دکتر مهدی کرباسیان:۴ چالش اصلی توسعه صنعت فولاد ایران چیست؟
دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو معتقد است توسعه صنعت فولاد ایران با 4 چالش اساسی مواجه است که این چالش ها شامل فناوری های قدیمی، مکان یابی نامناسب، کمبود زیرساخت و در نهایت صرفه مقیاس می شود.

به گزارش  چیلان ، دکتر مهدی کرباسیان می گوید، اگر بخواهیم  چالش های پیش روی توسعه صنعت فولاد ایران را نام ببریم، به چهار مورد اساسی برخورد می کنیم. اولین چالش،  فناوری قدیمی است که بهره وری صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا را کاهش داده که در این خصوص می بایست با بهره گیری از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، فناوری های نوین در به کار گرفت.

وی می افزاید، چالش دیگر مکان یابی است. بر اساس طرح جامع فولاد، بهترین مکان توسعه در کنار دریاهای جنوبی کشور بوده که ایمیدرو بدین منظور در حال توسعه مناطق ویژه در نواحی بندرعباس، پارسیان و چابهار است. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در صدور مجوزات، به این موضوع توجه ویژه کند.

چالش سوم از نگاه رئیس هیئت عامل ایمیدرو، کمبود زیرساخت است که به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی مشهود است و هزینه تامین آن هم بالاست. لذا از دولت انتظار داریم در این زمینه حمایت کند چرا که معتقدیم زیرساخت ها بستر ساز تولید است.

وی چالش چهارم را مسئله صرفه مقیاس می داند و می گوید، خصوصی سازی نامناسب زنجیره فولاد و عدم توجه به ادغام های عمودی و افقی و همچنین صدور مجوز برای واحدهای کوچک مقیاس که در سطح جهانی توانایی رقابت ندارند این چالش را پدید آورده است که پیشنهاد می کنیم دولت باید با اعمال سیاست های تشویقی مالیاتی، نسبت به افزایش رقابت پذیری فولادسازان از طریق ادغام آنها اقدام کند.

2

تاریخ انتشار : ۲ فروردین ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
شناسه مطلب : 11708
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی