چیلان گزارش می دهد:تحلیل صنعت و بازار فولاد ایران در یک ماه گذشته
قیمت فولاد و محصولات فولادی در یک ماه گذشته (دی ماه 95) روند ثابت و بعضا کاهشی را دنبال کرد و سید محمد رضا دانشگر، کارشناس صنعت فولاد در تحلیل اخیر خود از رشد قیمت میلگرد، تیرآهن، شمش بیلت و انواع ورق های فولادی خبر داد. در ادامه تحلیل دانشگر، کارشناس صنعت فولاد از نظر می گذرد.

بازار محصولات فولادی در یک ماه گذشته

در ماه گذشته روند صعودی قیمت میلگرد که با افزایش قیمت ارز و همچنین قیمتهای جهانی همگام بوده است متوقف شد و و میلگرد سایز متوسط ذوب آهن که به مرز ۱۸۵۰ نیز رسیده بود مجددا به حدود ۱۷۷۰ تومان (با ارزش افزوده) بازگشت. نمودار روند قیمت میلگرد سایز ۱۶ ذوب و آهن و همچنین روند قیمت ماهیانه این محصول را ملاحظه می فرمایید:

Milgerd copy

Milgerd Monthly copy

در همین حال قیمت میلگرد در مناطق مختلف دنیا نیز در اواسط ژانویه ۲۰۱۷  بین ۴۲۵ تا ۵۸۴ دلار بر تن در مناطق مختلف در نوسان بوده است.

Milgerd Compare copy

اما قیمت تیرآهن های تولید ذوب آهن اصفهان نیز در یک ماه گذشته روندی نسبتا نزولی داشت و سایز ۱۸ به حدود ۴۲۰ هزار تومان در هر شاخه رسید.. نمودارهای روند قیمت روزانه و ماهیانه تیرآهن ۱۸ ذوب آهن را در ادامه ملاحظه می فرمایید.

Tir Ahan copyTir Ahan monthly copy

بازار شمش و قراضه در داخل کشور

شمش بیلت تولید داخل در ماه گذشته به حدود ۱۳۷۰ تومان رسید. در همین حال قیمت قراضه سنگین بار در  ماه گذشته حدود ۹۴۰ تومان در نوسان بود.

shemsh copy

نمودار بعدی نیز فاصله قیمت شمش با قراضه را نشان می  دهد. در چند سال گذشته تعدادی زیادی واحد ذوب با کوره های القایی راه اندازی شدند و روند این نمودار برای ایشان مهم است. هزینه های تبدیل قراضه به شمش (شامل افت وزنی قراضه، سربار ذوب، برق، دستمزد، فروآلیاژ، نسوز، تعمیرات و استهلاک و … ) ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در ماه گذشته این شاخص نسبتا  ثابت بود.

shemsh scrap copy

بازار مقاطع تخت

اما در شهریور ماه امسال قیمت انواع ورق فولادی از جمله ورق گرم سایز متوسط، ورق ۲ میلیمتر وارداتی و پلیت ضخامت ۲۰ نسبتا ثابت بوده است.

HRM4mm copyHRM2mm copyPlate20mm copyنمودار بعدی نیز مقایسه قیمت انواع ورق گرم در نقاط مختلف جهان را نشان می دهد.

HRM Compare copy

 

2

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
شناسه مطلب : 10745
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی