اختصاصی چیلان؛ آمار تولید فولاد کشور اعلام شدرشد ۹ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۱/ جزئیات کامل تولید فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی+ جدول
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در سال 1401 را منتشر کرد. طبق آمار منتشر شده، تولید فولاد میانی کشور در سال 1401، 30 میلیون و 433 هزار تن بوده که رشد 9 درصدی (بیش از 2.5 میلیون تن) نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

به گزارش    چیلان   و بر اساس آمار تولید سال ۱۴۰۱ که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۱ هم نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ درصدی و تولید آهن اسفنجی رشد ۵ درصدی داشته است.

وضعیت تولید فولاد میانی

تولید فولاد میانی ایران در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۲.۵ میلیون تن افزایش، رشد ۹ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ به ثبت رساند و به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزارتن رسید. البته این حجم تولید فقط ۲۰۰ هزار تن بالاتر از تولید فولاد ایران در سال ۱۳۹۹ است که نشان می دهد طی دو سال اخیر، محدودیت های زیرساختی به ویژه انرژی، مانعی جدی برای رشد تولید فولاد ایران بوده است اما در سال ۱۴۰۱ این محدودیت ها به ویژه در حوزه برق بهتر از سال ۱۴۰۰ مدیریت شده است.
در سال ۱۴۰۱، تولید بیلت و بلوم ایران هم با ثبت رشد ۱۲ درصدی به ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن رسید. تولید اسلب (تختال) هم با رشد ۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، در سطح ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن قرار گرفت.

وضعیت تولید محصولات فولادی

در سال ۱۴۰۱، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱، ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن بوده است.

سهم مقاطع طویل از این میزان، ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن و سهم مقاطع تخت ۹ میلیون و ۶۲ هزار تن بوده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۲ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۸ درصد گزارش شده است.

تولید میلگرد در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در تاریخ فولاد ایران ۵ رقمی شد و به ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تن رسید که افزایش ۱۴ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز با افزایش ۶ درصدی به ۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تن رسیده است.

میزان تولید ورق گرم کشور در سال ۱۴۰۱، ۸ میلیون و ۷۳۲ هزار تن گزارش شده که افزایش ۵ درصدی را  نشان می‌دهد. در همین حال، میزان تولید ورق سرد و پوشش دار به ترتیب ۷ و ۱ درصد کاهش یافته که هشداری جدی در جهت رسیدگی به مسائل این بخش مهم از زنجیره فولاد کشور به شمار می آید.

وضعیت تولید آهن اسفنجی

طبق گزارش آماری انجمن فولاد، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۱، ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به سال قبل، رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که محدودیت های تامین گاز، تولید واحدهای احیاءمستقیم را حداقل به مدت ۳ ماه تحت تاثیر قرار داد.

در جدول زیر جزئیات آمار تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال قبل را ببینید:

Slide2

2

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۰
شناسه مطلب : 49242
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی