوارم ابلاغیه‌های وزارت صمت در این خصوص هر چه زودتر و نهایتا تا پایان فروردین ماه صادر شود تا امسال با همکاری متقابل دو رسته ذوب القایی و آهن اسفنجی انجمن فولاد و نظارت موثر وزارت صمت، موضوع تخصیص آهن اسفنجی با قیمت تعیین‌شده‌ای که به تولیدکنندگان عضو این رسته داده می‌شود بین واحدهای القایی به درستی اجرایی شود.

به گزارش  چیلان ، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به جلسات متعدد بین رسته‌های آهن اسفنجی و ذوب القایی در انجمن در سال گذشته برای تخصیص آهن اسفنجی بین این واحدها گفت: متاسفانه وضعیت تامین مواد اولیه برای کارخانجات ذوب القایی بحرانی شده است. عرضه آهن اسفنجی بسیار کم شده و قیمت‌ها هم به شدت بالا رفته است و اگر همین روال ادامه پیدا کند، شاهد تعطیلی این کارخانه‌ها و طبعا تداوم روند افزایشی قیمت شمش و محصولات فولادی در بازارخواهیم بود که نه مدنظر دولت است و نه فولادی‌ها.

شهرستانی ادامه داد: بیش از چهار ماه قبل، با رصدهایی که از اوضاع بازار فولاد داشتیم، متوجه کمبود آهن اسفنجی و تبعات آن در ماه‌های پایانی سال شدیم و لذا با جلساتی که با تولیدکنندگان آهن اسفنجی داشتیم، قرار شد تا پایان سال، ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی بین شرکت‌های ذوب القایی سهمیه‌بندی شود که متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان انجام شده و ابلاغیه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت این اتفاق به طور کامل رخ نداد و فقط تعداد محدودی از شرکت‌ها موفق به دریافت سهمیه آهن اسفنجی شدند.

وی با تشکر از تولیدکنندگان آهن اسفنجی به خاطر تعاملات بین دو رسته در انجمن، این اقدام را یک ابتکار عمل جدید در فضای فولاد کشور دانست و گفت: اگر قرار است کوچک‌سازی دولت اتفاق بیفتد، باید تشکل‌ها بزرگ تر شوند و واحدهای تولیدی بتوانند مسائل خود را از طریق تشکل‌ها پیش ببرند و فقط در مواقع لزوم دولت به کمک آنها بیاید. در خصوص تخصیص سهمیه‌های آهن اسفنجی هم لازم است از رسته آهن اسفنجی تشکر کنم چرا که ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی قابل تخصیص را به ۲۵۰ هزار تن تا پایان سال جاری افزایش دادند.

شهرستانی اضافه کرد: برای سال جدید نیز انجمن پیشنهادات کارشناسی خود را قبل از فرا رسیدن سال ۹۹ به وزارتخانه ارائه کرده است و امیدوارم  امسال با همکاری متقابل دو رسته انجمن و نظارت موثر وزارت صمت، موضوع تخصیص آهن اسفنجی بین واحدهای القایی به درستی و هر چه سریعتر اجرایی شود.

 عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: اگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی در شرایط فعلی بازار فولاد، تامین سهمیه واحدهای ذوب القایی که فقط معادل حدود نصف تولید این کارخانجات است را در اولویت قرار دهند، می‌توان در مسیر جهش تولید حرکت کرد. لذا خواسته ما از رسته آهن اسفنجی این است که با مدیریت تعهدات جاری خود به شرکت‌های بزرگ فولادی، سهمیه آهن اسفنجی تعیین شده را در چارچوب وزارت صمت به کارخانجات ذوب القایی تخصیص دهند و جلوی تعطیلی و کاهش تولید بیش از ۹۰ کارخانه در کشور را بگیرند.

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: البته در بلندمدت به دلیل تامین پایدار مواد اولیه و کمبود گندله در کشور، در نظر داریم یک پهنه اکتشافی را توسط کنسرسیومی از تولیدکنندگان شمش القایی دریافت کنیم و از طریق مکانیسم‌های تهاتری، آهن اسفنجی مورد نیاز این کارخانجات را تامین نماییم. بر همین اساس قرار شده شرکت‌هایی که تمایل دارند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، آمادگی خودشان را اعلام کنند. به نظر بنده وزارت صنعت نیز از این طرح استقبال خواهد کرد و آن‌ها هم تمایل دارند که سرمایه گذاری در این بخش توسط مصرف کنندگان نهایی صورت بگیرد تا بتوانند معضل خودشان را حل کنند.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۱
شناسه مطلب : 30877
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی