اختصاصی چیلان؛ نتایج جلسات تولیدکنندگان آهن اسفنجی و واحدهای ذوب القاییموافقت شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی با تخصیص سهمیه به واحدهای ذوب فولاد/ شرکت‌های ذوب القایی باید معادل ۴۰ درصد آهن اسفنجی دریافتی، شمش فولادی در بورس کالا عرضه کنند
اسدالله فرشاد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگو با چیلان، در خصوص نتایج دو نشست هم اندیشی شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی و شرکت‌های ذوب القایی، اظهار داشت: شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی متفقاً پذیرفتند که طبق سهمیه‌های تعیین‌شده توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، به شرکت‌های ذوب القایی، آهن اسفنجی تخصیص دهند و متقابلاً مقرر شد که شرکت‌های ذوب القایی، معادل 40 درصد سهمیه آهن اسفنجی که دریافت می‌کنند، شمش فولادی در بورس کالا عرضه کنند.

رضا شهرستانی، عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در مورد نتایج این دو نشست به خبرنگار  چیلان  گفت: در این جلسات، تولیدکنندگان آهن اسفنجی و ذوب القایی مشکلات خود در خصوص تخصیص سهمیه های آهن اسفنجی و همچنین عرضه در بورس کالا را مطرح کردند و برای حل این مشکلات تبادل نظر شد که البته مسئله اصلی تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای رعایت برنامه تخصیص به واحدهای القایی، دریافت گندله با قیمت مصوب است و مقرر شد انجمن این درخواست را از وزارت صمت داشته باشد که به طور جدی این موضوع را عملیاتی کند.
شهرستانی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان شمش قوس الکتریکی، آن میزان از تولیدات خود را که نمی‌توانند صادر کنند، در بورس کالا عرضه نمایند. وی در ادامه تصریح کرد: با عرضه شمش فولادی تولیدی توسط واحدهای ذوب القایی و همچنین عرضه تتمه تولیدات کوره‌های قوس الکتریکی که به خارج از کشور صادر نشده، در بورس کالا، بازار فولاد وضعیت مناسب‌تری پیدا می کند و فاصله قیمت‌ها در بورس کالا و کفِ بازار، کاهش می یابد که البته لازمه این کار اصلاح قیمت پایه در بورس کالا است.
واحدهای ذوب القایی باید برای تامین پایدار آهن اسفنجی خود سرمایه‌گذاری کنند
اسدالله فرشاد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در مورد تخصیص سهیمه آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی گفت: تولیدکنندگان شمش فولادی با روش کوره‌های القایی، از مساعی انجمن فولاد برای تخصیص سهمیه آهن اسفنجی به آن‌ها قدردانی کردند، اما تخصیص سهمیه به این واحدها نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد، چرا که تولیدکنندگان آهن اسفنجی، در طرح جامع‌شان فولادسازی وجود دارد و این شرکت‌ها خود بنا به طرح توسعه‌شان، به سمت فولادسازی حرکت می‌کنند.
فرشاد افزود: تا سه، چهار سال آینده، مشکلی بابت تامین آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی وجود ندارد. اما با بهره‌برداری از واحدهای فولادسازی شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، مشکل تامین آهن اسفنجی برای واحدهای القایی وجود خواهد داشت. لذا انجمن فولاد به واحدهای ذوب القایی پیشنهاد کرده که در پنج ناحیه کشور در حوزه تولید آهن اسفنجی سرمایه‌گذاری کنند تا به‌صورت پایدار بتوانند مواد اولیه خود را تأمین کنند. حتی بحث تشکیل کنسرسیومی برای در اختیار گرفتن پهنه های معدنی و حرکت به سمت تامین آهن اسفنجی از طرف شرکت های ذوب القایی در جریان است که دولت و به طور خاص ایمیدرو باید به این حرکت ملی کمک کند.
شهرستانی و فرشاد، دو عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفتگوی خود با  چیلان  تاکید کردند: واحدهای ذوب القایی باید از این به بعد، معادل ۴۰ درصد سهمیه آهن اسفنجی دریافتی خود، در بورس کالا شمش فولادی عرضه کنند و در خصوص این موضوع در بین شرکت‌ها، اتفاق نظر وجود داشت. امیدواریم که با آغاز عرضه این واحدها، وزارت صمت هم نسبت به بازنگری در الزامات عرضه شمش اقدام کند.
گفتنی است جلسه هم‌اندیشی شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی دیروز (اول تیرماه)، و جلسه شرکت‌های ذوب القایی امروز (دوم تیرماه) در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

2

تاریخ انتشار : ۲ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۳
شناسه مطلب : 31859
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی