در سال جاری محقق شد:تولید پمپ برداشت آب دریا با ظرفیت بالا توسط گروه صنایع پمپ سازی ایران
گروه پمپیران با مدیریت مهندس احمد چراغ با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در زمینه پمپ‌سازی و با بیش از 1000 نفر نیروی متخصص و کارآمد فعالیت‌های تخصصی خود را در زمینه طراحی و ساخت انواع پمپ‌های مورد نیاز مشتریان بر مبنای استانداردهای بین‌المـللی ارائه می‌کند. این گروه در شرایط سخت تحریم برای ساخت پمپ‌های مختلف با نوآوری و تولید محصولات دانش‌بنیان برای صنعت کشور تلاش کرده و توانسته در زمینه تولید پمپ های نفت و پتروشیمی گام‌های بلندی بردارد.

مهندس احمد چراغ، مدیر عامل گروه صنایع پمپ‌سازی ایران در گفت‌و‌گو با  چیلان  بیان کرد: خوشبختانه در زمینه پمپ‌های نفتی و پتروشیمی اقدامات مهمی انجام داده‌ایم و توانستیم پمپ‌های بزرگ انتقال نفت برای پروژه گوره جاسک تولید نماییم.

همچنین در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی نیز پمپ‌های پروسس  را طبق  استانداردهای بین‌المللی و در اندازه‌های مختلف طراحی و تولید کرده ایم  تا دیگر نیازی به واردات در این حوزه نداشته باشیم.

تولید اولین پمپ برداشت آب دریا با ظرفیت بالا

مدیرعامل گروه صنایع پمپ‌سازی ایران توضیح داد: در سال جاری با پشتیبانی سهامداران و افزایش سرمایه موفق شدیم، ظرفیت‌های تولیدی و آزمایشگاهی را توسعه دهیم از این رو از آمادگی کامل برای ساخت پمپ‌های انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به استان‌های مرکزی و شرقی کشور برخوردار هستیم تا این پمپ‌ها را تا توان ۵ مگاوات و بیشتر به تعداد مورد نیاز تولید کنیم و در مدت‌زمان کوتاه تحویل دهیم.

چراغ اضافه کرد: در پروژه‌های قبلی، پمپ‌های اولیه برداشت آب دریا و آب‌شیرین‌کن که بسیار پیچیده هستند از خارج تأمین می‌شد اما با تلاش همکاران عزیزمان در سال جاری اولین پمپ برداشت آب دریا با ظرفیت بالا را ساختیم و اکنون آماده هستیم به تعداد موردنیاز این پمپ‌ها را در اندازه‌های چند مگاواتی تولید کنیم. ساخت این پمپ‌ها بسیار سخت بود اما بالاخره بر مشکلات فائق آمدیم.

پمپیران حامی کشاورزان

مدیرعامل گروه پمپیران تشریح کرد: ما در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن نیز فعالیت‌هایمان را توسعه داده ایم. کشاورزان عزیز بدانند که گروه پمپیران همواره در کنار آنها است. با پایین رفتن سطح چاه‌های آب یا شور شدن آب آنها نیازمند پمپ‌های قوی‌تر با آلیاژهای مخصوص هست که پمپیران همواره به این موضوع اهمیت می‌دهد که براساس نیاز کشاورزان عزیز این محصولات را تولید و در اختیارشان قرار دهد.

تولید پمپ‌های خانگی با راندمان بالا و انرژی کمتر

به گفته چراغ؛ ساختمان‌هایی که اکنون نیز ساخته می‌شوند علاوه برای پمپ‌های معمول برای سرمایش و گرمایش، نیاز به پمپ‌های رفاهی دارند و این پمپ ها در گروه الکتروپمپ های خانگی قرار می‌گیرند که در شرکت نوید موتور گروه پمپیران تولید می‌شوند. پمپ‌های خانگی که ما با راندمان بالا تولید می‌کنیم؛ انرژی کمتری مصرف می‌کنند و از نظر اقتصادی سبب کاهش هزینه برق مصرف‌کنندگان می‌‎شود. ما در سال جاری سرمایه‌گذاری زیادی در این راه انجام داده‌ایم و انواع جدیدی از این پمپ‌ها به بازار عرضه کردیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه سهامداران گروه پمپیران بر توسعه فعالیت‌ها اتفاق ‌نظر دارند و این امید و آرامش، برای متخصصین ما شرایط نوآوری و توسعه را فراهم می‌کند. در سال آینده نیز برای اقسام پمپ‌ها برنامه‌های جدیدی داریم که به موقع خود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

چالش‌های صادرات برای صنایع پمپ‌سازی

مدیرعامل گروه صنایع پمپ سازی ایران در خصوص تحریم ها و چالش هایش برای صادرات توضیح داد: متأسفانه همه راه‌های صادرات تحت شعاع تحریم‌ها است و می‌توان گفت که دیگر در این شرایط صادرات تعطیل شده است.

وی افزود: تلاش فراوان و دستاورد اندک، نتیجه فعالیت‌های صادراتی ما است. اگر تحریم‌ها نبود شاید ده‌ها میلیون یورو می‌توانستیم صادر کنیم اما اکنون به یک‌میلیون یورو هم نمی‌رسد.

رقابت و صادرات تحت‌الشعاع تحریم

به گفته وی؛ در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات وجود ندارد از این رو بازار رقابتی نیز کاهش پیدا کرده است. همچنین از آن جایی که پمپ محصولی عمومی نیست که بتوان با چند دست شدن آن را صادر کرد یا به‌صورت انبوه به فروش رساند و محصولات سفارشی تنها از طریق مناقصات بین‌المللی خرید می‌شوند در شرایط امروز به دلیل تحریم‌ها اصلاً جایی برای فعالیت ما وجود ندارد. در محصولات تولید انبوه نیز به‌صورت محدود در کشورهای همسایه فعالیت اندکی می‌توان انجام داد. این درحالیست که پمپیران در صورت باز بودن راه فعالیت صادراتی، مسائل رقابت در بازار را حل خواهد کرد.

دستاوردهای بومی‌سازی شرکت گروه پمپیران

مدیر عامل پمپیران اذعان کرد: ما با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهندسی و تکنولوژیک و ایجاد ظرفیت‌های تولیدی و تحقیقاتی آنچه که یک پمپ ساز می‌تواند تولید کند را تولید می کنیم. در تولید پمپ اقلامی مانند ساخت انواع بلبرینگ‌ها و آب‌بندها یا ابزارهای تراشکاری و امثال آن کار پمپ ساز نیست؛ اما مابقی اقلام در داخل ساخته می‌شود. جالب است که بدانید متأسفانه با اینکه ما ساخت داخل را افزایش می‌دهیم اما به دلیل بالا رفتن فزاینده نرخ ارز عملاً وابستگی تولیدکنندگان هرسال بیشتر می‌شود.

برنامه‌های پمپیران در سال جدید

مدیرعامل گروه صنایع پمپ‌سازی ایران اظهار کرد: برای سال آینده عدم قطعیت‌ها فراوان است اما محصولات ما در شمول اولویت‌های زندگی هستند و امیدوار هستیم با حمایت سهامداران و ادامه روند سرمایه‌گذاری مانند سال‌های اخیر بازهم فروش و سودآوری مجموعه افزایش یابد تا ضمن ارائه محصولات باکیفیت و بهبود زندگی و محیط‌زیست برای سهامداران هم نتایج مقبولی به دست آید و از سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  فروش تلفیقی برآوردی ۱۱ ماهه سال جاری حدود ۱۸۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ۶ ماهه تلفیقی گروه پمپیران در روزهای آینده منتشر خواهد شد و فکر می‌کنم سهامداران از عملکرد شرکت خصوصاً در این شرایط تحریمی راضی خواهند بود.

برنامه‌هایی برای افزایش سرمایه داریم تا در سال آینده سرمایه گروه پمپیران از ۱۱۰ به ۲۲۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یابد امیدواریم به زودی مجمع فوق‌العاده را برگزار کنیم و درصدد هستیم سال آینده نیز مجدداً صد در صد افزایش سرمایه داشته باشیم.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۲
شناسه مطلب : 50351
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی