دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد :آینده پژوهی انجمن فولاد: توسعه فولاد در کنار مرزهای آبی الزام‌آور شود/ تنظیم بازار در صنعت فولاد بی‌معنا خواهد شد
رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در پنل تخصصی نقش تأمین مواد اولیه، تولید و تجارت در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد در ایران گفت: صنعت فولاد، به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور، سالانه ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم، تنها در صورت عدم تولید داخلی، به معنای نیاز به واردات ۳۰ میلیون تن فولاد خواهد بود؛ بنابراین، ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش نمایان می‌شود.

به گزارش  چیلان ،وی ادامه داد: در چند سال گذشته، تلاش‌ها برای جذب ۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی در این حوزه، نویدبخش آینده‌ای روشن بوده است. این در حالی است که افق ۱۰ میلیارد دلاری برای صنعت فولاد، با توجه به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و صنعتی کشور، دور از دسترس نیست.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: مقایسه صنعت فولاد با دیگر صنایع مانند نفت و پتروشیمی نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های معدنی و منابع طبیعی خود به نحو احسن بهره‌برداری کنیم. این مسئله به ویژه زمانی نمایان می‌شود که به چالش‌های زیست‌محیطی و کمبود آب در کشور توجه کنیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم صنعت فولاد را به عنوان موتور محرک اقتصاد بشناسیم، باید با واقعیت‌های موجود آشنا شویم. تولید ۳۰ میلیون تنی فولاد در برابر تقاضای نیمی از آن، نشان‌دهنده عدم توازن در بازار است. دخالت‌های قیمتی و تنظیم بازار نیز مزید بر علت شده و مانع از شکل‌گیری یک رقابت سالم میان تولیدکنندگان می‌شود.

خلیفه سلطانی اظهار داشت: آینده صنعت فولاد در گرو صادرات و استفاده از مرزهای آبی کشور است. در حال حاضر تقاضای داخلی پاسخگوی عرضه نیست و باید به سمت صادرات حرکت کنیم. با توجه به چالش‌های پیش رو، از جمله افزایش تولید ورق و اشباع بازار، الزامات تنظیم بازار نیز به تدریج کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در نهایت، برای برون‌رفت از بحران‌ها و توسعه پایدار صنعت فولاد، باید به سمت بنادر آبی حرکت کنیم. فرهنگ‌سازی در این زمینه و توجه به نیازهای واقعی بازار، گام‌های اساسی برای آینده‌ای روشن در صنعت فولاد خواهد بود. بی‌شک، بدون توجه به این نکات، تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی دور از دسترس خواهد بود.

2

تاریخ انتشار : ۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۵
شناسه مطلب : 62034
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی